/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Date
Fra : bauchmann
Vist : 939 gange
500 point
Dato : 18-03-10 18:47

Hej

På sønda skal jeg lave engelsk bøf, da jeg har fundet ud af, at hun godt kan lide det. Hvor mange g. skal bøffen være? Jeg har tænkt mig at servere aspargeskartofler til. Hvilken sovs skal jeg lave. Jeg håber hun leverer desserten. Hvis ikke hvad skal jeg så lave? Jeg har tænkt mig de skal være rosastegte så hvor mange grader og hvor lang tid. Håber i kan hjælpe mig, for det må for alt i verden ikke blive mislykket.
Torben

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 18-03-10 18:55

Hejsa.
For det første skal du under INGEN omstændigheder stege bøfferne FØR hun kommer.
Det er en dødssynd. De bliver kolde.
Du skal regne med i rent kød ca. 200 g. pr. bøf og lov mig så du køber det hos en slagter.
Forlang det er velhængt.
Bøfferne steger du på en pande.
Du skal varme panden op og lægge bøfferne på og vende dem efter meget kort tid.
Først derefter kommer du margarine på panden og så skal de ikke ha' mange minutter.
Det kommer helt an på hvor tykke de er.
MEN spørg din slagter ...det er nemmere for ham/hende at fortælle dig .
De kan jo se kødet. (hvor tykt det er )
Sovs ville jeg vælge baernaise uden tvivl.
Citat
Jeg håber hun leverer desserten.

Ja det er du jo nødt til at få klarhed over

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-03-10 19:09

Det er vel ikke din mad, men dig hun kommer for at besøge. Hun vil elske at assistere dig i kogekunsten.

Kommentar
Fra : bauchmann

Dato : 18-03-10 19:15

Jeg har fået at vide at hun er en klovn i et køkken, men jeg elsker at lave mad.
Nu kan jeg ikke være sikker på hun kommer med desserten, men skulle det ske kan jeg godt klare 2 x dessert. Så jeg skal være sikker på dessert hvad vil i så foreslå?

Torben

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 18-03-10 19:16

...og så anvender man en bette klat smør og IKKE margarine.

....og jeg ville nok foretrække Whiskey-sovs. Er du ikke så velbevandret så køb Jensen's færdige på de små dunke ned i Brugsen. Smager af noget mere end pulver (bvadr). De har både Whiskey og Bearnaise. Whiskey sovse skal du huske en kvart fløde til.

Husk lidt grønt til og en ordentlig rødvin.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 18-03-10 19:18

Dessert

En pandekage med is.

Et æg
1 dl mel
1/3 pilsner
Lidt salt
1/2 tsk vaniljesukker

Steges også i smør.

Accepteret svar
Fra : PS.BMW

Modtaget 510 point
Dato : 18-03-10 19:31

Her er et link til bøfstegning, følg det og den er hjemme.

http://sondagsavisen.dk/99/05057200/

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 18-03-10 19:31

Til dessert ville jeg vælge lidt lækkert ost med godt brød til.
Forskellige slags og ikke for meget.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 18-03-10 19:33

Den var ikke dum Pia. Og der passer rødvinen jo også fint til.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 18-03-10 19:41

Eller måske kiks og ost?!?!?? + vin selvfølgelig.

Skal du flimre helt ud, kunne du også overveje en lille rejemad, eller en rejecocktail til forret!!

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-03-10 19:43

I stedet for banal baernaise eller Jensens Whiskey-sovs, server hellere Knorr´s Cafe de Paris,
følger du brugsanvisningen bag på posen kan det ikke gå galt...

Og ja, steg ikke bøfferne før hun kommer,
men hvad så med en lille forret, krabbehaler er bedre end rejer,
endnu bedre er skinke og melon, min livret...

Til dessert ville jeg vælge figner smagt til med cognac,
så vil hun helt sikkert være mæt, glad og tilfreds,
og imponeret over dine evner til at lave god mad...

På sigt, når du nu serverer dette,
pas på du ikke hænger på madlavningen resten af jeres fælles tilværelse...

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 18-03-10 20:33

På sigt, når du nu serverer dette,
pas på du ikke hænger på madlavningen resten af jeres fælles tilværelse...

Tværtimod, Svend, nu har jeg "hængt på madlavningen" de sidste 40 år, jeg kan ikke forestille mig noget husarbejde jeg hellere ville "hænge på".

Jeg køber selvfølgelig også ind, ordner køkkenet osv., men i forhold til tøjvask og rengøring er det en svir, og man kan sørge for ALDRIG at skulle spise rosenkål og andre vederstyggeligheder.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 18-03-10 20:35

Citat
Den var ikke dum Pia. Og der passer rødvinen jo også fint til.

Nemlig...men endelig forskellige slags ...du kender jo ikke hendes smag.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 18-03-10 20:44

Du kunne også blære dig lidt med en creme brulee

http://www.arla.dk/Karolines-Kokken/Opskrifter/creme-brulee/

det smager fantastisk

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-03-10 20:44

Sjovt nok elsker jeg rosenkål.

Da jeg var barn gik jeg forbi garnerens mark på vej til skole,
om vinteren med flotte frosne rosenkål, som jeg huggede og spiste af...

Måske derfor, fremmed mad smager bedst, men de skal være hårde, ikke udkogte.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 18-03-10 21:01

videoklip med opskriften på creme brulee

http://www.kvalimad.dk/opskrifter/creme-brule

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 18-03-10 21:23

Glemte lige en vigtig ting.
Hvis du bestemmer dig for lidt ost så husk endelig at den skal ud af køleskabet.
Den må IKKE være kold så smager den ikke af noget.
Lidt blå vindruer er et must til .

Kommentar
Fra : Asbjørn2

Dato : 18-03-10 22:52

Med alt det dessertsnak og vin i store mængder, jaaaee så tror hun da ikke, at du har reelle hensigter, men det har du vel heller ikke.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 18-03-10 23:07

Citat
men det har du vel heller ikke.

Asbjørn dog

Kommentar
Fra : bruuno117

Dato : 18-03-10 23:15

her er hvad gordon ramsey har at sige om bøffer

http://www.youtube.com/watch?v=MtIiR7DBAqY

en god engelsk bøf med bløde løg og måske whiskeysovs, går man ikke galt i byen med.

hvad med en god chokolade mousse, schokolade siges jo at være godt for mange ting :) bare husk at købe en god plade med et kakao indhold på over 60%.

Kommentar
Fra : Asbjørn2

Dato : 19-03-10 00:07

piaskov
Citat
Asbjørn dog

Bare kald mig "ærlige Asbjørn"
Hos mig hedder en spade, en spade.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-03-10 07:40

Hvad nu hvis hun er på skrump, der er de fleste piger...

Så er det ikke godt med den fede sovs og søde deserter,
server bønner til, og mager ost bagefter...

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 19-03-10 10:08

Citat
Hvad nu hvis hun er på skrump, der er de fleste piger...

SVEND dog
Det er ikke lige det man indleder en date med at fortælle.

Kommentar
Fra : Christa.N

Dato : 19-03-10 11:08

Det der med ost til dessert

Når du nu har spurgt hende om desserten..... så spørg også om der er noget hun ikke kan lide /tåle
- jeg har selv et lille problem og det kan blive frygtelig pinligt, for begge parter, hvis du lige nøjagtig serverer noget hun ikke kan spise.

Med hensyn til dessert vil jeg foreslå at du altid har kvalitetsis i fryseren f.eks. Ben & Jerry

Godkendelse af svar
Fra : bauchmann

Dato : 19-03-10 13:14

Tak for svaret PS.BMW. Der vil også tilfalde andre point
Torben

Kommentar
Fra : PS.BMW

Dato : 19-03-10 16:03

Selv tak

Håber det lykkes.

Kommentar
Fra : bauchmann

Dato : 22-03-10 11:33

Hej

Jeg vil lige fortælle at det var alletiders middag. Bøfferne var stegt og chokolademussen var en himmerigsmundfuld. Endnu engang tak for svarene. Hav en god dag

Torben