/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Trækregulator til Fastbrændsels anlæg
Fra : skaerm
Vist : 2813 gange
200 point
Dato : 31-05-10 23:05

Hej, har et Fastbrændsels anlæg med en Biasi 3 wood 26 kw støbejernskedel, synes denne er lidt sulten, og har som regel røg temperatur lang over 150 grader, målt på røgrør lige efter kedel. På tænker nu og montere en"automatisk" trækregulator, enten på røgrør eller indmuret i skorsten (ø 150 mm).
Er dette en god/ dårlig ide?
Vil det gavne?
Er der et andet problem?
skal nævnes at kedlen kører med termovar ladeventil, og har derfor konstant drift temperatur, så primær spjæld står ikke og fare op og i !

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 05-06-10 09:36

Jeg tror det vil være en god ide med en reguleringsmulighed på skorstenen, hvis den har et voldsomt aftræk.
Høj og lavtryk har også indflydelse på forbrændningen. Termovarventilen har vel egentlig ikke noget med aftrækket fra brændkammeret at gøre, men styre din vadfdlow / temp.
Hvis fyret er nyt for dig, kan det vel også være at du ikke er rigtig dus med den den endnu. Tal med din skorstensfejer og leverandør omkring det, men det er sikkert et justeringsproblem målt imod det du fyre med.
Held med det

Kommentar
Fra : skaerm

Dato : 06-06-10 08:22

Nej. du har det i at removarèn ikke styre luft flow. det jeg mener er: nå kedel temperatur holdes konstant af af termovar, så bevirker det jo at primær spjældet, som styres af temperaturen, praktisk talt konstant står samme sted.