/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
regler for gylleudbringning
Fra : denevigeuheldige
Vist : 2588 gange
50 point
Dato : 22-04-10 14:43

Jeg bor i en landsby og accepterer naturligvis også de gener vi som borger må leve med når vi bor på landet, men mit spørgsmål går på hvilke regler der er for gylleudbringning. Min familie og mange andre i området har længe måtte acceptere voldsomme gener i forbindelse med gylleudbringning fra landmændene. Stanken er ulidelig og vi må lukke vinduer, døre - lade vasketøj blive inde - ja faktisk kan man ikke engang tage pænt tøj på og køre i byen - da stanken trænger i tøjet med det samme vi går udenfor.
Hvordan er reglerne? Kan landmændende bare køre med gylle når det passer dem?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 22-04-10 14:46
Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 22-04-10 14:47
Accepteret svar
Fra : Olesen-50

Modtaget 60 point
Dato : 22-04-10 14:51

Næringsstofferne i gylle må kun tilføres afgrøder med en vælstofnorm eller en retningsgivende norm for fosfor og kalium.
Gylle må ikke udbringes på lørdage samt søn- og helligdage på arealer, der ligger nærmere end 200 m fra byzone, sommerhusområder samt områder i landzone, der ved lokalplan er udlagt til boligformål.
Udbringning af gylle må kun ske ved slangeudlægning, nedfældning eller lignende (hvilket betyder, at bredspredning er forbudt).
Inden for 1.000 meter bufferzoner må gylle kun udbringes med nedfældning efter 1. august 2007. Efter 1. januar 2011 skal al gylle på sort jord og græsmarker nedfældes.
Udbringning af gylle må ikke ske med vandingskanon.
Udbringning af gylle må ikke give anledning til unødige gener.
I perioden fra høst til 1. februar må der ikke udbringes gylle. Undtaget herfra er udbringning fra høst til 1. oktober på etablerede, overvintrende fodergræsarealer og på arealer, hvor der den følgende vinter skal være vinterraps. Undtaget er endvidere udbringning fra høst til 15. oktober på arealer med frøgræs, for hvilke der er indgået kontrakt med frøavlsfirma om levering af frø i den kommende sæson.
Gylle, der udbringes på ubevoksede arealer, skal nedbringes hurtigst muligt og inden 6 timer. Kan dette, grundet uforudseelige omstændigheder, ikke lade sig gøre, skal nedbringningen finde sted, så snart det er muligt.
Gylle må ikke udbringes på en måde og på sådanne arealer, at der er fare for, at gødningen, ensilagesaften eller spildevandet strømmer til søer eller vandløb, herunder dræn, ved tøbrud eller regnskyl.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 22-04-10 15:19

Citat
Udbringning af gylle må ikke give anledning til unødige gener

Duften af landbrug er naturlig og giver mad og eksport, sa man må affinde sig med lugten i bageriet.

Desværre bruger man ikke den gammeldags metode mere med at sprede halmen fra staldene med lort i, det kunne også være en stinker på varme dage, men ikke så slemt som gylle.

Desuden var det separeret, "møget" var nogle gange formuldet sammen med halmen og afgasset idet det lå i fri luft, ajlen (pisset) blev kørt ud for sig og trængte omgående ned i jorden da det var pjasktyndt, der var kun en let duft af pis i luften efter den omgang.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 22-04-10 16:11

Her rundt om vores lille landsby,køres der også gylle "til den store guldmedalje".Men vi aner knap nok eksistensen af det.Jeg kan ikke forstå at det giver så store problemer.De bruger da nedfældere,nu om stunder.Og endelig tror jeg ikke at de kører gylle på de samme marker i dagevis.
Så ta`det som en "frisk pust" af forår.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 22-04-10 20:50

Citat
har længe måtte acceptere voldsomme gener i forbindelse med gylleudbringning fra landmændene. Stanken er ulidelig og vi må lukke vinduer, døre - lade vasketøj blive inde - ja faktisk kan man ikke engang tage pænt tøj på og køre i byen - da stanken trænger i tøjet med det samme vi går udenfor.

Ja undskyld mig men fristes til at bruge et kendt ordsprog.....

"Ka man ikke lide lugten i bageriet, så....... "

Citat
Her rundt om vores lille landsby,køres der også gylle "til den store guldmedalje".Men vi aner knap nok eksistensen af det.Jeg kan ikke forstå at det giver så store problemer.De bruger da nedfældere,nu om stunder.Og endelig tror jeg ikke at de kører gylle på de samme marker i dagevis.
Så ta`det som en "frisk pust" af forår.

Mosebaek.

Se sådan er det sjovt nok også her og vi bor på landet mellem markerne... og seriøst det ka lugtes LIDT lige mens de køre det ud og vinden er lige mod os.... Men at det skal være så generende som du Denevigeuheldig påstår, det værken kan eller vil jeg tro på.... Forså skal du da også skifte tøj hver gang der er kørt en lastbil forbi på veje eller der er gået en ryger forbi på fortorvet.... ???

Ej seriøs come on mand... Tage dig dog sammen, du vil jo gerne have mælken, melet og kødet....

Godkendelse af svar
Fra : denevigeuheldige

Dato : 22-04-10 22:39

Tak for svaret Olesen-50.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 23-04-10 07:28

Citat
Her rundt om vores lille landsby,køres der også gylle "til den store guldmedalje".Men vi aner knap nok eksistensen af det.Jeg kan ikke forstå at det giver så store problemer.De bruger da nedfældere,nu om stunder.Og endelig tror jeg ikke at de kører gylle på de samme marker i dagevis.
Så ta`det som en "frisk pust" af forår. [Blink]

Mosebaek.

Kunne ikke siges bedre
Jeg har marker på alle sider, jeg har kun bemærket de har kørt gylle ud fordi de kørte til langt ud på natten, så kunne høre traktoren.
Altså, det er kun "storby snuder" der piver såden over den smule