/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Søg og erstat funktion
Fra : kasper006
Vist : 1023 gange
300 point
Dato : 13-07-10 15:00

Hej,

Jeg sidder med et dokument, hvor jeg skal lave 5000 separate "søg og erstat".
Derfor søger jeg en formel eller funktion, som kan hjælpe mig.

Her er hvordan det er stillet op:
I kolonne A er alle de oprindelige tal
I kolonne B er alle de nye tal der skal indsættes i stedet
Kolonne C er området der skal erstattes i

Excel skal søge i kolonne C, efter fx værdien fra celle A1 og erstatte med værdien der findes i celle B1
Derefter skal den gøre det samme med A2 og B2 osv.

Håber der er nogen som kan hjælpe mig

På forhånd tak!

Kommentar
Fra : HansELund

Dato : 13-07-10 15:15

Lyder umiddelbart rimelig simpelt, tror du skal kigge efter funtionen "Lopslag".

MVH@ns

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 13-07-10 15:22
Kommentar
Fra : kasper006

Dato : 13-07-10 15:22

Jeg har prøvet at søge inde i hjælp, men fandt ikke noget jeg kunne bruge.

Jeg er godt klar over hvordan man bruger den almindelige søg og erstat funktion, men det her er jo noget lidt andet :)

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 13-07-10 16:44

Du kan ikke bruge søg/erstat funktionen til det, du skal lave en formel.

Kommentar
Fra : kasper006

Dato : 13-07-10 16:45

Ja, men kan bare ikke finde ud af hvilken formel

Kommentar
Fra : HansELund

Dato : 13-07-10 17:08

Du skal, som skrevet før bruge "lopslag"-

I denne funktion fortæller du den tom celle, at den skal =lopslag(A1;b1:c5000;3)

det betyder: find (i området b1:c5000) en værdi svarende til den der står i A1 og indsæt det tal der stå i 3. kollonne efter der hvor den fandt værdien.

Det var bare et eksempel, leg lidt med funktionen.

vælg indsæt "funktion" lopslag

MVH@ns

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 13-07-10 23:53

hvad med denne her: =ERSTAT(C1;FIND(A1;C1);1;B1) placeres i D1 og kopieres nedad

Kommentar
Fra : sion

Dato : 14-07-10 19:30

EXTERMINATORS formel virker i hvert fald ikke. Til gengæld rammer HansELund næsten rigtigt. Formlen, som du skal bruge, er nemlig følgende:

Placér denne formel i celle D1 og træk nedad: =LOPSLAG(C1;$A$1:$B$5000;2)

Så får du dine nye værdier i kolonne D. Hvis du vil have dem til at stå i kolonne C, må du kopiere og indsætte værdierne.

PS.: Dollar-tegnene ($) er vigtige, da de låser cellereferencerne, så der i alle rækker søges inden for det samme celleområde.

Simon

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 15-07-10 00:41

@ sion: med mindre der er noget jeg har misforstået, så ser det da ud til at det er min formel der virker og ikke din
se selv (jeg har dog udvidet min en smule så den selv tager højde for mere end et cifrede tal, skærmbillede 3)

http://peecee.dk/upload/view/257668

Kommentar
Fra : sion

Dato : 15-07-10 11:08

@ EXTERMINATOR:

Jeg var muligvis lidt hurtig til at udelukke dit forslag. Beklager. Men jeg mener nu stadig, at du misforstår spørgsmålet. I hvert fald har vi forstået spørgsmålet forskelligt. kasper006 skriver følgende:

Citat
Excel skal søge i kolonne C, efter fx værdien fra celle A1 og erstatte med værdien der findes i celle B1
Derefter skal den gøre det samme med A2 og B2 osv.

Det forstår jeg på den måde, at hver for celle i kolonne C skal Excel gennemsøge hele kolonne A for et match, og så erstatte værdierne i kolonne C med værdierne i kolonne B. Min formel søger og erstatter - modsat din formel - efter hele cellens indhold.

Din formel erstatter den del af teksten i celle C1, som matcher teksten i A1, med teksten i B1. Dernæst erstattes del af teksten i celle C2, som matcher teksten i A2, med teksten i B2. Og så videre... Men der søges altså ikke i hele kolonne A efter et match.

Men hvem ved... Måske er det en kombination af vores formler, kasper006 er på jagt efter...? Vi må vente og høre, hvad han siger.

Simon

Kommentar
Fra : HansELund

Dato : 15-07-10 16:28

Ingen problem at lave den rigtige formel, eller finde den rigtige funktion. Derimod er det vanskeligt at forstå opgaven 100 % udfra det skrevne. Sendt os et eksempel, bare de øverste 10 rækker og kolonner.

Så har du svaret, inden du går i seng. Bare du ikke går for tidligt til ro...

MVH@ns

Kommentar
Fra : sion

Dato : 03-09-10 16:05

Hvad så, kasper006? Har du fundet en løsning?

Mvh. Simon