/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Udeboende SU
Fra : nadianovember
Vist : 1391 gange
20 point
Dato : 25-03-10 17:52

Ved i om man får udeboende SU når man lejer et værelse hos nogle??? :)

Er 20 år og går på en ungdomsuddannelse :)

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 25-03-10 18:03

Du skal bare bo min. 20 km. væk fra dine forældre.

Uanset om det er egen lejlighed eller værelse.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 25-03-10 18:06
Kommentar
Fra : nadianovember

Dato : 25-03-10 18:06

Er det ik kun hvis man er 18 eller 19 år?! :s

Synes ik rigtig det giver mening..

Altså hvis jeg bor 20 km. fra mit uddannelsessted får man udeboende SU, er det ik det du mener?

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 25-03-10 18:08

Citat
Betingelser for at få udeboendesatsen
For at blive godkendt til at få satsen til udeboende, skal du opfylde mindst en af følgende betingelser (samt være udeboende):

•Den normale transportvej er 20 kilometer eller mere mellem dit uddannelsessted og dine forældres bopæl.
•Transporttiden (med offentlig transportmidler) mellem dit uddannelsessted og dine forældres bopæl er på mere end 75 minutter.
•Du har været udeboende uafbrudt i mindst 12 måneder, inden du blev berettiget til SU i din nuværende uddannelse.
•Du kan ikke længere bo hjemme på grund af ganske særlige omstændigheder i hjemmet (for eksempel meget trange boligforhold eller langvarig sygdom).
Dit uddannelsessted bestemmer
Det er dit uddannelsessted, der afgør, om du kan få satsen til udeboende. Deres beslutning er en 'endelig administrativ afgørelse', hvilket betyder, at du ikke kan klage over afgørelsen.

Dokumentation for bopælsforhold
Du skal dokumentere, at du er berettiget til at få satsen til udeboende. Dit uddannelsessted skal have dokumentation for, at du opfylder betingelserne for at blive godkendt til at få udeboende SU. Dit uddannelsessted må også kontakte de sociale myndigheder, hvis det er nødvendigt for at træffe en afgørelse om, at du skal have udeboende SU på grund af ganske særlige omstændigheder i hjemmet.

Kontrol af bopælsstatus
Vi kontrollerer løbende din bopælsstatus, hvis du får SU til udeboende. Det vil sige, at vi sikrer os, at du ikke bor hos den ene eller begge dine forældre. Når vi kontrollerer din bopælsstatus, samarbejder vi med andre offentlige myndigheder. Er vi i tvivl om, hvor du bor, kan du blive bedt om at dokumentere din bopælsstatus med skøde, købsaftale, lejekontrakt og huslejekvitteringer eller logiværterklæring (det vil sige en erklæring som kommunen kan afkræve en borger og som viser, hvem der flytter til og fra hans eller hendes ejendom eller lejlighed, og hvem der bor eller opholder sig der).

Så længe gælder afgørelsen
Er du blevet godkendt til at få satsen til udeboende, gælder dit uddannelsessteds afgørelse, indtil du bliver 20 år, eller du ikke længere går på en ungdomsuddannelse. Du skal dog have en ny godkendelse, hvis du skifter uddannelsessted, og afgørelsen enten er truffet på grund af længden på din transportvej eller transporttid.

Dine forældre bor ikke sammen
Dit uddannelsessted tager udgangspunkt i begge dine forældres bopælsforhold, når de skal afgøre, om du kan få udeboende SU. Har dine forældre ikke samme folkeregisteradresse, er det kun den ene af dine forældres bopælsforhold, uddannelsesstedet ser på, når de skal afgøre, om du kan få udeboende SU.

Dit uddannelsessted tager så udgangspunkt i bopælsforholdene for den forælder, du bor hos eller senest har boet hos.

Har du senest boet sammen med begge forældre, der efterfølgende er flyttet fra hinanden, ser dit uddannelsessted på forholdene for den forælder, du er mest knyttet til på det tidspunkt, hvor du søger om at få satsen til udeboende.

En af dine forældre er død
Er en af dine forældre død, bruger dit uddannelsessted som udgangspunkt bopælsforholdene for din anden forælder.

Du har barn
Har du et barn, behøver du ikke en godkendelse fra dit uddannelsessted for at få SU til udeboende.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 25-03-10 18:14

Ok, det med de 20 km. gælder for unge under 20 år.

Udeboende vil sige folkeregistreret.

Kommentar
Fra : nadianovember

Dato : 25-03-10 18:20

Der står der jo også

"Er du blevet godkendt til at få satsen til udeboende, gælder dit uddannelsessteds afgørelse, indtil du bliver 20 år......"

Indtil jeg bliver 20 år? Det lyder da som om reglerne bliver lavet om når jeg flytter 20 år? Så det ikke mere har noget med mine forældre osv. at gøre?

Kommentar
Fra : nadianovember

Dato : 25-03-10 18:28

når jeg FYLDER 20 år*

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 25-03-10 23:09

Citat
når jeg FYLDER 20 år*

Ja, det var derfor, jeg kl. 18.14 skrev at jeg havde misforstået det. Der står også:

Du er udeboende, hvis:
- du ikke bor på, og ikke i folkeregisteret står tilmeldt, den ene eller begge dine forældres adresse.
- du bor på kostskole, skolehjem eller lignende
- du læser i udlandet (med mindre du bor hos den ene eller begge dine forældre i udlandet). Du er også udeboende, hvis du har folkeregisteradresse hos den ene eller begge dine forældre, mens du er på studieophold i udlandet.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 25-03-10 23:10

Hjertelig velkommen på kandu .
Citat
Indtil jeg bliver 20 år? Det lyder da som om reglerne bliver lavet om når jeg flytter 20 år? Så det ikke mere har noget med mine forældre osv. at gøre?

Prøv at ringe til SU...det er det nemmeste