/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Formel i sidehoved i Excel
Fra : kanduhho
Vist : 3141 gange
80 point
Dato : 29-06-10 15:12

Er det mulig at lave en formel i et sidehoved i Excel?

Hvis jeg f.eks. har 10 ark i en Excel-fil hvor jeg på det første ark har skrevet et årstal eller et datointerval i en almindelig celle, som jeg gerne vil have opdateret som en del af sidehovedet i alle 10 ark - kan det lade sig gøre?

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 29-06-10 16:33

Ja det kan.

Kommentar
Fra : kanduhho

Dato : 29-06-10 16:36

Hmm..........okay - tak for svaret !?

Men hvordan? Er det en almindelig formel eller er det noget vba eller lign. (som ikke har så meget forstand på).

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 29-06-10 16:44

Det du kan lave i en celle det kan også laves i sidehoved/fod.

Kommentar
Fra : kanduhho

Dato : 29-06-10 16:48

Er du sikker på det.

Hvis jeg står i sidehovedet og vælger fanen "Formler" bliver alle knapperne grå og jeg kan ikke vælge f.eks. "Indsæt funktion".

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 29-06-10 20:57

Hvis det er Excel 2007 kan du i Sidelayout - Sideopsætning - klik på den lille pil ned for neden ved siden ad sideopsætning- der er sidehoved og sidefod. Nu kan du vælge hvad der skal stå og i hvor stort et felt du vil bruge

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 29-06-10 21:02

Sidehoved og fod bliver først vist ved udskrift, så hvis du vil se hvordan det ser ud kan du klikke på vis udskrift

Kommentar
Fra : kanduhho

Dato : 02-07-10 15:26

Jeg vil jo gerne lave en formel i sidehoved eller sidefoden.

Det er ikke bare almindelig tekst jeg skal vil skrive.....

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 13-07-10 16:04

Citat
Hvis jeg står i sidehovedet og vælger fanen "Formler" bliver alle knapperne grå og jeg kan ikke vælge f.eks. "Indsæt funktion".

Nu har jeg set dit spørgsmål i gennem længere tid. Jeg har forsøgt i mine egne regneark og jeg kan ikke se at det kan lade sig gøre. I mine regneark, og i nogle jeg har forsøgt at oprette til formålet, sker der nøjagtig det samme, - formler duer ikke, sidehoved og sidefod accepterer kun tekst.

Så jeg venter også spændt på om du får et svar.

Kommentar
Fra : kanduhho

Dato : 13-07-10 16:05

Det kan jo godt ske at svaret er at det ikke kan lade sig gøre....

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 13-07-10 16:09

Citat
Det kan jo godt ske at svaret er at det ikke kan lade sig gøre....

se der tror jeg du har en pointe

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 13-07-10 17:16

nu har jeg ledt i kursushæfterne fra excel for begyndere, excel 2000 , 2000 for alle, 2000 på 10 min. 2002 for alleosv osv.
Ok jeg har ret mange liggende.
Jeg har ledt i hjælp 2007.

sidehoved og sidefod- kan bestå af tekst, sidenummer, aktuel dato eller klokkeslæt, projektmappens eller regnearkets navn.

ikke andet

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 13-07-10 18:08

Selvfølgelig kan der ikke indsættes formler i sidehoveder!

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 13-07-10 18:15

Citat
Selvfølgelig kan der ikke indsættes formler i sidehoveder!

endelig

hvem kan virke mere overbevisende

herligt, så håber jeg du er tilfreds med IBM760 ´s svar

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 13-07-10 19:04

Og for at slå det helt fast, så er sidehoved og sidefod jo selvklart ikke beregnet til andet end tekst for det er jo noget du bruger til at styre dokumenter og lignende i og ikke til udregning

Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 13-07-10 23:15

Citat
nu har jeg ledt i kursushæfterne fra excel for begyndere, excel 2000 , 2000 for alle, 2000 på 10 min. 2002 for alleosv osv.
Ok jeg har ret mange liggende.
Jeg har ledt i hjælp 2007.

Har du prøvet her = under VIDEO/ = REAL_PLAYER_ format.
Men særdeles nyttig, EN DAG MAN GIDER SE DET HELE..

http://avaxsearch.com/avaxhome_search?q=excel+2007+&commit=Go
http://avaxsearch.com/avaxhome_search?q=excel+2007+&a=&c=54&l=&sort_by=&commit=Search
http://avaxsearch.com/avaxhome_search?q=excel+2007+&a=&c=5&l=&sort_by=&commit=Search

Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 13-07-10 23:16
Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 13-07-10 23:18
Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 13-07-10 23:20

Kan du lide ?? det = betal for skidtet_ næste gang du handler ind.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 14-07-10 00:14

Kode
Sub Headercreater()
With ActiveSheet.PageSetup
.CenterHeader = Sheets("Ark1").Range("A1").Value
End With
End Sub

en vba løsning (utestet)

Kommentar
Fra : kanduhho

Dato : 14-07-10 09:37

Jeg har desværre ikke forstand på vba………men jeg kan vel konkludere ud fra ovenstående at det ikke som standard er muligt i Excel

Fijala du skriver:

”Og for at slå det helt fast, så er sidehoved og sidefod jo selvklart ikke beregnet til andet end tekst for det er jo noget du bruger til at styre dokumenter og lignende i og ikke til udregning”

Jeg mener nu ikke at det er ”selvklart” – et sidehoved er naturligvis ikke beregnet til lange udregninger mv., men jeg har jo behov for at kunne anvende en formel i et sidehoved. Jeg har f.eks. et aktuelt årstal i sidehovedet på en hel række ark (i en Excel – fil). I stedet for hvert år at skulle rette årstallet i alle sidehovederne ville det selvklart være smart at kunne rette det ET sted i en alm. celle i det ene ark, og så via formler skal Excel selv rette i alle sidehovederne!

Men jeg kan jo skrive til Bill – så kan det være det komme i den næste version af Excel.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 14-07-10 16:53

Citat
men jeg kan vel konkludere ud fra ovenstående at det ikke som standard er muligt i Excel

Jo, det ER netop muligt, det er lige præcis den slags man har vba til
jeg bruger ikke excel, jeg bruger openoffice.org og kan derfor ikke teste at jeg har skrevet 100% korrekt, men er da 99% sikker på at det passer

Prøv at kopiere det ind i vba og test om ikke det virker

Citat
men jeg har jo behov for at kunne anvende en formel i et sidehoved

Nej, du har ikke behov for en formel i sidehovedet, du har behov for automatisk at få ændret noget tekst i sidehovedet. der er en STOR forskel
Du har en anden mulighed som du har overset: gemme regnearket med navnet "2011", så kan brevhovedet selv sætte navnet ind uden du skal gøre yderligere

Accepteret svar
Fra : EXTERMINATOR

Modtaget 80 point
Dato : 15-07-10 02:04

ok, jeg har lige installeret en office og afprøvet.
gør som følger:

1. kopier nedenstående kode (du skal IKKE medtage ordet KODE)
2. åbn dit regneark
3. tryk ALT + F11
4. i venstre side dobbeltklikker du på "ThisWorkbook" (en hvid side åbnes til højre)
5. sæt koden ind i det hvide felt til højre
6. gem

fremover ændrer den automatisk centerheaderen til at være den tekst du skriver i celle A1 på ark 1

Kode
Private Sub Workbook_SheetChange(ByVal Sh As Object, ByVal Target As Range)
With ActiveSheet.PageSetup
.CenterHeader = Sheets("Ark1").Range("A1").Value
End With
End Sub

ps. hvis du hellere vil have det til venstre i headeren ændrer du bare CenterHeader til LeftHeader
sagde du højre, så skriver du RightHeader istedet for CenterHeader

Godkendelse af svar
Fra : kanduhho

Dato : 15-07-10 09:47

Tak for svaret EXTERMINATOR. Det er fantastisk så hjælpsomme folk de er! Og det VIRKER med ovenstående VBA - kode.

Og tak for den udførlige vejledning! Jeg kan se at jeg også kan kombinere det med en tekst foran årstallet - så det er perfekt

Jeg tror jeg skal have lært lidt af det (VBA) på et tidspunkt!

Det er i øvrigt korrekt med filnavnet - den kan jeg jo også overveje at bruge.....

Mvh.

Henrik

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 15-07-10 19:57

det var da så lidt, vi skal jo hjælpe hinanden

Citat
Jeg tror jeg skal have lært lidt af det (VBA) på et tidspunkt!

Man kommer MEGET langt med en lille smule VBA, og så er det nemt at lære

Kommentar
Fra : kanduhho

Dato : 16-07-10 07:53

Ja men så er der jo bare at komme igang......