/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Ipsen fra Rødding / Frøs Herred
Fra : bipsen
Vist : 1127 gange
100 point
Dato : 15-06-10 22:13

Hej

Jeg har tidligere fået hjælp herinde til tydning af et kirkebogs-klip (fødsel/dåb af Jens Ipsen - Rødding, Frøs Herred, Haderslev Amt, 1855) - som afslørede:

Forældre: Huusmand Laust Ipsen og hustru Ane Madsesdatter, 33
Faddere: Parcellist Jens Hansen Ipsens hustru, Ungkarl ? Ipsen, Gaardmand Hans Ipsen og Pigen Mette Marie Bøgbjerg, alle af Rødding

Jeg forsøger nu at lokalisere Laust Ipsen og Ane madsesdatter - men synes ikke jeg kan finde Laust Ipsen. Jeg har fundet noget, der ligner nogle mulige forbindelser, men ikke lige forældrene (hvis jeg kigger omkring 1822 - ud fra 1855 - 33 år=1822 - hvis man ellers kan regne med det)...

Af Ipsen navne har jeg fundet følgende (i kirkebogen fra Rødding):
Opslag No Navn (hvis jeg har tydet det korrekt)
10 196 Morten Jensen Ipsen
10 195 Magnus Lausen Ipsen
4 84 Laurids Schmidt Ipsen
4 101 Hans Lausen Ipsen
5 122 Nis Jensen Ipsen
6 152 Matthias Ipsen
8 210 Simon Jensen Ipsen

Jeg er dog ikke i stand til at tyde forældrenavnene på nogle af disse mandspersoner ... og da jeg ikke kan lokalisere Laust Ipsen, så er jeg lidt på bar bund i forhold til om nogle af ovennævnte opslag overhovedet har relevans..

Nogle hints fra ovenstående opslag - eller til hvordan jeg kommer videre ?

Mvh
Brian

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-06-10 08:21

Jeg finder ingen Laust Ipsen, Laust Ibsen er mere almindeligt,
men to andre slægtsforskere har begge en Laust Ipsen her:

http://www.stamskoven.dk/
Måske er din Laust Ipsen en af de to?

Måske hed han ud fra fadderne Laust Hansen kaldet Ipsen??

Kommentar
Fra : bipsen

Dato : 16-06-10 12:26

Jeg har prøvet at søge på stamskoven uden held. Jeg oprettede så et lille træ med Laust Ipsen - og søger jeg på navnet, så får jeg kun hit fra mit eget træ.... så det system giver mig ikke rigtigt noget information...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-06-10 12:30

Svar på Laust Ipsen i google:
"
Ida havgaard
Laust Ipsen · August Storch · Orla Deleuran · Mikael Ørsted · Brian Løkke · Sigrid Krogh · Liselotte Backman · Wilhelm Friis · preben Ocksen ...
www.stamskoven.dk/slaegtsforskning.asp?gb=Ida_havgaard
"
Chris Dyveke
Laust Ipsen · Kenneth Hansdatter · Nora Kieldsdatter · Hans Winter · Hjalmar Abildgaard · Natascha Gammelgaard · Bengt Hejlesen ...
www.stamskoven.dk/slaegtsforskning.asp?gb=Chris_Dyveke
"
Vis flere resultater fra www.stamskoven.dk
"

Kommentar
Fra : bipsen

Dato : 16-06-10 13:44

Klikker jeg ind på de links, så får jeg bare forsiden på stamskoven.dk

jeg kan dog se i kirkebogen for Rødding, Frøs Herred (1830-1860), opslag 42 no 11 - at det ser ud som om man har haft skrevet faderens navnt forkert, og derefter har rettet.
Kan det tænkes, at han har skiftet navn (jeg ved ikke om det var så almindeligt eller muligt dengang) ?