/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Spise rå kartofler?
Fra : ItsGreen
Vist : 2841 gange
50 point
Dato : 22-04-10 11:55

Er der nogen der ved om jeg kan snitte rå kartofler i en salat?
Eller f.eks drikke den i en juice blandet med f.eks gulerødder osv?

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 22-04-10 12:09

Det skulle ikke være noget problem.

Det udgør ialletilfælde ikke nogen helbredsrisiko.

Dog er der en del mennesker som er allergiske over for rå kartoffel, men her er allergi sympromerne slet ikke at sammenligne med nødder eller lign. da symptomerne blot vil være lidt ubehag.

Kommentar
Fra : snerose

Dato : 22-04-10 12:32

Kartofler er jo fyldt med stivelse samtidig med, at de bliver hurtigt brune, når de er rå. Jeg ville personligt nødig spise rå kartofler i min salat. Små faste, kogte kartofler med skræl smager til gengæld rigtig godt i en salat, og er også enormt sundt, fordi skrællen jo stadig sidder på.

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 22-04-10 12:43

en rå kartoffel har gift i sig

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 50 point
Dato : 22-04-10 13:08

En enkelt rå kartoffel kan man sagtens spise uden at få ondt, især hvis det er nye kartofler de indeholder nemlig ikke så meget at det giftige alkaloid solanin som gamle kartofler, kartofler som har fået lys og er blevet grønne bør kasseres fordi der er meget solanin i det grønne.
En rå kartoffel smager ikke godt så hvorfor vil du ødelægge salaten derimod er nye kogte kartofler det rene mums i salater.
Kort sagt lad være med spise rå kartofler eller drikke rå kartoffelsaft, eller gør det kun i meget små mængder, giftstoffet solanin bliver ødelagt af kogning så spis endelig store mængder kogte kartofler, de er sundheds mæssig at foretrække frem for ris eller majs

Godkendelse af svar
Fra : ItsGreen

Dato : 22-04-10 14:10

Tak alle sammen.

jeg dropper det eller koger dem

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-04-10 14:35

God ide at koge kartofler før de spises