/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Nedskydning af reder?
Fra : Tonganeseren
Vist : 7173 gange
100 point
Dato : 29-03-10 15:29

Hej.
Er der nogen herinde på siden, som kender til reglerne omkring at ødelægge krage- og rågereder?
Håber at få nogle hurtige svar.
Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-03-10 15:36

Citat
Er der nogen herinde på siden, som kender til reglerne omkring at ødelægge krage- og rågereder?

Hurtigt svar....

Hvad skal de regler bruges til - alle de såkaldte jægere har mere travlt på Kandu og der er ingen reder....

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 29-03-10 15:36

Kender ikke reglerne og vil heller ikke kende dem. Vi ødelægger daglig en skaderede i et træ lige uden for havedøren. Vi vil bare ikke have skader lige der. Haven er forbeholdt små fugle og solsorte. Skader kan bygge i de høje træer 100 meter længere sydpå.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 29-03-10 16:15

- skynd dig at rive dem ned. Jeg har selv taget 3 ned. Sidste år tog jeg dem i februar, med det resultat at de var tilbage i slutningen af marts. I år tror jeg ikke at de begynder at bygge nu...

Kloge ord om Skaden:

http://www.dof.dk/sider/index.php?option=com_content&task=view&id=143&Itemid=

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 29-03-10 16:30

Hej Tonganeser.

Jeg fandt dette:http://www.skovognatur.dk/Kontakt/Brevkassen/VisSpm.htm?ItemId=51198d42-5a83-436b-8d93-4295b7062742

Håber det er nok i første omgang..

Øjenvidnet4

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 29-03-10 16:35

Hej igen.

Nu tænker jeg mere på at skyde rederne i stykker, idet de er bygget så højt oppe, at jeg ikke tør kravle derop. Jeg vil derfor ikke regulere krager eller råger på nuværende tidspunkt - blot skyde deres reder ned.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 29-03-10 16:35

Jeg kan læse at de ikke er så glade for at vi ødelægger skadereder. Men sidste år så jeg skaden hænge på en af mine fuglekasser og pille babyunger ud af kassen. Den tabte en da jeg jog den væk.

Den kasse er taget ned og smidt væk og jeg har anskaffet mig en dybere kasse.

Og skadernes forsøg på at bygge rede lige her bliver ødelagt. Vi kan ødelægge reden både 4 og 5 gange, skaderne fortsætter med at bygge. Når vi når ind midt i april, så opgiver skaderne at bygge videre.

Accepteret svar
Fra : betterwisser

Modtaget 100 point
Dato : 29-03-10 18:29

Du skal søge om reguleringstilladelse fra 1. marts til 15 april. Du må nedskyde rederne, men du skal sikre dig, et reden reelt er beboet af krager / skader, altså ikke at den iikke er overtaget af andre arter, tårfalke f.eks..

Mvh

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 29-03-10 19:41

Citat
krage- og rågereder

Hvad har I imod de stakkels krager og råger, er de ikke en naturlig del af naturen - fremfor alle de udsatte jagt-fugle (fasaner/ænder m.m).

Kommentar
Fra : Asbjørn2

Dato : 29-03-10 22:44

Citat
Hvad har I imod de stakkels krager og råger

Rågeunger smager i hvert fald udmærket - rigtig NAM-NAM.
Ssåååee, noget imod dem har jeg ikke - på den rigtige måde

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 29-03-10 23:10

Jeg synes det er ok for jægere at skyde højtsiddende reder ned, hvis det er for at regulere bestanden. Eller hvis der er for mange fugle på et forkert sted.

Godkendelse af svar
Fra : Tonganeseren

Dato : 30-03-10 00:02

Tak for svaret betterwisser.

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 30-03-10 07:04

Tak for det Tonga, det er forøvrigt en fordel at fjerne dem så tæt på den 15 april som muligt, sidegevinsten er, at du får " revir " kragen med så der kan gå længere med at de etablere sig igen.

Mvh