/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Overgangsstykke....
Fra : refi
Vist : 1636 gange
150 point
Dato : 24-03-10 13:31

Findes der et overgangsstykke til følgende problem:

Denne (se billede) skal på et Damixa blandingsbatteri, men det har ½" udgang

På det gamle går hele toppen af røret ind i batteriet og tilspændes med den 3/4 " omløber.

På det nye er der ½" udgang og der kan det ikke gå ind.

Så jeg skulle gerne bruge en "stump" der har ½" omløber (til batteriet) og i den anden ende 3/4" gevind, men hvor "røret" kan gå IND i (da det skal kunne drejes efter montering.

Er nogen bedre til at finde den slags end mig

Det er et blandingsbatteri i en bruseafd. der også ved siden af indeholder håndvask der får vand fra samme batteri - derfor det lange afgangsrør.

Peecee virker ikke i øjeblikket - så billede må vente (eller kender nogen et andet sted)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-03-10 13:36
Kommentar
Fra : Christa.N

Dato : 24-03-10 13:36

Så skriv hvad armaturet hedder

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-03-10 13:36

Det lykkedes

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-03-10 13:37

Citat
Så skriv hvad armaturet hedder

Det står der jo - DAMIXA

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 24-03-10 13:39

Citat
Det lykkedes

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 24-03-10 13:41

ØHHH ja det findes...men kan skutte huske hvad det kaldes.
Og manden er ikke hjemme nu.
Mener vi i sin tid anskaffede det hos XL Byg

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-03-10 13:43
Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 24-03-10 13:45

Ja det er det samme vi satte op da vi havde bygget nyt badeværelse.
Det kan lade sig gøre refi.
Men kan ikke huske hvordan.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-03-10 13:54

Citat
Men kan ikke huske hvordan

Det fortæller jeg vandet når det løber ud på gulvet

Kommentar
Fra : Christa.N

Dato : 24-03-10 14:10

Har du set denne her side udelukkende med tilbehør og reparationsdele til Damixa termostat batterier http://www.nettobyg.dk/shop/damixa-term-batterier-2720c1.html

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-03-10 14:14

Hvor er billederne af varene - det er svært at se om det kan bruges

Dette "smager" men uden billede umuligt at sige
http://www.nettobyg.dk/shop/overg-stk-damixa-147061p.html

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-03-10 14:16
Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 24-03-10 14:18

Yes yes der var det jo

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-03-10 14:21

Man kan desværre IKKE se den anden ende af røret

Mener du virkelig den er så dyb så røret fra mit oprindelige billede kan gå IND i det....

http://www.billigvvs.dk/ProductFiles/30.jpg

Kommentar
Fra : Christa.N

Dato : 24-03-10 14:24

Det ser ud til at du selv har fundet det, jeg burde ellers........

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 24-03-10 14:26

Øhh det var da så det man kalder 1000kr. spørgsmålet.
Men er det alt det der stikker op på dit billed der skal "gemmes" i den studs??
På det sidste billed er hele samleanordningen jo kun 38mm

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-03-10 14:29

Du skal bruge en kartud til undersiden af det blandingsbatteri.
http://www.nettobyg.dk/shop/kartud-damixa-tmc-147060p.html

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 24-03-10 14:31

Det er en ommer Eyvind...der er intet billed så vi kan se krabaten

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-03-10 14:40

Billedet er så her - men det hjælper jo IKKE - jeg skulle jo bruge det "gamle" rør - den der er slet ikke lang nok - vi skal op på 40 cm.

http://www.lavprisvvs.dk/shop/damixa-tud-uden-223890p.html

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 24-03-10 14:43

Citat
- vi skal op på 40 cm.

mener du ikke 40 mm??

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-03-10 14:52

Her er hele "dyret" der skal monteres i bl.batteriet...

http://peecee.dk/upload/view/233572

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-03-10 14:54

Det er en "kartud" på ca. 40 cm.... (der kan drejes)

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 24-03-10 14:54

Ok ja.
Det er jo så "kun" gevindet der skal ind i omløberen...hvor kangt er det så ??

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-03-10 15:02

Gevindet skal IKKE ind i....

Enden med de 2 sorte ringe samt låseringen er det der skal IND i bl.batteriet/overgangsstykket - dette skal så være forsynet med 3/4" så omløberen på kartuden kan skrues på - var det mere forståeligt

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-03-10 15:04

Det der skrues på bl.batteriet er ½" MED omløber

Kartuden i den anden ende af "stykket" har sin EGEN omløber (3/4")

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 24-03-10 16:48

For hulen da----
Tag nu den kartud med til nærmeste vvs butik og bed han skaffe dig en ny
Det er et trick vi bruger meget her nordenfjords

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 24-03-10 16:50

Måske du kan bruge en ny kartud hvorpå der sidder et blandingsbatteri

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-03-10 16:56

Det ser ud til at være en universal kartud (svanehals) til montering på 3/4 gev.
Men oringene skal jo passe op i hullet ellers bliver den ikke tæt.

Jeg kan ikke mindes at det overgangsstykke findes.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-03-10 16:58

Jeg skal IKKE have en ny - den er med SAMME gevind

Moderne blandingsbatterier har IKKE det dybe hul i bunden - derfor overgangsstykket.....

Hvad I laver af "klyt" nordenfjords kan ikke rigtig godkendes i resten af landet

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-03-10 17:06

Citat
Jeg kan ikke mindes at det overgangsstykke findes.

Men findes HELE "svanehalsen" så med ½" påskruning

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 24-03-10 17:10

Spøg til side.
Det er jo nok et ældre armatur så prøv at søge på laboratoriearmatur--det blev de nemlig kaldt når de var med ekstremt lange tude

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-03-10 17:39

Det er såmænd et ganske alm. armatur med en "vippeomskifter" - dem har jeg nu set masser af steder....

Men gammelt ja - det er fra 1976

Kommentar
Fra : gasmanden

Dato : 25-03-10 21:45

sådan et overgangsstykke findes ikke , den svingtuden er kun beregnet til det mærke den er født til så du bliver også nødt til at skifte svingtuden til en universalmodel og så en 1/2"x3/4" forkromet nippelmuffe

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-03-10 21:51

Og hvor finder man sådan en til ½" og 40 cm (det er ikke trykfejl) lang

Jeg har set byggemarkederne har disse lange svingtude, men passer de til ½"

Accepteret svar
Fra : gasmanden

Modtaget 150 point
Dato : 25-03-10 22:00

Ja Damixa laver en ...... men den er meget dyr ... koste vist en halv bondegård

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-03-10 22:02

Har du en henvisning

Så finder jeg "konens" Dankort

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-03-10 22:08
Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-03-10 22:14

http://www.billigvvs.dk/Badevaerelse-Karbatterier-Damixa-karbatt.-varianter--Damixa-Svingtud-40-cm-Krom-179794.html

Sjovt nok er billederne forskellige - her ser det ud som om der også skal yderligere fittings til

Kommentar
Fra : gasmanden

Dato : 25-03-10 22:38

Ja det er den .. og det er den samme men den sidste er også med en omskifter til bruser og den er nok ikke med i prisen

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-03-10 23:12

Jeg har heller ikke brug for omskifteren - den sidder jo allerede i batteriet (se oppe)....

Problemet er så bare om den er med ½"

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-03-10 23:13
Kommentar
Fra : gasmanden

Dato : 25-03-10 23:26

Damixa laver vist kun dem i 1/2" så det burde den jo være men ellers ring til dem i morgen

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-03-10 09:27

Jeg er ret overbevist om at denne er med ½ så den passer til Damixa bl. batt.
http://www.privatgrossisten.dk/shop/damixa-kartud-forkromet-19244p.html

Men ellers ved de det måske her
http://www.damixa.dk/hovedkontor

Godkendelse af svar
Fra : refi

Dato : 26-03-10 13:34

Tak for svaret gasmanden.

Du "lokkede" mig tættest på det rigtige ....

Den er bestilt og købt

Og jo - den var med ½"