/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Hjælp til fagprøve (økonomiske)
Fra : jjhj
Vist : 2345 gange
500 point
Dato : 06-05-10 23:36

Hej, jeg sidder og hjælper en ven med noget fagprøve, men vi er kørt lidt fast.

Har dette regnskab for varer 1,2 og 3 der skal købes i en samlet handel.
Har regnet Bruttoavancen ud, men vi skal også have udregnet:
- Dækningsgrad
- Overskudsgrad
- Nulpunktsomsætning

Ved godt at der evt mangler nogle fakta for at det kan regnes ud men så lige skriv hvad der skal bruges.

Varer 1/Varer 2/ Varer 3   7199 + 1299 + 1199 =      9697,-
Nettopris:          6295 + 737 + 789 =      7821,-
Bruttofortjeneste      9697 – 7821 =      1876,-
Bruttoavance       1876 / 9697 * 100 =      19,35%

Ser frem til at høre fra Jer!

Mvh. JJHJ

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 07-05-10 08:03

Lav dine lektier selv

Kommentar
Fra : jjhj

Dato : 08-05-10 01:11

Vil jo ikke have at nogle skal lave det for mig, men måske kunne fortælle mig HVORDAN jeg laver det..!!

Kommentar
Fra : flejsen

Dato : 08-05-10 15:33

Hør efter i skolen, det er der man får undervisning.
Torsk

Kommentar
Fra : nano01

Dato : 07-06-10 20:15

Hej, Jeg ved ikke om du stadig har bruge for hjælp, men her er den.

OG: overskudsgrad = resultat før rente *100/omsætning
DG: Dækningsgrad = dækningsbidrag *100/omsætning
Når du udarbejde en resultatopgørelse for produkterne/varene, finder du dækningsbidrag efter du har trukket alle variable omkostninger fra, dækningsbidrag er hvad du har tilbage til at dække de fasteomkostninger såsom gager og husleje.

Nulpunktsomsætning: Nulpunktsomsætning=kapacitetsomkostninger x 100 / dækningsgrad
For at beregne nulpunktsomsætningen skal man altså kende sin dækningsgrad enten for virksomheden eller for produktet.
Kapacitetsomkosningerne er de faste udgifter. Eller – i tilfælde af at der skal beregnes for et enkelt produkt – de faste udgifter, som specifikt vedrører den produktion, f.eks. anskaffelse af maskine, afskrivning af maskine eller uddannelse af personale.

Hvis vores dækningsbidrag er 45% og vi har faste udgifter på 500.000 kr. årligt, ser det sådan ud:

Nulpunktsomsætning=500000 x 100/45=1.111.111

Vi skal altså have en omsætning på mere end 1.1 mio. kr for at opnå et positivt resultat

Held og lykke med fagprøven.