/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Bordopvaskemaskine lejlighedskompleks?
Fra : aagaard82
Vist : 8999 gange
100 point
Dato : 18-04-10 11:00

Hej alle sammen

Ja, jeg ved godt, at følgende spørgsmål er stillet før. Men jeg behøver lige at få et svar på min specifikke situation. Så håber meget, at der er nogen som kan hjælpe og måske tilmed nogle fagkyndige :P

Har fået købt mig sådan en brugt Bosch bordopvaskemaskine. Men min udlejer ved ikke at jeg har den, er dog lige flyttet i ny lejlighed og jeg vil nødig sige til hende, at jeg har købt sådan en for så kun at høre, den må du så absolut ikke bruge i min lejlighed =)

Men omvendt, så vil jeg ikke splitte lejligheden ad og skabe en masse unødvendige udgifter til reparationer på min uvidenhed. Den er købt med sådan en vandlås til at sætte på vandhanen, som er sådan en Gorenje vandhane. Der medfølger sådan en mærkelig dims/patented waterlock som sikkert er til at montere den under vasken og ganske rigtig kunne jeg se, at der under vasken er sådan en studs eller agtig ting som man kan montere noget på, mon den kan monteres der?

Har lige et par ting som jeg gerne vil have på det rene:

1. Har haft den tilsluttet til vandhanen med den tilhørende vandlås ting (som folk siger koster 500, ved ikke hvordan det ser ud uden sådan en eller hvordan selve bare vandlåstingen ser ud, den sad jo på da jeg købte den brugt), som ser noget hjemmelavet ud eller ja, med sådan en slange der bare går I håndvasken og 2 slanger der går fra bordopvaskemaskinen og ud i den der del som sikkert hedder vandlåsen.
Men så er mit spørgsmål, jeg havde nemlig tilsluttet den og tændt for den kolde hane imens, er det ikke sådan man skal gøre? Det skal ikke være det varme vand man tænder for jo =) vel? Jeg er helt blank jo, hvad angår bordopvaskemaskine. Men tændte for den kolde hane, fuldt tryk, imens den der vandlåsting var tilsluttet vandhanen. Og startede et skylleprogram og det gik som smurt, den fik vand, gik i gang og der kom vand ud af det lille stykke haveslange til sidst lige inden den gik i gang med at tørre? Er det den korrekte fremgangsmåde, for den har vel selv en vandstoppe ting indeni, når den kolde hane er tændt eller som slår fra når den har fået det vand den skal bruge fra vandhanen?

Hvad koster det, hvis overhovedet muligt, at få en professionel vvs mand ud og tilslutte den under vasken, jeg kender selv en aut. el-inst. men en prof. vvs mand, bor i Holme i Århus, så hvis der er nogen der er friske med et tilbud =)

For hvis jeg kunne installere den under vasken og så lade den anden slange gå op og hælde ud i vasken eller, nej jeg tror bare jeg venter til nogle professionelle fortæller mig hvordan det fungerer =) Håber det giver lidt mening...

Kommentar
Fra : myg

Dato : 18-04-10 11:18

Det var godt nok en forvirrende omgang, men her er lidt gernerelt.

Kan den sættes til under vasken, dvs. der er enten en lille drejehane eller én med et håndtag, der skal drejes 90 grader for at åbne hvor slangen kan skrues på, kan du sagtens gøre det i stedet for at slutte den til vandhanen, og det er jo rarere.
Vandstoppet, som sidder i tilgangs-slangen (så vidt jeg forstår), er en sikkerhed for, at der ikke skal ske utilsigtet vandudslip, og den behøver ikke nødvendigvis at være der, men det vil være dumt at fjerne den.
Brug aldrig varmt vand i en opgang, da det så kan bevirke, at de andre lejligheder ikke har varmt vand - det er derfor, det ofte ikke er tilladt at have bordopvasker i en opgang.

Afløbet fra maskinen kan enten være en slange ned i vasken eller sluttes til en studs ved vandlåsen på vaskens afløb.

Spørg igen, hvis der stadig er uklare punkter

Kommentar
Fra : myg

Dato : 18-04-10 11:26

Har læst dit igennem igen og har et par kommentarer.
Det du kalder en vandlås - sidder den ikke på tilgangs-slangen, altså den der sættes på vandhanen, for så er det ikke en vandlås men det sikkerheds vandstop jeg nævnte før.

En vandlås er det S-formede rør, der sidder i afløbet under vasken.
Der er 2 slanger på en opvasker:
En til at forsyne med vand. Den sættes på vandhanen eller monteres på en hane under vasken.
En til at lede de brugte vand væk: Den lægges i vaskes eller monteres på en afløbsstuds ved vandlåsen under vasken.

Er du stadig i tvivl, så få fat i en kyndig (VVS) Det tager ham ikke længe at ordne den sag

Kommentar
Fra : aagaard82

Dato : 18-04-10 11:27

hej myg og tak for dit indlæg.

Ja, der er sådan en studsagtig ting under vasken, som jeg husker det, flyttede nemlig mine ting ind i går, men er på min gamle adresse lige nu. Men kommer tilbage til lejligheden på onsdag. Så kan jeg jo kigge igen og være 100% sikker. Men husker temmelig sikkert, at der var sådan en studsagtig ting, som om man kunne skrue en slange på der, som gik ud fra det store rør?

Men jeg vil jo helst ikke rode med det selv og må man sikkert heller ikke?

Min far siger også, at man skal slukke for vandet når man slutter den til? Og jeg kan jo ikke ligefrem slukke for alt vandet i ejendommen, uden at spørge viceværten om lov først =) Og så risskerer jeg jo et permanent NEJ til at måtte installere den =)

Men okay, lad os s sige jeg får sluttet den til under vasken, så skal den jo stadig have kold vand og der er kun 1 tilslutningsmulighed under vasken?

Har læst at det kan ødelægge bandhanen/blandingsbatteriet at bruge den direkte på vandhanen?

Kommentar
Fra : myg

Dato : 18-04-10 11:28

Den kolde hane / hanen under vasken skal være helt åben så længe maskinen kører.

Kommentar
Fra : aagaard82

Dato : 18-04-10 11:33

hehe, kan ikke lige mine fagord indenfor vvs verdenen =)

Det jeg mener er sådan en her http://www.mariendalonline.dk/images/dobbelt%20vandkobling%20stor.jpg

det er den de 2 slanger fra bordopvaskemaskinen sidder tilsluttet på og den tilsluttes min vandhane og så sidder der et lille stykke haveslange og der løber vandet ud ved opvaskens slutprogram.

og så vidt jeg husker er der kun 1 studs under vasken, hvor der kan tilsluttes en slange? Men en vvs kyndig kunne vel installere en løsning så det hele lige spillede?

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 18-04-10 11:33

Stild den ihvertfald oven på sådan en plastik bakke som samler eventuelt vand så du kan se om den drypper eller noget.
Og sæt måske noget strådsikkert lag neden under og måske et bræt eller noget sådan at bordpladen ikke bliver ridset og tage skade det samme sted hele tiden.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 18-04-10 11:37

"Det store rør" - er det vand eller afløb ??????

Det lyder som om det er afløbet fra vasken du snakker om, og her sætter du så bare afløbsslangen til fra opvaskeren.

Du skal hele tiden skille til-ledning af vand og afløb fra hinanden.
Afløbet må du gerne slutte til en studs på vandlåsen (tror det er den du kalder "det store rør")
Til-ledningen (det rene vand) må du gerne selv slutte til, hvis der er en HANE af en slags under vasken - ellers er det en sag for en VVS-er og som du siger skal der så lukkes helt for vandet. Hvis der er en hane, er det jo netop for at undgå, at der skal lukkes for hele opgangen!

Jeg tror ikke på, at det ødelægger blandingsbatteriet at slutte den til her, men er der en stor drejetud, så pas på med ikke at brække for meget i den, for så kan pakningen ødelægges, og den bliver utæt. Noget helt andet er, at du jo ikke kan bruge den, så længe der vaskes op !

Men, helt ærligt - uden at ville fornærme dig, så tror jeg, du skal alliere dig med en, der ved lidt mere om det.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 18-04-10 11:43
Kommentar
Fra : aagaard82

Dato : 18-04-10 11:59

Det link virker ikke hos mig pifo?

Hehe, du fornærmer skam ikke mine ikkeeksisterende vvs-egenskaber myg =D

Men ja, der er kun sådan en studsting under vasken og ikke nogen lille haneting som kan slås fra og til, så det ser ud til at jeg skal have en vvskyndg på sagen...

Men du må næsten få point for dine lange og ihærdige svar myg ;)

Kommentar
Fra : Christa.N

Dato : 18-04-10 12:05

Citat
Min far siger også, at man skal slukke for vandet når man slutter den til? Og jeg kan jo ikke ligefrem slukke for alt vandet i ejendommen

Man kan da nøjes med at lukke for vandet i ens lejlighed...

Accepteret svar
Fra : myg

Modtaget 100 point
Dato : 18-04-10 12:06

Ikke altid Christa - det afhænger bl.a. af alderen på installationerne/ejendommen.

Godkendelse af svar
Fra : aagaard82

Dato : 18-04-10 12:16

Tak fordi du gjorde mig lidt mere klog på dette installationscirkus =)

Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 18-04-10 12:27

Hvis jeg har forstået dig rigtigt
http://www.gratisimage.dk/image-FFBA_4BCADDEE.jpg

Du behøver ikke tilslutte noget til afløb, det gør det bare mere besværligt,
når du kobler det fra igen.
Har selv en maskine med lynkobling og den har afløb direkte ned i vasken,
også med et stykke haveslange, for det ikke skal sprøjte for meget.

Et godt råd, skru ikke vandet for højt op, ikke alle de koblinger kan klare stort vandtryk.

Mener heller ikke de er helt lovlige at bruge???

Kommentar
Fra : aagaard82

Dato : 18-04-10 12:30

okay, tusinde tak for rådet DISKEN_revised med ikke at skrue for meget op for vandhanen når den er i brug ;)

Og ja, det link til billedet, det er præcis sådan den er tilsluttet eller bliver brugt, når jeg engang flytter helt ind og får den i bug =)

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 18-04-10 12:37

En Bordopvaskemaskine som tilsluttes direkte på vandhanen via en dobbelt vandkobling er ikke en installation og er noget du selv må gøre, da ikke lave om på eksisterende installation man kun tilslutter
(Dit sikkerhednet er håndvasken, og det er ikke er permimet installation,da den SKAL tilkobles & afkobles ved hver brug)
http://www.mariendalonline.dk/images/dobbelt%20vandkobling%20stor.jpg

Men montere du under håndvasken, er der ikke noget sikkerhed "net" og skal derfor gøres af en godkendt VVS installatør (meste grundet forsikring, vandskader i en Lejlighed kan ramme mange Lejligheder og blive rigtigt dyrt)

Kommentar
Fra : aagaard82

Dato : 18-04-10 12:43

Nej okay JegErHer, men hvis jeg så får en vvs mand på opgaven og det bliver installeret af en prof. så er det vel lovligt?

Kommentar
Fra : myg

Dato : 18-04-10 14:29

Alt hvad der installeres af en aut. VVS er selvf. lovligt (hvis han da laver sit arbejde ordentligt), men det er altså også lovligt at lave det selv, når der er en hane under vasken, der kan lukkes af.
Det er lidt ligesom med el: Alt EFTER en kontakt må man selv lave (under ansvar for, at det er lovligt udført). Her er kontakten blot en hane/lukkeventil.
Jeg blev også først selv klar over det for nylig, da VVS'eren fortalte mig det.

Kommentar
Fra : aagaard82

Dato : 18-04-10 14:33

Mit problem er så bare, at der ikke sidder en hane/lukkeventil. under min vask ellers husker ikke lige at have set en, men er det egentlig ikk lovpligtig at der er en til stede?

Kommentar
Fra : myg

Dato : 18-04-10 14:34

Jeg ved ikke om det er ved nyinstallationer, men det er ikke pligtigt på ældre eksisterende installationer.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 19-04-10 11:44

En ting er om det er lovligt en anden er forsikring/dækning.
Regler i Lejligheder er anderledes end Villa, og jeg kender dem ikke godt nok.
Personligt ville jeg ikke selv lave en installation af en opvaskmaskine eller få det gjort uden at vide det er OK i Ejendommen.
Men en bord opvaskmaskine tilsluttet via en dobbelt vandkobling, og som sættes til og tages fra efter brug er en anden sag.

Igen det er ikke fordi jeg ikke kan gøre det ordenligt selv, mere hvis der skulle komme en utæthed så har jeg min r** dækket, Har hørt om sager til MANGE mill. hvor folk er konkurs bagefter, da de personligt som dække det hele.