/ Forside/ Teknologi / Internet / E-Mail / Spørgsmål
10  bentjuul 3460
Hvad er spam?
Fra : majbritt05
Vist : 383 gange
50 point
Dato : 29-04-03 11:34

Er der en (eller flere), som kan forklare mig hvad der helt præcist forståes ved spam?

er det fx. spam, hvis jeg modtager en mail fra en bekendt, hvor der er et banner eller et link til fx. et sted, man skal tilmelde sig (så min bekendte måske tjener penge eller andet på at jeg tilmelder mig via linket eller banneret)????

Accepteret svar
Fra : Fnollerpige

Modtaget 60 point
Dato : 29-04-03 11:41

Fra www.it-leksikon.dk

"spam --->

- masseudsendelse af enslydende data i et netværk, fx på Internettet til modtagtere, der ikke på forhånd har sagt ´Ja, tak´ til at modtage.
Hører ikke til god netikette.
Engelsk ord, der betyder dåsekøb.

Udsendelse af spam-mails er forbudt i hele EU, men er fx tilladt i USA."

Så umiddelbart kan man konstatere at : Nej det er mails fra steder man netop IKKE har tilmeldt sig.

Karina

Kommentar
Fra : pipzi

Dato : 29-04-03 11:47

Hvad er spam?
Ordret "spam" er i virkeligheden noget dåsekød. Ordret bliver i internetsamenhæng brugt om reklamer sendt med E-mail, altså det der svarer til reklamerne fra Bilka og OBS mf., som hver uge dumper ind ad brevsprækken. Disse papirreklamer skal vi skaffe os af med, som regel ikke det store problem, men det er helt anderledes med spam. Her skal man downloade spamen, hvis man da ikke vil sidde og kigge overskrifterne på sin E-mail igennem, før man kan slette den. Og da det koster penge at downloade, spam tager jo også plads på Internettet, kommer begge dele til at koste os penge.

I den virkelige verden kan vi sætte et klistermærke på postkassen, det kan man i princippet også på en E-mail adresse.

Beskyttelse
Folk der skriver i nyhedsgrupper og ikke vil modtage spam skriver f.eks.: tryl@pil-dette-ud-image.dk, hvor den rigtige adresse jo er tryl@image.dk, og når spammeren så forsøger at sende mailen til adressen, kan han det ikke, da domænet pil-dette-ud-image.dk ikke findes.

Nogle sætter pil-mig-ud, eller hvad man nu skriver før @’et. Man får godt nok ikke mailen, men det gør ens internetudbyder, der så skal til at sende den retur. Selvom det foregår automatisk, spilder mailen alligevel den sparsomme, og dyre plads på Internettet, kaldet båndbredde. Derfor: Sæt spam beskyttelse efter @’et.

Det er heller ikke tilfældigt hvad du bør skrive som beskyttelse. I gamle dage skrev man bare tryl@REMOVEimage.dk, en sådan nogle har spammerene lavet programmer der fjerner, når de skanner de over 30.000 nyhedsgrupper for E-mail adresser. Derfor, hvis du holder dig til at skrive på dansk: Brug danske ord, lad dem ikke skille sig ud ved fx. at bruge store bogstaver, sæt ikke * * rundt om det der skal fjernes, eller andre ting der fremhæver det - ud over ordrernes betydning. I din signatur, de ca. 4 linier som mange har sidst i hvert indlæg, og som kan sættes ind af ens newsreader, kan du så skrive f. eks.: "Fjern pil-mig-ud- fra min E-mailadresse". Man skrive dog ikke til folk der gør sådan, da det er meget irriterende, så det er et valg man må foretage.

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 29-04-03 12:06

Hej igen - kunne huske at have læst lidt om det på IT avisen - og fandt så lige det her : http://www.it-avisen.dk/nyheder.asp?ID=4866

Karina

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 29-04-03 12:28

En meget kort definition: Spam er kommercielle e-mails, man ikke har bedt om.

Kommentar
Fra : benkvist

Dato : 29-04-03 13:10

Rellom har ret (lige som alle i andre) hvis mailen ikke er kommerciel, så betegnes den ofte som "junkmail".
Og så skal I huske, at det ikke kun er nyhedsgrupper der scannes for e-mail adresser.
Det gør hjemmesider også. Så har du en hjemmeside, så vær varsom med hvordan du "skriver" din e-mail på den.

De fleste "høstere" (de programmer der scanner hjemmesider for e-mail adresser) kigger oftest kun i kildekoden til en side. Derfor kan man undgå mange trælse e-mail ved at skille sine mailadresser ud, så de ligger enten i en ekstern .js (javascript fil) eller er krypteret på siden, så høsterene ikke kan genkende dem.

Kommentar
Fra : Kristian69

Dato : 04-05-03 18:47

Spam er hamrende irriterende, så tak for rådene !!!!!!!!

Kommentar
Fra : posch

Dato : 10-05-03 21:56

Venligst give mig en adresse på et godt spam-æder-program!! Hvert dag får jeg mellem 6- og 10 stk. spam, der omhandler alt om penge, erotik, slankemídler - og jeg-ved-ikke-hvad - det er næsten ikke til at holde u'
Posch

Kommentar
Fra : benkvist

Dato : 11-05-03 07:34

Hej Posch

Det er korrekt - det er ikke til at holde ud.

Der findes et væld af programmer til at klare ovennævnte.

Jeg anvender selv et der hedder SpamAssasin (SpamDræber)
Programmet er gratis og kan hentes her:

http://www.spamassassin.org/downloads.html

Desværre så er det her, som det ofte er med sådanne programmer, at det er "lidt" vanskelig at sætte op.
Min erfaring med disse typer af programmer er dog, at de der er lette at sætte op, også laver mange fejl - og værst af alt sletter post der ikke skal slettes.

Det der skal ændres, er i dine e-mail kontoopsætning, da al mail jo lige skal sendes forbi programmet INDEN dit mailprogram får det hentet...

Du kan så bestemme dig til, om du via dit mailprogram vil "gemme" spammailen, eller om du vil slette dem omgående.
Jeg anbefaler at du gemmer meilene i de første 2-3 måneder. Når du så er sikker på at der ikke ryger mails med der ikke skulle med, så sætter du den til at slette med det samme.

Jeg har også prøvet flere programmer der sletter mailen på mailserveren, så man ikke skal bruge tid på at downloade dem. Dem har jeg dog ikke haft så stor held med. De er ofte endnu vanskeligere at sætte op.

Jeg har anvendt SpamAssasin i omkring et halv års tid. Tidligere fik jeg op til 20-30 spam mails om dagen (på forskellige konti). I dag kan der smutte en eller to igennem om ugen - det er til at leve med.

mvh

BenKvist

Kommentar
Fra : benkvist

Dato : 11-05-03 07:38

Hej igen

Hvis du vil se hvordan det er SpamAssasin tester, så kig på denne side: http://www.spamassassin.org/tests.html

Der udregnes nogle "SCORES" ud fra forskellige kriterier, og kommer mailen over en vis score, "så er det nok spam".

Kommentar
Fra : benkvist

Dato : 11-05-03 08:14

Og så en rettelse....

Jeg opdagede efter jeg havde skrevet ovenstående, at man nu har flyttet det program man bruger på klienter (hjemme-computerer) til denne adresse:

http://www.bloomba.com/download.html#saproxydl

da den nu markedsføres af firmaet Bloomba. Så vidt jeg kan se er det stadig gratis. Programmet der skal hentes hedder SAproxy.

Jeg beklager dybt, at jeg ikke opdagede det inden jeg sendte den anden adresse afsted, men den kom fra min "favorit-liste".

BenKvist

Kommentar
Fra : posch

Dato : 11-05-03 09:46

Hej BenKvist.

OK - jeg prøvede lige SpamAssassian - og det var åbenbart ikke sagen. Vil så prøve Bloomba.
Tak for svarene - og go' søndag.

posch

Godkendelse af svar
Fra : majbritt05

Dato : 26-05-03 09:28

Tak for svaret Fnollerpige.