/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Hvordan undgår man at ødelægge belægning
Fra : smuller54
Vist : 2275 gange
100 point
Dato : 22-04-10 17:49

Jeg har skiftet den keramiske pakning på min vandhane. Nu drypper den ikke - men det lykkedes mig at få ødelagt forkromningen, på det stykke der sidder over pakningen. Det ser herrens ud nu- så det næste projekt bliver at få skiftet hele hanen.

Jeg troede jeg havde garderet mig med et stykke skumgummi imellem tang og mellemstykke- men alligvel gled det og tangen ramte forkromningen.

Hvad gør de professionelle ? Har jeg brugt noget forkert værktøj ?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-04-10 17:55

Citat
Har jeg brugt noget forkert værktøj ?

Sikkert.....

Vi ved jo ikke hvad du har brugt

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 22-04-10 18:00

OK- jeg har brugt papegøjetang og en fastnøgle.

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 110 point
Dato : 22-04-10 18:05

En stor svensknøgler og en klud omkring, bruger jeg når termostatbatteriet skal af, for at få renset si.

Der er ikke en ridse på omløberne.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 22-04-10 18:05

- værktøjet er fint nok smuller, men du skulle have brug en god klud lagt sammen et par gange...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-04-10 18:06

Øv hvor er det ærgeligt... men hatten af for dig, at du fik det skiftet

Min mand siger som Stouenberg.. en fastnøgle og en klud, altså kludden i stedet for skumgummiet

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-04-10 18:07

En "gøjetang" kan gå hvis du vender den rigtig.....

Men det kræver så også man "holder fast".....

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 22-04-10 18:10

Citat
værktøjet er fint nok smuller, men du skulle have brug en god klud lagt sammen et par gange

Ok- det har jeg prøvet først- men det var så stramt på grund af noget kalk, og det kørte rundt-så jeg valgte den der skumgummidims- ( sål til en kondisko)-

hmm- måske er det bare fordi jeg ikke har haft kræfter nok i første forsøg

Håbede på et eller andet lille trick

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-04-10 18:15

Manden siger at du måske bedre kunne have brugt en Skiftenøgle/svensknøgle, der kan du justerer hvor stramt den skal sidde på hanen

http://eshop.silvan.dk/webapp/wcs/stores/servlet/vare_Best-price-skiftenoegle_115053

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 22-04-10 18:22

Citat
Manden siger at du måske bedre kunne have brugt en Skiftenøgle/svensknøgle, der kan du justerer hvor stramt den skal sidde på hanen

det er det jeg kalder en fast nøgle

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-04-10 18:25

Det danske sprog er en dejlig en

Min mand siger at en fastnøgle også hedder gaffelringnøgle

Det er så ulogisk at det må være en mand der har navngivet den

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-04-10 18:26

Men så har du i hvert tilfælde brugt det rigtige værktøj..........kald den liiige hva du vil,

Du må igang med vitaminerne

Godkendelse af svar
Fra : smuller54

Dato : 22-04-10 18:39

Tak for svaret 3773.

Jeg tror også at svensknøglen(som jeg kalder fastnøgle) er det bedste, at den bedre kan holdes fast.

Og som refi skriver der skal holdes fast- og det er nok mit største problem- gøjetrangen gled for meget rundt og igennem beskyttelseslaget.

TAk for alle indslag iøvrigt- jeg blev klogere, men ikke rigere

Under alle omstændigheder, er det godt at vide - jeg kan jo ikke skifte hane hver gang en pakning ikke dur.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-04-10 18:46

Skiftenøgle = man kan med det lille hjul skifte størrelsen (også kaldet Svensknøgle)
Fastnøgle = har en fast størrelse
Ring/gaffel nøgle = åben fast størrelse og lukket fast størrelse i hver sin ende
Ring skraldenøgle = lukket fast størrelse som kan spænde uden at flytte nøglen
Skeletnøgle = meget tynd fastnøgle som bl.a. bruges til cykler (pedal / nav)

Der kan bruges plast fra en dunk eller lign. til at lægge i mellem skiftenøgle / pappegøjetang og omløberen.
Et par små slag med en lille hammer på skiftenøglen (nede ved omløberen) kan løsne, hvis den sidder fast.

Til mine forkromede perlatorer bruger jeg en hjemmelavet fastnøgle af "hård" plast.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 22-04-10 18:54

Tusind tak Eyvind for din lille manual

Når jeg tænker mig om, så ved jeg da også godt, at det hedder en svensknøgle og at hele den kurv jeg har med fastnøgler ikke er det samme. os v osv.

du kommer lige med i min pointtavle

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 22-04-10 19:12

Svensknøgler skulle forbydes ved lov da de ødelægger både møtrikker og fingerknoer......

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 22-04-10 19:12

Er gået i gang med "muskeltræning"
http://www.fitnessgruppen.dk/default.asp?fgrpkat=privat&fgrpsubkat=produkt&pgid=31&pfgnr=311101

altså mine er noget mindre

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 22-04-10 19:15

ups LuffeA
-
hva´ er nu det for no´et ?

Hvis man ikke kan holde fast selv, så du´r papegøjen jo ikke- den kører rundt

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-04-10 19:57

Ok LuffeA - jeg bruger faktisk også en rørtang med plast mellem kæberne og den forkromede omløber. Men ikke alle har en rigtig rørtang.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 22-04-10 21:24

Ok- jeg har en rørtang, men ikke lige i den størrrelse- den er kæmpestor

Har slet ikke overvejet at bruge den.