/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Knivloven - igen..
Fra : Heidi-Ho
Vist : 795 gange
50 point
Dato : 24-07-10 19:15

Her gik vi rundt og troede at knivloven var blevet ændret

Når Ritzau tager fejl i agurketiden
Af Henrik Beck, presserådgiver Danmarks Jægerforbund Højnæsvej 56 2610 Rødovre hbe@jaegerne.dk

Heldigvis er det uhyre sjældent, at Ritzau - Danmarks nationale nyhedsbureau - skiver noget, der er så forkert. Og som kan skabe alvorlige problemer for så mange mennesker, hvis eneste forseelse er, at de tror på det, de læser i medierne. Men i slutningen af juni skete det altså!
En ganske almindelig onsdag formiddag i agurketiden udsender Ritzaus Bureau en nyhed, der umiddelbart ser ud til at handle om en kovending: Den omstridte knivlov er blevet lempet, tror den sagesløse læser.
Men ved en nærmere gennemlæsning bliver det mere og mere klart, at der er noget helt galt. Grunden er, at Ritzaus nyhed bygger på, at Rigsadvokaten skulle kunne ændre lovgivningen om knive. Altså at Rigsadvokaten er i stand til at ændre en lov, der er vedtaget af Folketinget. Sådan noget kan ganske enkelt ikke lade sig gøre!
Det er et skræmmeeksempel på, hvor galt det kan gå, når Ritzau tager fejl i den nyhedsfattige agurketid. Den fejlbehæftede historie breder sig lynhurtigt som ringe i vandet. Rigtig mange medier bider på.
Ritzau plejer ellers at være god og hurtig til at rette sine egne fejl, men i dette tilfælde nåede ingen at gribe ind.

Forhistorien er, at Rigsadvokaten som chef for anklagemyndigheden – efter stor offentlig debat – i slutningen af juni udsender nye retningslinjer for anklagemyndighedens behandling af sager om besiddelse af ulovlige knive. Heri står det klart og tydeligt, at knive, der anvendes som værktøj i lovligt erhverv eller i forbindelse med jagt, lystfiskeri eller sportsudøvelse, lovligt kan besiddes på offentligt tilgængeligt sted.
Altså ifølge Rigsadvokaten, som ikke er herre over lovgivningen, men kun bestemmer over anklagemyndighedens gøren og laden.
For at skære det helt ud i pap, skriver Ritzau i første sætning: ”Nu kan spejdere, fiskere, håndværkere gøre, som de altid har gjort uden at få en bøde eller blive sendt i fængsel”.
Det er godt journalistisk håndværk at skrive, hvad Rigsadvokatens retningslinjer betyder for ganske almindelige mennesker.
Konsekvensjournalistik når det er allerbedst. Men det er altså bare forkert, hvad der står!
Ritzaus nyhed om, at knivbestemmelserne i våbenloven angiveligt skulle være blevet lempet, bliver anset for at være en god historie.
Derfor får den ikke for lidt i medierne. På Ekstra Bladets hjemmeside 23. juni står der i billedteksten: ”Rigsadvokaten har netop lempet den forhadte knivlov”.
Jyllands Posten bringer søndag den 27. juni en i øvrigt meget morsom tegning af en politimand, der gør sig meget umage for ikke at se to fyre på gaden med lange knive.
Teksten til tegningen er: ”Knivloven lempes, så fiskere, håndværkere og spejdere nu igen må gå med kniv”.
I løbet af søndagen indser Jyllands Posten formentligt, at tingene ikke helt hænger sammen på den måde. For om mandagen bringer avisen en snusfornuftig leder, hvor der slet og ret står, at de omstridte knivbestemmelser stadig er gældende og at ”politikerne nu må indrømme deres fejltagelse og afskaffe den rigide knivlov”. Forvirringen om hvad der er fup og fakta er nu total – også medlemmer af Danmarks Jægerforbund er i tvivl.
Situationen er nu, at vi stadig har en lov, der kriminaliserer ganske almindelige menneskers besiddelse af kniv. Og vi har en række ligeså almindelige mennesker – også jægere - der fejlagtigt tror, at de kan gøre med deres knive, som de altid har gjort. Det er en uholdbar situation, der meget vel kan ende grueligt galt for dem, der tror på det, de læser i medierne.
Mange mennesker vil sikkert betragte Rigsadvokatens nye retningslinjer som et lille skridt i den rigtige retning. Som nogle særdeles tiltrængte praktiske anvisninger, som indebærer, at den udøvende magt i skikkelse af politiet bør udvise en højere grad af konduite, når de f.eks. antræffer en jæger med en kniv i bilen. Men rækkevidden af Rigsadvokatens udspil skal ikke overdrives.
Tager du til familiefest om lørdagen efter jagt fredag eftermiddag, så vil du fortsat løbe stor risiko for at blive sigtet for overtrædelse af våbenloven, hvis du har glemt din jagtkniv i bilen. Dit jagttegn vil samtidig – med stor sandsynlighed – blive nægtet dig i op til fem år, også selvom du ”slipper” med en bøde på kr. 3.000.
Går det så galt for nogle af vores mange medlemmer, kan de så påberåbe sig, at de er blevet vildledt af pressen. Så bliver spørgsmålet, om domstolene vil betragte det som en formildende omstændighed.

Det får vi måske at se, når jagtsæsonen starter den 1. september!

Accepteret svar
Fra : Tonganeseren

Modtaget 60 point
Dato : 24-07-10 19:29

Vel nok den flotteste analyse af problemstillingen, jeg nogensinde har set. Men Højesterets afgørelse i den historiske knivsag (håndværkersagen), altså hvor vejen til bødestraf blev åbnet, har måske givet ridsadvokaten sved på panden. Men tak for en smuk redegørelse.
Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 24-07-10 19:30

Man kunne næsten henfalde til at skrive: En fagmand værdig.

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 24-07-10 19:57

Ja, han er en dygtig skriverkarl, ham Henrik Bech.

Kommentar
Fra : Sandhedsvidnet

Dato : 24-07-10 20:50

Ja det er godt nok en flov historie, men godt der er kommet styr på tingene.

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 24-07-10 21:23

Knald god orientering HH, og skrevet så enhver fatter den dybere mening fra Henrik Bech´s pen,

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 25-07-10 15:54

Fint set Heidi-Ho

Godkendelse af svar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 25-07-10 22:08

Du kom først, derfor må PÅINGENE tilfalde dig.
Tak for svaret Tonganeseren.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 25-07-10 22:59

Hey Heidi-Ho

Mange tak for poingene.

Mvh.
Tonganeseren