/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Blåmejsekassen med kamera og Lille Hanne
Fra : granner01
Vist : 1598 gange
70 point
Dato : 01-05-10 23:07

Så er der nyt fra blåmejserne, Lille Hanne og Hans.

Hunnen ligger og ruger på 8 æg og det har hun gjort i en uge nu. Ungerne skulle komme om en uge, så det venter jeg spændt på. Hun ligger ikke på reden hele tiden men når hun forlader den så dækker hun æggene til.

Det mest spændende er at i kolonihaven der har vi også en ynglende blåmejse, men den har nygget rede i et hul i jorden, nemlig i den smalle brønd hvor vi åbner og lukker for vandet til grunden. Den er ikke mere end 10-12 cm i diameter. Der ligger 2 små fliser over hullet. Og 15 cm nede i det hul ligger en blåmejse på foreløbig 8 æg.

Det kunne være sjovt hvis i havde andre oplevelser.

Denne tråd vil fortsætte til der kommer unger begge steder.

Accepteret svar
Fra : Asbjørn2

Modtaget 80 point
Dato : 02-05-10 00:06

Til granner01
Citat
Det mest spændende er at i kolonihaven der har vi også en ynglende blåmejse, men den har nygget rede i et hul i jorden, nemlig i den smalle brønd hvor vi åbner og lukker for vandet til grunden. Den er ikke mere end 10-12 cm i diameter. Der ligger 2 små fliser over hullet. Og 15 cm nede i det hul ligger en blåmejse på foreløbig 8 æg.

Den har jeg aldrig hørt før. Har set og oplevet at mejserne gerne bygger tæt på jorden, men nede i jorden i et hul, det har jeg aldrig hørt eller set før.
Det bliver rigtig spændende at følge denne tråd, og så høre om der bliver noget ud af de 2 familietiltag, men det "jordnære tiltag" bliver nok det mest spændende.
Sjovt hvis du måske kunne tage et billede hvor mejsen er på vej "i hullet" - jeg vil i såfald kalde det lidt af en sensation.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 02-05-10 00:12

Jeg har billeder fra æggene i hullet, så i morgen lægger jeg dem i peece. Det er lidt svært at få et billede af fuglen for hun farer væk hvis jeg flytter på en af fliserne, men jeg skal prøve.

Kommentar
Fra : Asbjørn2

Dato : 02-05-10 00:33

Citat
Det er lidt svært at få et billede af fuglen for hun farer væk hvis jeg flytter på en af fliserne

Ja, eller også skal man være så heldig at være der når hun skal op/ ned efter en furagetur, men der skal jo lidt held til.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 02-05-10 11:12

Og her er billedet af mejseboet i vandbrønden.

http://peecee.dk/upload/doupload

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-05-10 11:30

Eiii altså granner01, det billede er en ommer--- venter i spænding

Min mors mejse har hele 9 æg, og jeg må sige, det er en af de bedste gaver vi har givet hende, den fugl bliver fulgt at hele nabolaget

Til næste år, tror jeg også jeg vil købe sådan en. Jeg har hørt, at der nu er kommet kamera med farve?? så bliver det da ikke bedre

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 02-05-10 12:08

Ville være allerbedst med en direkte video - så man kunne følge med. Jeg har set det før, at nogen har lavet et link med direkte sending

Det lyder altså spændende.

Her har jeg færre fugle i år, da jeg ikke måtte fodre på grund af rotter. Men det forhindrer da heldigvis ikke fuglene i at benytte min have til redebygning.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 02-05-10 14:35
Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-05-10 16:08

Ja, ungerne kan da ikke falde ud af reden... men det kan da ikke blive helt nemt, at få ungerne på vingerne??

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 06-05-10 12:18

Nyt om mejsen i kolonihaven:
Har fået mail fra ornitologerne og det er et usædvanligt sted de ruger. Da de ruger i hullet nu vil de nok forsætte med det. Ornitologen fortalte også at man på landet har set at blåmejse og musvit kan yngle i gummistøvler som har stået fast uden for.

Nyt om Lille Hanne: Hannen er begyndt at fodre hende og i morgen skulle der begynde at gå hul på æggene. Så har hun ruget i 13 dage.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 06-05-10 15:12

Vi har også gang i blåmejse redebygning, men endnu ikke æg.
Godt det samme.
Hvis vejret ikke meget hurtigt bliver varmere vil mejser med unger have et voldsomt problem og ungerne gå til.
Der er ikke insekter nok at hente i det kolde vejr.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-05-10 21:30

Granner01... her til aften har jeg pudsigt nok læst i min mors fuglebog... kan du lige fortælle den ornitolog at der i den bog står, at det er alm. at de bor jordhuller/støvler/jernrør

Min mors fugl skulle gerne få unger i løbet af næste uge.....

Transor, det er da sørgelig læsning

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 06-05-10 23:16

Jeg har mange mejsekugler hængende, og de kan fodre ungerne med fedt fra kuglerne. Det kan de små overleve på.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-05-10 23:43

Py ha, så er fugleungernes liv reddet/min nattesøvn

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-05-10 07:29

Så er den første unge udruget i min mors kasse

Hannen kom tilflyvende, og hjalp hunnen med at spise skallen

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-05-10 11:47

Seks æg ud af ni er udruget nu

Kommentar
Fra : lham

Dato : 08-05-10 17:54

Der er lagt 3 æg det sidste døgn men det meste af tiden er der ingen der ruger på dem -er det normalt for musvitter? Reden ser ellers rigtig fin fin og velisoleret ud.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-05-10 18:06

Iham... ja det er helt normalt... hun begynder først at ruge, når alle æg er lagt...og der kan sagtens komme mange flere æg endnu

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 09-05-10 09:11

Så er den første unge kommet ud af ægget og hannen har travlt med at fodre hunnen. Hunnen spiste halvdelen af æggeskallen og den anden halvdel smed hun ud.

Hun forlader reden en gang imellem, bare i et par minutter. Jeg regner med hun træder af på naturens vegne. Hun skal ud og klatte.

Og lige nu er der gået hul på æg nr 2. Og når den første unge ikke er helt dækket af hendes krop, så pipper den højlydt.

Hun kalder selv på hannen når hun vil have mad.

Det er sjovt at følge med i deres liv.

Godkendelse af svar
Fra : granner01

Dato : 09-05-10 10:39

Tak for svaret Asbjørn2.

Jeg skal i kolonihaven næste weekend, så er der måske kommet unger. Så skal jeg se om jeg kan tage et billede.