/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Vandhulsbassin
Fra : havbasse
Vist : 943 gange
30 point
Dato : 30-04-03 15:18

Hej
Mig og min mor har nogle planer om at bygge et vandhuldbassin. Det består jo også kun af vilde ting og det er jo også rimeligt stort, men vi ved ikke helt hvad for nogle fisk der skal deri. Hvis i kender nogle fisk man kan ha i et vandhuldbassin(Husk de SKAL være vilde fisk) så fortæl mig det endelig.

Havbasse.

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 30-04-03 15:52

hej havbasse..se, det var jo ellers en god opgave for din natur og teknik lærer..
I et lille vandhul med mange smådyr er der rovfisk...dvs det er IKKE nok med skaller. De fredelige fisk spiser nemlig smådyrene og bliver ikke selv spist, når der ingen rovfisk er. Og når smådyrene bliver spist, er der ingen til at spise alger og andre affaldsstoffer. Der med bliver søen nemt en grøn, kedelig gang vandpjask.
Du skal med andre ord have en god fordeling af fredelige fisk og rovfisk...men det er lidt svært i så lille vandhul. Rovfisken (fx en gedde) vil alt for hurtigt spise de andre fisk.
Det er derfor, det er en god ide med et filter i en lille dam/kunstigt vandhul...til at filtrere alger og andre partikler fra, de fredelige fisk ikke spiser.
Men vov pelsen og prøv. Sørg for, at der er terrasser nærmest kanten, hvor vandet er lavt...så lavt, at smådyrene har mulighed for at gemme sig for de fredelige fisk (som jo altså ikke er fredelige set med små-dyr øjne!)

hvis I laver noget kedeligt i natur og teknik i skolen, så foreslå læreren at i arbejder med et emne som dette..sig, du gerne vil lægge have til!
Dejligt at din mor er med på ideen...hun bliver sikkert ligeså grebet af det som dig!
Kh Christina, kommende natur og teknik lærer (ålborg lærerseminarium!)

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 30-04-03 15:56

Prøv dig frem med at søge lidt på nettet..det skal I garanteret også kunne i skolen, og det er ret sjovt. Jeg søger bare i den allerøverste adresselinie (og skriver fx "fisk vandhul"

Så kommer der foruden de 8 jeg viser dig her 200 mere.
WEBSIDER - OM
Sportsfiskeren - Et gyldent vandhul
... Lykken er at kende et lille vandhul fyldt med fisk, som ingen andre kender. ...
www.sportsfiskeren.dk/nyheder/2001/november/et_gyldent_vandhul

Koi problemer
Det er ikke nødvendigvis 100% problemfrit og have koi-karper i sit vandhul - eller i det hele taget og have et vandhul med fisk.
www.koidammen.dk/koiproblemer.htm

ARTSGENNEMGANG
[PDF/Adobe Acrobat]
... mere følsom over for udsætning af. fisk. Den forekommer i næsten samtlige de vandhul-. ler i amtet, hvor der yngler ...
www.stam.dk/download/TMF/Sider%20frapadder_2.pdf

Medevand - Ridderhatten
Ridderhatten (kilde: Jonas Wallstrøm) 0,2 m til Ved Ridderhatten i Odense SØ ligger dette lille vandhul. Dog skal man ikke kigge efter de store fisk i dette lille vand, idet vandstanden ikke er enorm. Bare en 20-35 cm over det hele.
hjem.get2net.dk/medefiskeri/Medevande/Ridderhatten.htm

Ridderhatten
Ridderhatten (kilde: Jonas Wallstrøm) Selv fanget Skalle, ??? Agn Majs, Brød, Madikker Dybde 0,2 m til 0,4 m Metode Pole, Match Ved Ridderhatten i Odense SØ ligger dette lille vandhul. ... i Odense SØ ligger dette lille vandhul. Dog skal man ikke kigge efter de store fisk i dette lille vand, idet ...
hjem.get2net.dk/medefiskeri/Medevande/print_Ridderhatten.htm

Ansøgning om dispensation fra Naturbeskyttelseslovens paragraf 3 til fodring af ænder på Brattingsborg Gods, Samsø.
... tilgroet vandhul. Dispensationen blev blandt andet givet på vilkår, "at der ikke udsættes eller fodres krebs, fisk ...
www.aaa.dk/dagsor/umt/110496/10.htm

Sportsfiskeren - Pigerne kan også
... Jo flere fisk, desto bedre artikel-match. Fem fisk er bedst. ...
www.sportsfiskeren.dk/nyheder/2001/november/pigerne_kan_ogsaa

Vandhullet - 3.a Bylderup
Den 15 maj år 2000 gik vi ned til vandhullet i Bylderup. Vi fangede haletudser og andre små dyr. Vi puttede dyrene i et akvarium. Haletudserne voksede Ca. ... vores vandhul er der en fødekæde som består af: En sol, en vandplante, en haletudse, en vandkalv, en fisk, en stor ...
www.kidlink.dk/arkiv/kid1/vandhullet/bylderup1.html

Du kan så indskrænke din søgning ved at skrive flere ord, fx "fisk vandhul lille", så kommer der 165 links...osv.

Du kan også søge på de forskellige søgemaskiner, der er på nettet...jeg ved ikke, hvor meget du selv ved om det i forvejen?

din natur og tekniklærer på nettet!!!

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 30-04-03 17:53

http://www.sitecenter.dk/benn_jette/torbenjensen/
prøv at se denne side...forskellige mennesker viser deres havedam frem og fortæller lidt om den!

Kommentar
Fra : havbasse

Dato : 30-04-03 19:21

Et vandhulsbassin er altså stort, det skal helst være 4 meter langt!!!
Og der skal altså heller ikke være nogen pumpe eller filter i. Et vandhulsbassin
består kun af natur materialer. Det er meningen med et vandhulsbassin at det skal
være så naturligt som muligt, og det er ikke kun så noget med at ligge noget folie i
eller grave et støbt plastik bassin ned, og der må kun være vilde fisk i. Vi skal faktisk ha om vandhuller i natur teknik, hvor
vi skal ud og fange nogle små fisk og vand insekter, men det blir nok først sidst i maj.

Havbasse.

Kommentar
Fra : cborch

Dato : 01-05-03 11:15

Du kan skabe et naturligt vandhul ved at stampe ler, dermed undgår du folien.
Du behøves ikke have fisk i, da der sandsynligvis vil komme frøer og tudser til siden hen og de er også underholdende, hvis du er heldig kommer der salamander.

I tilfælde af du vil have et filter, så foreslår jeg en motor der leder vandet hen i større blomster kumme, som er tilplantet med siv/dunhammer eller pil og som leder vandet ud i bassinet igen.

Jeg syntes det er et spændende projekt du er igang med, og jeg håber du får rigtig meget "naturligt" og "vildt" i dit vandhul. Det bliver svært at tilpasse, men halvdelen af fornøjelsen er at rode med disse ting.

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 01-05-03 11:24

hej cborch
jeg brugte TIMER i går for at finde noget om, hvordan man laver et bassin uden brug af folie. Uden at finde noget som helst!!!
Hvor hårdt mon det skal stampes...og kan Havbasse overhovedet lave et sådant vandhul, hvis der ikke er naturligt fugtígt i haven? jeg ville tro, at vandet bare langsomt ville sive ned i jorden igen?
Min forestilling om et sådant vandhul er, at det kan lade sig gøre i en have, hvor der i en naturlig sænkning er let fugtigt. I en flad villahave tror jeg altså bare, det forsvinder...selvom man evt. gravede cirka 4x4 meter ud. (hvilket giver en overflade på godt 16 kvadratmeter, hvad der er et pænt stort hul!!! MEGET stort faktisk...

hvis det var mig ville jeg nok nøjes med 3x3 max... der kommmer en sindssygt masse overskudsjord!

cborch...Havbasse vil frygteligt gerne have fisk i sit vandhul (se spørgsmål http://www.kandu.dk/dk/spg/14348) selvom jeg ihærdigt prøver at tale ham fra det!!

Del dine gode råd med os..jeg er nemlig også optaget af projektet!!!

Christina

Kommentar
Fra : havbasse

Dato : 01-05-03 14:19

Vi har lånt en bog på bibloteket der står der hvordan man gør: Man har selvfølgelig lavet et hul. Og så er der det almindelige jord, og så tar man noget sand og stamper, og så ligger man noget folie oven på, så tar man noget sand igen ligesom før, og til sidst skal der noget vandplantejord oven på, så har man bunden. Hvis i vil læse noget om det kan i gå ned på jeres bibliotek og spørge efter denne bog: Have-dammen. Forfatter John Dawes, og så slår i op på disse sider 16-17-18-19. Det er den bog vi har lånt.

Havbasse.

P.S Håber i vil låne bogen så i kan se hvad jeg mener, med et vandhulsbassin.

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 01-05-03 22:45

nå sådden!! Synes stadig du skal prøve at kigge på http://www.sitecenter.dk/benn_jette/torbenjensen/
samt de andre links jeg har giver dig...de er gode!

Kommentar
Fra : havbasse

Dato : 02-05-03 07:31

Den har jeg kigget på mange gange

Kommentar
Fra : havbasse

Dato : 04-05-03 09:51

har i kigget på bibloteket, efter den bog jeg snakker om?

Accepteret svar
Fra : skingur

Modtaget 30 point
Dato : 04-05-03 21:41

havbasse..nej! Og jeg når det heller ikke i den kommende uge..jeg skal på natur og teknik kursus på livø!

Godkendelse af svar
Fra : havbasse

Dato : 09-05-03 07:38

Tak for svaret skingur.