/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Manglende varme
Fra : morkaren01
Vist : 2303 gange
100 point
Dato : 19-02-10 23:51

Hej
Jeg har haft lidt problemer med manglende varme her i denne vinter. Jeg har oliefyr, med det man vist kalder et strengssystem. Jeg har fin varme i min stue, derefter soveværelset ok, to andre værelser og det ene badeværelse næsten ingen varme og det sidste badeværelse ok varme. ´

Jeg har ikke termestater på, jeg har luftet ud, og der er vand på.

Hvorfor virker nogle af radiatorerne ikke, og hvad kan jeg gøre, for at få dem til at virke.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-02-10 00:18

Citat
hvad kan jeg gøre, for at få dem til at virke.
det er sandsynligvis de første på stregen som tager al varmen, skru lidt ned for at få varme pumpet ud til yderste eller sæt farten op på cirkulations pumpen

Kommentar
Fra : Asbjørn2

Dato : 20-02-10 02:05

Prøv også at skrue op for kedeltemperaturen. Hvis det ikke er i sådan en vinter der skal skrues op, så får du aldrig brug for det. Hvis du har shunt på, så skru evt. også op for den, så fremløbstemp. bliver højere.

Kommentar
Fra : kivi

Dato : 20-02-10 08:21

har du en cirkulations pumpe med 3 forskellige hastigheder så skal du sætte den på den 2 det render for stærk igennem rørene så man kun har varme i hver anden radiator

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 20-02-10 09:05

Det kan jo også være at du skulle kikke på din varmvandsbeholder om der er nogen styring på den så som en ventil som du kan drosle ned for fremløbet til den for som min smed sagde varmvandsbeholdren virker som en stor kortslutning for vandet løber jo altid den nemmeste vej, så jeg næsten sikker på at du kan få mere varme ud i dine radiator.

Har selv lige kæmpet med samme problem og det ende med at jeg har monteret en ny pumpe alpha2 25-40 energi klasse a og så har jeg droslet min varmvandsbeholder ned til at ventilen kun er halv åben, de to ting har givet så meget mere varme i mit system og den lille side gevinst er den nye pumpe istedet for at bruge 53w i timen så bruger jeg kun 15-17w i timen på at få skovlet det vandet rundt og den er meget mere effektiv end den gamle pumpe og den nye pumpe har jeg stilt på " auto adapt " så passer den sig selv.....Håber det giver lidt mening.....

Bassebo...

Kommentar
Fra : morkaren01

Dato : 20-02-10 10:32

Tak for alle jeres svar. Lige lidt mere info. Jeg har prøvet at slukke for de radiatorer, der er god varme på, for at se om de andre så giver mere varme, det havde kun en meget lille effekt.

Hvor sætter man farten op på cirkulationspumpen og hvad er shunt

Udvendig på mit fyr er der lav og høj drifttermostat, så vidt jeg ved styrer lav radiatorerne og høj det varme vand. Inde på fyret er der noget jeg kan justere på som p.t. står på 50, og så er der måske en pumpe Grundfoss der står på 3.

Giver det nogen mening??

Kommentar
Fra : kivi

Dato : 20-02-10 10:46

cirkulations pumpen er er normal rød og hvis det er et lukket fyr åbne det der kan du se pumpen on den sidder i højre eller venstre side ved jeg ikke men plejer at være rød og er ca 10-12 cm stor og den ende der vender ud prøv at kigge der

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-02-10 10:57

Citat
Inde på fyret er der noget jeg kan justere på som p.t. står på 50
det er sikkert fremløbs temperaturen du stiller der, sæt den op til cirka 65 nu i vinterkulden og husk at skrue ned når foråret kommer pumpen er ganske rigtig rødlig og når du finder den så ser du sanssynligvis en lille drejekontakt med flere trin, jo højere tal des hurtigere løber vandet rundt i anlægget

Kommentar
Fra : morkaren01

Dato : 20-02-10 19:43

Hej
Er måske ved at fatte lidt af det...
Hvilken betydning har det , hvis jeg sætter fremløbstemperaturen op??? Og med hensyn til pumpen skal vandet løbe hurtigt eller langsomt, hvis jeg har varmeproblemer????

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-02-10 21:04

Min logik siger at jo hurtigere vandet løber des længere kommer det rundt i systemet inden afkøling og når temperaturen er høj behøver jeg ikke skrue så meget op for radiatoren = der bliver mere varme til de andre radiatorer, det er sådan jeg praktiserer hjemme hos mig.
Længere oppe fik du et godt forslag fra Bassebo: Skru ned inde på varmtvand beholderen, den kan sluge en masse af vandet som løber rundt hvis den fuld åben, det vil så vare lidt længere inden brugs vandet bliver varmt men det tror jeg slet ikke du bemærker

Kommentar
Fra : kivi

Dato : 21-02-10 07:55

nu er i ved at komme for langt ud det der er sket er det at vandet render for stærkt igennem anlægget derfor problemet , jeg har selv haft det problem sæthastigheden ned til 2 på cirkulations pumpen

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 21-02-10 10:29

Vandet løber ikke for stærkt hvis der ikke kommer varme ud til de yderste radiatorer - tværtimod
prøv først at skrue op til 65-70 grader, er det ikke nok så sæt farten op på pumpen, det er sådan jeg gør i min gamle utætte land ejendom og det virker

Kommentar
Fra : morkaren01

Dato : 22-02-10 21:19

Hej
Jeg var godt nok ved at få problemer. Jeg startede med at skrue ned for cirkulationspumpen, det virkede som om, at det gav lidt varme på værelserne, meget lidt. Efter et par timer skruede jeg op for temperaturen, først til det varme vand det gav ikke rigtig nogen effekt. Så skruede jeg op på varmen til radiatorerne og ve....... alle radiatorerne blev kolde. Så satte jeg det hele tilbage til som det var før og fik varme i stuen, soveværelset og det ene badeværelse, men intet eller meget lidt på de 2 værelser og det andet badeværelse.... Nu har jeg skruet op for temperatuern til radiatorerne og har fået mere varme på det ene værelse, men stadig ikke det andet og badeværelset, såååååååååååå... er der andre bud???

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-02-10 22:02

Jamen det er da fyret/kedlen du skal skue op og ikke kun radiatorerne

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-02-10 22:03

Og luk så lidt ned for hanen til til varmt vands beholderen

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 100 point
Dato : 22-02-10 22:12

Du har selvfølgelig undersøgt om der er luft i radiatorerne - eller har du?

Kommentar
Fra : morkaren01

Dato : 23-02-10 20:39

Jo, jeg har selvfølgelig tjekket, at der ikke er luft i radiatorerne. Sjovt som alle tror, at der står i.... på ryggen af en bare fordi man er kvinde. Og jeg har skruet op på fyret/kedlen og ned på radiatorerne, og det har givet effekt Og så aner jeg ikke, hvor jeg kan skrue ned for hanen til varmtvandsbeholderen.

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 23-02-10 21:22

Der sidder nu nok to haner....................til at lukke for din varmvandsbeholder kan du finde bare den ene og lukke ned på halv får du mere varmt vand ud i dit varmesystem.....

Bassebo....

Kommentar
Fra : morkaren01

Dato : 28-02-10 19:33

Hej
Jeg har fået varme inde på mine værelser, det er ikke helt perfekt, og jeg syntes, at det svinger, nogle dage er der ok varme på og nogle dage er der ikke ret meget varme på. Jeg kan ikke forstå at det svinger sådan når jeg ikke har termostater på. Jeg har skruet op for varmen til radiatorerne og ned for varmen på radiatorerne i min stue, det er der varmen først løber igennem.

Mine point går til o.v.n. tæt forfulgt at bassebo, det var svært at vælge

Godkendelse af svar
Fra : morkaren01

Dato : 28-02-10 19:34

Tak for svaret o.v.n..

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-02-10 20:03

Selv tak - ærgeligt at der ikke er varme nok til alle radiatorer