/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
GPS-antenne til at virke i W7
Fra : flemse123
Vist : 2519 gange
100 point
Dato : 06-07-10 09:09

Hej allesammen!
Har fået installeret MAX-Sea , det er et søkortprogram på min Windows 7.
Købt en gps-antenne, det er af mærket BU-353 fra Globalsat.
Problemet er at Max-sea ikke kan finde den.
Installeret et program der hedder GPS-info, der konverterer usb-stikket til seriel.
Kører begge prg. som administrator.
Men desværre ingen forbindelse mellem de to prg.
Så der er heller ikke nogen positioner !
Mvh
Flemse123

Kommentar
Fra : transor

Dato : 06-07-10 09:34

Det du har købt er ikke en antenne , men en gps modtager, som kan generere en NMEA datastrøm via en usb tilslutning.

Det skal dit navigeringsprogram så instilles til. Det med NMEA er vigtigt. Tidligere var det almindeligt at den slags kom via en RS232 seriel forbindelse, men det blivr sjældnere og sjældnere i billige computere og praktisk taget aldrig mere i de bærbare. Men moderne navigigeringsprogrammer burde kunne indstilles til at hente data fra en usb.

Kun hvis dit navigeringsprogram ikke kan indstilles til usb kunne et omsætterprogram, som simulerer rs232 måske komme til at hjælpe. Det skal i så fald sættes op med de rigtige data for port, baud rate, databredde og paritet. Det er måske der problemet ligger.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 06-07-10 09:58
Kommentar
Fra : transor

Dato : 06-07-10 10:14

Jeg har læst i manualen til din gps modtager .

Du skal ikke bruge GPS-info . Det er bare et demo program, til at vise gps data. Det er ikke noget som dit navigagionsprogram kan bruge .

I stedet skal diu installere en driver . Den skal være den rihtige til dit operationssystem (windows version, MAC )
Du kan hente drivere her:

http://www.globalsat.com.tw/download.php?menu=3

Kommentar
Fra : flemse123

Dato : 10-07-10 17:59

Hej allesammen!
Tak for svarene.
Jeg har prøvet alle mulighederne, som jeg fik af Jer.
Det var først efter jeg fik installeret en gps splitter, Franson Gps-splitter, og kopieret sys-filen over i drivermappen, at det kom til at køre for mig.
Max Sea har åbenbart været forvirret over com-portene.
Men nu virker det !
mvh
Flemming