/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
nye tænder uden at blive ruineret
Fra : ingrid17
Vist : 7941 gange
50 point
Dato : 04-04-10 22:36

Jeg vil gerne spørge om nogen ved om der findes hjælp økonomisk til nye tænder ? mine tænder er så dårlige så jeg skal ha udskiftet dem helt men hva koster det ? og kan man få hjælp til det gratis eller meget billigt? jeg har ikke lige en mindre formue til det,håber nogen har måske? gode svar eller ved hvor man kan spørge om hjælp? mvh Ingrid.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-04-10 22:43

Hvis du er meget dårlig stillet, kan du spørge på kommunen, men det er svært at få tilskud, hvis du er alm. lønarbejder

Men det kan da ikke skade at spørge..... ellers er der muligheder i udlandet, hvis du har mod på det

De fleste tandlæger i Danmark er også villige til at indgå en afdragsordning

Kommentar
Fra : ingrid17

Dato : 04-04-10 22:47

ok jamen tak for svaret så vil jeg nok prøve at snakke med en tandlæge ang. afdragsordning.mvh og tak for responsen.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-04-10 22:51

Når/hvis du får et svar du kan bruge, så ser det pænest ud at afslutte/accepterer svaret

Kommentar
Fra : viper73

Dato : 04-04-10 22:52

Lad være med at afslutte spørgsmålet endnu, det kan være der kommer flere input

Kommentar
Fra : ingrid17

Dato : 04-04-10 22:56

ja det er også det jeg håber lidt det er ikke for at være uforskammet men jeg vil gerne se om der evt kommer noget mere konkret, men jeg er glad for alle svar nordsted1.mvh

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 04-04-10 22:58

du bør også undersøge priserne - der er meget stor forskel på hvad tandlægerne tager.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-04-10 23:00

Du kan også benytte tandlægehøjskolerne... dvs de kan ikke bruge alle der henvender sig, men du kan altid komme til en visitation

Ring dertil og snak med dem, da jeg var der i sin tid, bestilte jeg ikke tid, men det tror jeg nok man gør idag

På tandlægehøjskolerne, betaler man kun guldprisen, ikke selve arbejdet, da det er studerende, men der er en professor ind over, så arbejdet er perfekt

Kommentar
Fra : ingrid17

Dato : 04-04-10 23:03

okay det var måske også en mulighed,o tak til skytten jeg vil undersøge priser før jeg gør noget andet.mvh Ingrid.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-04-10 23:05

Tandlægeskolen i KBH

http://www.odont.ku.dk/

i Århus

http://odontologi.au.dk/

Kommentar
Fra : ingrid17

Dato : 04-04-10 23:07

okay så må det blive khb for mit vedkommende,tusind tak for linket.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-04-10 23:11

For at du kan ringe til tandlægerne for at sammenligne priser, skal du selv vide nøjagtigt hvad der skal laves... hvilke tænder og hvor meget... ellers kan du ikke

men nogle priser kan du se her

http://www.tpriser.dk/map/map.aspx

Kommentar
Fra : babee

Dato : 04-04-10 23:11

min mor er i gang med at få nye tænder. hun får implantater i og det koster for hele munden 83000 kr. det er med alt og hun skal så også have en mindre operation for at få en stærker kæbe. og der er også med i prisen. hun skal i alt have 5 implantater 2 i undrmundenog 3 i overmunden mener jeg det er ellers er det omvendt. hun får det lavet i horsens. og de 83000 er ink ALT.OG DETTE ER UDTRÆKNING AF DE GAMLE, smilegebis til tandkødet er helet. osv. skal lige siges hun er efterlønner og skal betale alt selv

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-04-10 23:12

Og her kan du sammenligne nogle af tandlægens priser

https://www.sundhed.dk/Applikation.aspx?id=111.1&soegefunktion=Tandlaegepriser

Hvis du ikke kan blive behandlet på Tandlægeskolen, så kan du sparer en del ved at få lavet tænder ne i Sverige

Kommentar
Fra : Reset

Dato : 04-04-10 23:13

Fostår dig godt. Jeg går heller ikke til tandlæge så ofte som jeg burde/gerne ville, på grund af prisen simpelthen. Det er svinedyrt at gå til de griske tandlæger i DK.

Måske du kunne få nogle ideer på siden her: http://www.avmintand.dk/

Kommentar
Fra : ingrid17

Dato : 04-04-10 23:14

ok jeg skal ha nye tænder i HELE munden,så det er jo lidt af en udskrivning.

Kommentar
Fra : ingrid17

Dato : 04-04-10 23:17

jeg siger tusind tak for alle gode svar der er lidt at arbejde videre med.mvh Ingrid.

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 04-04-10 23:19

Få det lavet hos Katja Jürgens lige på den anden siden af grænsen i Tyskland.

Jeg sparede 50 - 60 tusinde på 5 tand udtrækninger i fuld narkose, og et gebis til over / undermund til erstatning for de manglende kindtænder i over / undermund.

Det offentlige giver stort set ingen tilskud til udtræk og gebis, de største tilskud gives til tand bevarende arbejder hos tandlægen, og det lever de dælme fedt på.

Er du medlem af Danmark er der et ganske godt tilskud at hente der.

http://www.tysktand.dk/

Og når næste stribe ryger ud, så er det helt sikkert der jeg skal igen, har ikke råd til andet...

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 05-04-10 00:26

Implantat er at foretrække fremfor løse gebisser, resultatet "falder ud" til tandlægens fordel.
Får man ryddet kæften skal der helst gå mindst tre uger før der kan tages et nogenlunde aftryk til løse proteser, og når man bliver ældre skal de skiftes tit idet tandkødet svinder, her kan implantater faktisk tjene sig selv hjem.

Men prisen er uhyggelig ligesom alt andet der har med læger og medicin at gøre.
Man bruger små stifter af titanium der koster en bondegård, prisen for det metal er skruet helt op til månen når det gælder tandteknikere og producenterne bag.
Der sidder også en del titanium i et jetfly, hvis kiloprisen var den samme som for tandstifter ville flyet koste 50 milliarder istedetfor 50 millioner.

Tyg på den, d`herer tandteknikere.

Accepteret svar
Fra : Flash77

Modtaget 50 point
Dato : 05-04-10 02:49

Hvis man er lidt fiks på fingrene, så kan man selv snitte et gebis af en træklods... Det har jeg set i TV.

Kommentar
Fra : ingrid17

Dato : 05-04-10 07:39

Til alle siger jeg mange tak for gode og posivtive svar nu har jeg da lidt at gå ud fra,jeg tror jeg afslutter forummet her,go dag til alle.mvh Ingrid.

Kommentar
Fra : bauchmann

Dato : 05-04-10 09:00

Hej

Jeg går selv på tandlægeskolen i København. En studerende jeg havde fortalte at de manglede patienter der skulle have nye tænder. Så jeg tror det er en god mulighed.
Torben

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 05-04-10 09:05

Gebis af en træklods ?
Så vil jeg lave et af et stykke moseeg jeg har........sorte tænder, mums

Jeg læste at for nogle hundrede år siden gik folk og hev sunde pløkker ud af unge soldater der lå døde på slagmarken, de skulle genbruges.
Det måtte jeg undersøge nærmere, så jeg spurgte min tandlæge hvordan ?

-Jow, man lavede en gane af ben eller horn, og satte så tænderne i med guldtråd, det var fandens dyrt arbejde så kun de rigeste havde råd, problemet var bare at de (heller ikke) holdt tænderne rene så de nye bisser rådnede hurtigt

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 05-04-10 09:07

Tandlægehøjskolerne laver kun selve arbejdet gratis, materialer skal man selv betale.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-04-10 09:22

Citat
På tandlægehøjskolerne, betaler man kun guldprisen, ikke selve arbejdet, da det er studerende, men der er en professor ind over, så arbejdet er perfekt

ps.. Ingrid, du har ikke afsluttet spørgsmålet,blot ved at skrive det, hvis du ikke selv gør det, annullerer Kandu dit spørgsmål, og ingen kan søge på det

Kommentar
Fra : ingrid17

Dato : 05-04-10 09:28

Jeg siger mange tak for alle svar tror jeg vil kontakte tandlægeskolen når jeg har samlet mod til det.Ang afslutning hvordan er det lige jeg gør det? kan ikke huske det.mvh Ingrid.

Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 05-04-10 09:41

Citat
ps.. Ingrid, du har ikke afsluttet spørgsmålet

Lad da damen ifred.

Citat
De fleste tandlæger i Danmark er også villige til at indgå en afdragsordning

Tror du tager fejl, de laver ikke private ordninger, tror du de tjener så mange penge.

Det overlader de skam til de dyre drenge, som Handelsfinans og Accept
til en meget dyr rente.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-04-10 09:44

Disken denne tråd er faktisk temmelig brugbar, hvem vil ikke gerne have lavet tænder så billigt som muligt

Hvis tråden bliver lukket rigtigt, kan man finde den på google, men hvis ikke, bliver den annulleret

Og jow tandlæger laver også afdragsordninger med deres patienter, hellere en afdragsordning, end at patienten får lavet tænderne på tandlægeskolen eller i udlandet

Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 05-04-10 10:00

Citat
Og jow tandlæger laver også afdragsordninger med deres patienter, hellere en afdragsordning, end at patienten får lavet tænderne på tandlægeskolen eller i udlandet

OK, det må være meget få der laver det nummer ´´da´´

Jeg har besøgt mange, og det står kun skiltet? fra diverse finans selskaber.
Og det gør ihvert tilfælde ikke NÆSTE besøg hos tandlægen billigere.

Kommentar
Fra : grow

Dato : 05-04-10 10:42

Da min kone i sin tid skulle have ordnet tænder, henvendte hun sig tiltandlægehøjskolen i Århus. Det kostede hende "kun" kørsel og materialer. Prøv at kontakte skolen i København eller Århus. Måske mangler de "patienter". Bare rolig der står en uddannet tandlæge ved siden af eleven.
God søgning.

http://www.gratis.dk/tandlaege-behandling-paa-tandlaegeskolerne-koebenhavn-og-aarhus-gratis-behandling-kun-betaling-for-materialer-halv-pris.html

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 05-04-10 10:46

Jeg har skrevet en PM til ingrid17 om hvordan hun lukker tråden rigtigt, men ved jo ikke om det virker...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-04-10 11:00

grow... har du overvejet at læse tråden inden du skriver

vedikkealt.... Vi får se, synes i hvert tilfælde at denne tråd kan være nyttig for andre

Tandlægearbejde burde være gratis, det kan ikke være rigtigt at så mange undlader at gå til tandlæge pga prisen

Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 05-04-10 11:10

Citat
Tandlægearbejde burde være gratis, det kan ikke være rigtigt at så mange undlader at gå til tandlæge pga prisen

Drømme tænkning

Men mange får lidelser for livet, ved ikke at gå regelmæssig til tandlægen.
Og det hele starter sikkert bare ved et enkelt dårlig besøg hos 'samme'.

Læg afgift på almindelig lægebesøg/ recepter, og træk lidt fra hos tændlægen.
Citat
Og så burde de også tage sig lidt mere tid til samtale,
man føler ikke ligefrem man har den store lyst til at snakke,
når man ligger vandret, med en projektør lige i fjæset.

Jeg tror mange gerne ville betale for at gå til Læge, hvis det gav pote
ved tandlæge besøget.

Kommentar
Fra : ingrid17

Dato : 05-04-10 11:16

Atter engang siger jeg mange tak for alle gode råd og svar,og ja lige præcis en rigtig dårlig oplevelse hos skoletandlægen (sikker på hun var sadist):-har gjort at jeg er panisk skrækslagen for tandlæger.Til vedikkealt:jeg har ikke modtaget noget fra dig ang hvordan jeg lukker tråden,måske du kunne skrive det herinde? mvh Ingrid.

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 05-04-10 13:08

# indrid17

Jeg er selv skrækslagen for tandlæger, fik boret 7 - 11 huller af gangen da jeg var barn hos et værer svin af en tandlæge i Hjørring, Lindrup hed han og praktiserede til han var langt over 80.

Narkose har for mig været løsningen, herhjemme koster det 7 - 8.000 kr., i Tyskland koster det max. 3.000 kr. Og samme forskel er der og på det andet arbejde der skal laves.

Under hvert indlæg ude i højre hjørne - lige under hvert indlæg er der en Accepter svar "knap", og så trykker du på det indlæg som du selv har haft mest glæde af at læse.

...vedikkealt

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-04-10 16:14

Ingrid, det gør jo en forskel om du skal have tænderne trukket ud og have lavet fuldgebis i hele munden? Eller om du skal have lappet det, der kan reddes og måske have del-proteser eller kroner. Eller om du drømmer om implantater, der næsten ikke er til at skelne fra ægte tænder fordi de er skruet fast ned i kæben (jeg har én... til 20.000) .

--Hvis du er pensionist kan kommunen betale til den billigste løsning for at reparere din mund. Hvis tænderne SKAL ud, så kan kommunen give et tilskud til gebis. Hvis der skal repareres mange huller, så kan du også få tilskud fra kommunen hvis du er pensionist.

Hvis du har arbejde men bare slet ikke kan overskue at betale en masse penge til tandpleje, så kan du muligvis låne pengene i din bank, så du betaler et månedligt beløb til du har betalt det hele. På den måde får tandlægen sine penge med det samme. Og du kan betale dem lidt efter lidt.

Tandlægehøjskolen er også en rigtig god løsning. Jeg fik selv næsten kureret min tandlægeskræk ved at gå til behandling der for mange år siden.

Men det kræver rigtig meget tid. For de laver ikke ret meget af gangen. Og det er elever, der er meget omhyggelige og forsigtige, der arbejder der. Selvfølgelig under opsyn af en uddannet tandlæge. Men det tager altså en del ekstra tid. --men hyggeligt er det. Jeg fik både lavet guldtænder og fik renoveret alle mine fyldninger dengang... Når man har tandlægeskræk så er det rigtig rart at tingene ikke sker alt for hurtigt.

Godkendelse af svar
Fra : ingrid17

Dato : 05-04-10 16:16

Tak for svaret Flash77.

Kommentar
Fra : ingrid17

Dato : 05-04-10 16:21

Til Birgitta.Jeg er ikke pensionist (desværre) og det er alle tænder der skal ud tror jeg de er alle i en dårlig forfatning,så det billigste og hurtigste er at få dem ud.Tak for svaret.mvh Ingrid.

Kommentar
Fra : viper73

Dato : 05-04-10 16:26

Citat
Tak for svaret Flash77.

For hvad ????

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-04-10 16:30

Men spørgsmålet blev da lukket, så kan andre jo nok selv bedømme hvilket svar de vil bruge, hvis de skal have renoveret gebisset

viber73, Ingrid ser ikke hvad der bliver skrevet i tråden efter hun har lukket spørgsmålet... det er kun os andre der får mail-- en dum fejl kandu ikke kan finde ud af at få rettet

Kommentar
Fra : viper73

Dato : 05-04-10 16:34

Ja, det er da altid noget at spørgsmålet blev lukket.