/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Registrering af haglvåben
Fra : Tonganeseren
Vist : 2048 gange
100 point
Dato : 11-07-10 23:46

Er der nogen der kan huske hvornår det blev lovbestemt, at man skulle indberette besiddelse af haglgeværer til politiet????

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 12-07-10 00:24

Det behøver man ikke at gøre. Man kan bare skyde løs hvis man har sådan et.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 12-07-10 00:27

Pjat med dig - Flash. Prøv nu at være seriøs til et seriøst stillet spørgsmål

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 12-07-10 06:57

det er et spørgsmål om det er et luftgevær eller haglvåben
luftgevær kan købes af alle over 18år
hvis det er et haglvåben kraver det et godkendt og betalt jagttegn
http://www.politi.dk/NR/rdonlyres/E79D5897-B7BB-4270-9FF4-8B45710EAE1B/0/P704_37_00307.pdf

http://www.politi.dk/da/borgerservice/tilladelser/vaabentilladelse/

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 12-07-10 07:45

I 2005 !

Øjenvidnet4

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 12-07-10 10:43

Og et haglvåben skal omregistreres når det er savet over.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-07-10 10:45

LuffA - det kommer an på hvilken del af det oversavede man beholder.

Accepteret svar
Fra : Heidi-Ho

Modtaget 100 point
Dato : 12-07-10 13:56

Ja, jeg mener også at det var i 2005.

Vi skal vel også lige ha' med, at registreringen kun gælder haglgeværer der er købt efter 2005.

De haglgeværer en jæger købte før 2005, behøver han ikke at registrere.
(jeg har dog anført mine i et våbenpas, fordi skulle de blive stjålet ved indbrud, kan jeg bevise hvilket skydevåben jeg ejede)

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 12-07-10 15:57

Hej Tonganeser, må jeg lige låne dit tråd til lige at sætte et par ting plads..?

Tak skal du ha' - jeg vidste du ikke ville sige nej.

Det drejer sig om den sag, hvor en jæger blev dømt 1 års fængsel pgr.a. en pumpgun der ikke var registreret.
Det viser sig nu, at det slet ikke var pumpgun'en han blev dømt for, idet den var faktisk "lovlig" nok
Næææ, læs lige det her. (sakset fra Hunters Mgazine)

Citat
Den dømte mand er godt nok jæger, og havde en række lovlige jagtvåben i sit våbenskab, inklusiv en pumpgun uden plumbe. Intet af dette er strafbart, forklarer vagtchef Lars Thede hos Fyns Politi.
Det manden er blevet dømt for, er den pistol, en Walther 7,65 med magasin og skarp ammunition, som politiet også fandt hos ham i går.
Ransagningen på mandens bopæl fandt sted efter et anonymt tip.
I dag faldt dommen prompte. Et års ubetinget fængsel. Det er den nye strafferamme for at være i besiddelse af et ulovligt våben, og en konsekvens af regeringens bandepakke.

Derfor til fun2, luffeA, Stouenberg, Refi og granner01 der tror at en pumpgun er ulovlig - DET ER DEN IKKE.!!!

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 12-07-10 16:13

Hej Heidi-Ho

Det er en god melding du der bringer om den "formastelige" jæger som blev dømt for besiddelse af en pump-gun med "stort" magasin
Så er der jo system i tingene og så skal manden også have et "skrald i hatten" - dvs. tingene fungerer som de skal ! Lad blot idioten sidde og tænke lidt over situationen !!
Mon det er varmen der har fået de omtalte debattører til at gribe chancen for at lufte deres harme eller er det agurketiden ??

Øjenvidnet4

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 12-07-10 16:59

Det var fint at få at vide. I morgen skal jeg et smut på politistationen i Hillerød - på våbenkontoret. Jeg vil spørge dem om hvorfor der i våbenloven står indberetning fra 1983. Jeg var i tvivl, og det var en lettelse af få årstallet 2005 at vide.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 12-07-10 17:52

Så ville jeg jo godt kunne omskrive mit indlæg fra http://kandu.dk/spg148669.aspx
Hvis de nye oplysninger ellers er rigtige,har jeg ikke ondt af tumpen:
En Walther 7,65 med magasin og skarp ammunition er vel ikke en vanlig våben,til dyrejagt.
Kunne tyde på han har andre "jagt interesser",sideløbende.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 12-07-10 18:32

Igen pressen, som er mangelfulde eller det der er værre, med deres manglende dækning og information af hændelserne.

Det giver et forvansket grundlag at bedømme ud fra, men de lever jo også af at sælge aviser, men det er under al kritik, med sådan en stemnings oppisker på et ikke reelt oplyst grundlag, for den aktuelle sag.

Godkendelse af svar
Fra : Tonganeseren

Dato : 13-07-10 10:53

Tak for svaret Heidi-Ho. Så blev den ged barberet.
Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 13-07-10 12:56

Jeg bukker og takker.