/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Nye tandhjul på cykel?
Fra : gotskov
Vist : 4225 gange
50 point
Dato : 02-05-10 08:42

Jeg er ikke cykelrytter. Jeg cykler på arbejde og hvis vi siger maks 40km om ugen passer det nok meget godt.

Jeg købte i januar 2008 en en Avenue cykel med 8 udvendige gear. Den er jeg mægtig glad for.

Forleden knak min kæde dog og min kæreste tog til den lokale cykelpusher for at købe en kæde til mig. Hun kom hjem med kæde samt nye tandhjul til baghjulet. Det mente cykelhandlerne helt sikkert er nødvendigt, da kæder kun knækker pga slidte tandhjul.

Mit spørgsmål er nu; Er det korrekt og er det realistisk at mine tandhjule er slidte efter MAKS 2500km ?

Mine tandhjul er meget beskidte og skal rense, vil gøre det med petrolium og en tandbørste, men hvad skal man se efter, for at konstatere om de er slidte eller ej?

På forhånd tak.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-05-10 09:06

Et cykeltandhjul skal skiftes hvis kæden ikke passer præcis ned i tandkrandsen.
En slidt kæde bliver for "lang" og vil forsøge at køre på spidsen af tænderne og tandhjulet bliver slidt. Et slidt tandhjul ødelægger en ny kæde.
Skift altid kæden i tide.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 02-05-10 09:19

Nu når du har en ny tandkrans til baghjulet, ville jeg blot udskifte den og blot gemme den gamle...

Om forklaringen passer kan være svære at vurderer, da kæde jo også kan knække af andre årsager.

Det kræver jo man ser delene, men uanset al mulig gætteri, så slides mekaniske dele især i det miljø en cykelkæde køre i. Og hvis det passer at tandkrænsen er slidt, er der jo ikke grund til at ofre en kæde mere...

vh Ben

Accepteret svar
Fra : LuffeA

Modtaget 60 point
Dato : 02-05-10 09:32

Det er normal praksis at skifte kæde og tandhjul samtidig, det er ligesom et ægteskab der fungerer i årevis, slidt men fungerer. Den ene part dør og der kommer en ny ind, der skal meget til før at det kører ligeså godt som med den der forsvandt.

Men Du mangler vist lidt viden omlring vedligholdelse.
Det er næsten en dødssynd at rense en kæde helt i bund med kraftige midler da den så bliver alt for tør, det varer for længe inden den er "gennemsmurt" igen.

Brug motorrens som sprayes på og efter kort tid vaskes af med lunkent vand, og smør så med ordentlig smøremiddel, altså ikke det uduelige WD-40 eller almindelig 3-i-1 olie fra Brugsen, det efterlader bare en fedtet overflade der suuuuuger skidt til sig.

Brug nedenstående eller lignende, det efterlader en tør men alligevel rigtig godt smurt overflade og lejer, en test kan gøres ved at sprøjte håndfladen, når opløsningsmidlet er væk er hånden helt glat, men ikke fedtet eller klistret.
http://www.all4bike.com/shop/kaedeolie-finish-line-453p.html

Kommentar
Fra : transor

Dato : 02-05-10 09:32

Baghjulet tandhjul er mindre end pedalendens tandhjul. Derfor slides det mere.

Mange gode kæder er blevet ødelagt af slidte tandhjul.

Det er et spørgmål om tandhjulets kvalitet-og kædens smøring- om det slides ned på 2500 km.

Køb noget godt kædefedt ,eventuelt på spray, og husk at rengøre og smøre flittigt, Det gælder især i perioder med regn, sne og vejsalt.

Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 02-05-10 10:10

http://www.ask-alex.dk/artikler/Haandbogen/Bil-cykel/Skift-cykelkaeden/e_140_3606.page
http://www.cykelbutikken.eu/product-promo.asp?id=10

Rensning af kæde er rimelig vigtigt, da der kan sidde metal-rester fra slid
af kæden og det går ind i de fine dele af kæden og forøger sliddet.
Selv plejer jeg at bruge en klud, fugtet med lampeolie og så tørrer jeg kæden
med den, hvor tit du gør det? jeg gør det efter 200km og så får kæden
en ganske almindelig gang kædefedt på spraydåse fra biltema.

Alternativt smørring af kæde.
http://www.scottoiler.com/pc/Bicycle_Oiler/Scottoiler_Cycle_Oiler_(Active_Fluid_System).html

Kommentar
Fra : gotskov

Dato : 02-05-10 14:07

Tænderne er slidte, der er ca. en mm's forskel på nyt og gammelt tandhjul, så vi skifter

Men det viser sig at der skal specialværktøj og det har jeg ikke. Så jeg tager hjul og tandhjul til cykelpusheren og betaler ham en formue for at skifte :--(

Tak for de gode råd og kommentare !!!

Godkendelse af svar
Fra : gotskov

Dato : 02-05-10 14:08

Tak for svaret LuffeA. Pæn Krokedille

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 02-05-10 14:57

Selv tak.

Jeg bruger samme smøremiddel til bagskifter og bremser, så samler de heller ikke (så meget) skidt.