/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Bukkejagt
Fra : Øjenvidnet4
Vist : 595 gange
50 point
Dato : 29-03-10 09:26

Tiden nærmer sig for årets bukkejagt - inden vi får set os om, har varmen fået tag i naturen og alting spirer og gror, lyset er vendt tilbage, ja vi mennesker trives godt i den kommende tid.
Den forventede spænding og glæde udløses for de fleste bukkejægere, men også mange ikke-jægere frydes i denne tid med pragtfulde oplevelser i naturen.
Med hensyn til bukkejagten, vil jeg gerne slå et slag for, at man ikke kun focuserer på de store trofæer, men også bortskyder nogle af de "skravlede" bukke, unge som gamle ! Der er så rigeligt råvildt at tage af de fleste steder, så "gå blot til den". Husk hvis I er uheldige med et skud eller er i tvivl om træfningen, at benytte vort glimrende schweiss-register; de er der for at hjælpe os og gør det gerne !
Hvis nogle har tilføjelser eller lign., skriv endelig en kommentar.

Knæk og bræk den 16.Maj.

Øjenvidnet4

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-03-10 11:36

Og HVAD er spørgsmålet...

Accepteret svar
Fra : Heidi-Ho

Modtaget 50 point
Dato : 29-03-10 11:44

Hej Øjenvidne4, tak for det gode ønske - også knæk og bræk til dig den 16. maj.
Ja, ja, Øjenvidne4. Jeg tror, der er gået en lyriker tabt i dig.

Min eneste kommentar til indlægget er; Du har så ganske ret i, at den danske jægerstand fokuserer for meget på trofæets størrelse, at de helt glemmer "skravlet"

Jeg var selv en tur på mit revir igår eftermiddags - og jo, bukkejagten ser også lovende ud på vores revir.
Samtidigt så jeg, at harebestanden trives ganske godt.
Produktionsarbejdet med at sikre arten videre overlevelse var godt igang.

Hold kæft, man sku' ha' været en Hare.....

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 29-03-10 11:47

Citat
Og HVAD er spørgsmålet...
ja, det er det der er spørgsmålet....

Kommentar
Fra : Sandhedsvidnet

Dato : 29-03-10 12:50

Og HVAD er spørgsmålet...
Jamen så kommer der et fra mig, trods det er Øjenvidnet 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14.... osv der er kommet med lidt lommefilosofi
Hvor mange store og små bukke skyder i pr. ha og hvad er forsvarligt?
Hvor mange bukkejægere kan man forsvare at have gående på 363 ha.?
Hvor mange gange om ugen færdes i på jeres revir, uden at der virker forstyrende på faunaen?

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 29-03-10 14:48

Citat
Hvor mange store og små bukke skyder i pr. ha og hvad er forsvarligt?

Det kommer an på bestandtætheden.
Jeg kender godt den diskussion der hedder; 1 pr. 20 ha - eller sådan noget i den retning.
Reglen er for mig, komplet uforståelig
Citat
Hvor mange bukkejægere kan man forsvare at have gående på 363 ha.?

Det kan jeg ikke svare på.
Citat
Hvor mange gange om ugen færdes i på jeres revir, uden at der virker forstyrende på faunaen?

Jeg/vi færdes som hovedregel kun på stierne.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 29-03-10 22:49

Hvor er det morsomt,at I nu lige frem slændes om hvem der har stillet spørgsmålet

Hvor mange bukke jægere der kan gå på 363 ha er allene afhængi af hvor mange bukke, der er til afskydning på stykket.
Så derfor skal man kende det antal for at kunne udtale sig om det - der er stor forskel på hvor i landet det er og om hvilke krav der evt. stilles til afskydningen..

Gætte og spille kloge Åge kan alle,men det føre ingen steder hend

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 30-03-10 07:08

Til refi

Beklager at jeg først svarer nu - dette indlæg er ikke noget egentlig spørgsmål, blot et forsøg på at ønske andre jægere held og lykke, med mulighed for evt. tilføjelser.

Til Bendt Ballegård

Det er en fantastisk positiv stemning du er i, men ikke nok til at blive i denne tråd, så derfor bliver du
BLACKLISTET.

Øjenvidnet4

Kommentar
Fra : Sandhedsvidnet

Dato : 30-03-10 07:12

Øjenvidne du har vel kun udelukket ham fra spørsmålet? eller har du sortlistet ham

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 30-03-10 07:24

Hej Sandheden

Han er kun udelukket fra tråden - som ved hundetræning, skal man være konsekvent !!

Øjenvidnet4½²

Kommentar
Fra : Provsten1

Dato : 30-03-10 16:48

Til Øjenvidnet4.

Jeg stjæler lige lidt plads i denne tråd, da bb1 har blacklistet mig og jeg synes gerne jeg vil have et svar, så derfor......undskyld !

I tråden som hedder Agerhøns, skriver bb1:

"At Provsten gør det er fordi han ikke har sin egen hjerne at slogs med og det er blot synd for ham..
Han svare generet aldrig på det man spørger ham om og det er jo fordi staklen ikke kan"

Spørgsmålet er vistnok, hvis hjerne fungerer bare nogenlunde - min kan da for det meste godt stave rigtigt !!
Hvad mener du med at jeg svarer generet ?? Jeg mener skam også at du får svar på alle de spørgsmål du stiller - fortæl mig hvornår jeg ikke har svaret dig !!??!!

Undskyld endnu engang til Øjenvidnet4 - men du ved, det er lettere at få tilgivelse end at få tilladelse !

Mvh
Provsten1

Kommentar
Fra : ErasmusMontanus

Dato : 31-03-10 08:12

Hejsan Øjenvidnet4
Du nævner schweissregister, må du ikke selv eftersøge hvis du har anskudt?
ErasmusMontanus

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 31-03-10 09:10

Hej Erasmus.

Du må gerne selv eftersøge anskudt klovbærende vildt på din egen ejendom - men må ikke krydse skel til naboen undtagen du får hans tilladelse !!!!
Men det bedste er at overlade opgaven til en professionel, da de har ekspertisen og hundene til disse opgaver. De har også lov at eftersøge overalt, uden forudgående aftale !

Alt for mange "amatører" udgiver sig for schweiss-hunde-førere, uden at have aflagt og bestået de prøver der berettigerer til optagelse i schweiss-registret - så forlang at se legitimation på hundeføreren inden påbegyndelse af en evt. eftersøgning.

Øjenvidnet4ß

Godkendelse af svar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 31-03-10 16:45

Tak for svaret Heidi-Ho. Du har ærligt fortjent de mange, mange poing