/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
Kan jeg køre Repeater med denne kombi. ?
Fra : Brightshadow
Vist : 1453 gange
260 point
Dato : 14-04-10 12:36

ADSL kommer ind i denne Router leveret af Telia:
Thomson TG712 ADSL Router (B/G)

[img]http://www.speedguide.net/images/hardware/thomson/tg712/tg712.jpg[/img]

og så har vi købt denne der skal stå på loftet i nabohuset ca. 15-20m væk :
NETGEAR WNR 2000 (N 300) med Repeater funktion.

[img]http://ii.alatest.com/product/600x400/c/3/Netgear-WNR2000-Wireless-N-300-Router-und-WN111-USB-Adapter-Kit-0.jpg[/img]

Men enten virker kombinationen ikke eller også har vi mindre forstand på netværk end vi lige troede !?

Jeg håber at nogen kan gi os et par gode råd så vi kan få det op og køre uden at det bliver alt for dyrt ;)

Mvh. Anders

PS: vi laver opsætningen i samme rum så problemet er ikke rækkevide ;)

Kommentar
Fra : severino

Dato : 14-04-10 17:01

Repeateren skal vide, hvilket netværk det er den skal vidresende!
Jeg bruger selv en Linksys wre54g, og den trykker jeg bare på knappen autokonfig. Men det kan være et problem, hvis der er andre netværkeri nærheden, så må du sætte den op med et kabel, så du har styr på konfigurationen.

Kommentar
Fra : Brightshadow

Dato : 14-04-10 20:57

Der er ingen auto config. i vores Netgear

den spørger både efter IP og MAC under Menuen "Repeater" og vi synte at ha prøvet alle kombinationger..

jeg skal prøve at få lavet et screenshot af "Repeater config siden" ;)

men du mener ikke at begge routers skal være med Repeater funktion vel ?

mvh. Anders

Kommentar
Fra : severino

Dato : 14-04-10 21:22

Begge routers ??????????

Du skal jo kun bruge én router, som er den der skal styre det hele i netværket.
Repeateren vil optræde som transparent i denne situation.

Hvis du bruger MAC filter, skal repeateren optræde i listen over de enheder der kan få adgang.
Den skal også følge de krypteringer som routeren bruger (hvis der er en sådan)
Nogle routere skal give en speciel tilladelse, for at repeateren kan fungere, da den køre Ad-hock til routeren.

Du køre sikkert DHCP i dit netværk, og uddeler IP adresser inden for et bestemt område. Her kan du med fordel lægge repeateren ind som en statisk forbindelse, altså en fast IP-adresse i denøverste ende af DHCP rækkefølgen der deles ud af.

Husk også på, at repeateren skal holde sig inden for den samme supnetmask, som routeren, så derfor kan det være nødvendig at ændre ip-gatwayen på repeateren, så den er i overensstemmelse med din router.

Kommentar
Fra : Brightshadow

Dato : 14-04-10 22:25

Jeg beklager de lidt uvidene spørsmål men jeg er pt kun i stand til at opsætte simple trådløse netværk

Jeg er dog godt klar over at den første Router har selve opgaven som DHCP og at den anden Router ikke fungere som router men blot Repeater.

Jeg er dog i tvivl om det krever noget særligt af den første Router for at kunne komunikere med en repeater ? eller alle routere kan tilkobles en repeater ?

Vi bruger ikke IP-firter på dette netværk !

og vi bruger WPA kryptering da nogle maskiner på netværket ikke understøtter WPA2 !

jeg kan ikke få lavet et screenshot af "Repeater config siden" før i morgen men jeg håber meget på at du vil hjælpe mig med at udfylde det korekt..

Mvh. Anders

Kommentar
Fra : severino

Dato : 14-04-10 22:36

Hvis jeg forstår dig korrekt, så har du IKKE en repeater, men bruger en anden router som repeater!
Er det korrekt!?

Kommentar
Fra : Brightshadow

Dato : 14-04-10 22:53

ja det er korekt..

Kommentar
Fra : Brightshadow

Dato : 15-04-10 11:31

Her er Billedet af den side hvor man skal sætte det op på den Router med Repeater funktion:

http://i151.photobucket.com/albums/s129/Brightshadowturbo/router.png?t=1271323793

Kommentar
Fra : Brightshadow

Dato : 15-04-10 13:25

Det lader til at Repeater kun kan fungere i krypterings mode: None eller WEP så vi prøver lige at ændre det til WEP senere når nettet ikke bruges af andre..

Vores Tjækliste pt:
WEP på hele netwærket (vi starter uden kryptering for at udelukke det som årsag til problemet)

sørge for at Router og Repeater har forskellig IP (192.168.0.1) og (192.168.0.2) skal Routeren så uddele IP´er fra (192.168.0.3) eller (192.168.0.1) ????

Tjække at Routers og Repeaters SUB-net maske er den samme.

Repeater skal ha Routers MAC tastet ind i menuen: Wireless Repeating Function

evt. må DHCP måske frakobles på Repeater men det burde ske ved at aktivere : Wireless Repeating Function

Når vi søger efter netværket med en PC skal vi kunne se Routeren (via Repeateren) ikke selve Repeateren !?

Mvh. Anders

Kommentar
Fra : severino

Dato : 15-04-10 19:26

Repeateren skal have en IP adresse, som ikke bruges af andre PC'er. Den kan sagtens ligge i den øverste ende af det område som din router deler ud af.
Så skal repeateren have en henvisning til din routers trådløse del's MAC adresse, så den låser sig fast til dit eget netværk.

Herefter vil du frit kunne pendle mellem disse to access-points, da de vil køre med samme kanalnummer, og uddelingen af IP-adresser styres af din routers DHCP

Annuller spørgsmålet
Fra : Brightshadow

Dato : 17-04-10 23:52

Jeg har måtte konstatere at de 2 enheder ikke vil arbejde sammen og har derfor købt en D-Link Router og en D-Link AP/Repeater og nu køre hele nettet med ok signal og WPA krypt.

Jeg annullerer derfor dette spørgsmål