/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Beregning af SU-lån
Fra : pleif
Vist : 7736 gange
200 point
Dato : 17-02-10 10:28

To spørgsmål, der hænger sammen:
1) Hvordan beregner man den samlede udgift ved et SU-lån?

Eksempel:
Lånesats: kr. 2.000 pr. md. (et rundt tal for nemhedens skyld).
Rente: 4% (tilskrives for hver måned jf. http://www.øs.dk/sw73561.asp)*
Jeg vil låne kr. 2.000 i 4 år og selvsagt først begynde afbetaling efter de fire år.

Hvis min beregning er rigtig, ender jeg med at skulle betale kr. 278.526 tilbage efter 4 år (48 md), selvom selve lånet kun udgør kr. 96.000. Jeg håber ikke, det passer.

Har lavet et regneark således: Md 1: 2.000. Md 2: ((2.000*1,04)+2.000)= 4.080. Md 3: ((4.080*1,04)+2.000)=6.243. Og så fortsætter det indtil måned 48, hvor lånebeløb+renter+rentes rente er nået op på de førnævnte kr. 278.526. Er det rigtigt beregnet?

2) Min tanke er at beregne, om det kan svare sig for min kone og mig ved evt. huskøb at betale af på banklånet med en ydelse, der består dels af reel lønindkomst, dels af SU-lån, da SU-lån skulle være noget af det absolut billigste. Min formodning er, at det må kunne svare sig at "konvertere" banklånet til et SU-lån. Kort sagt: Giver det mening at optage SU-lån for at nedbringe banklån (og evt. også realkreditlån)?

Mvh. PLeif

* Citat fra økonomistyrelsens hjemmeside: "Der tilskrives renter på dit studielån hver måned, og forrentningen starter måneden efter låneudbetalingen."

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 17-02-10 10:31

4% om måneden er rocker og Leasy renter.

Det er formentlig den ÅRLIGE rente der er 4% på et SU lån. Satsen for hvor meget de tilskriver skal du så have i banken. Det er et eller andet med NUL komma noget pr måned.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-02-10 10:31

Citat
Hvis min beregning er rigtig

Det er den IKKE...

Du lægger jo 4% til HVER måned - det er der næppe nogen der forlanger - ikke engang LEASY

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-02-10 10:33

Så del lige den månedlige rente med 12 - så kommer du en del nærmere det rigtige resultat

Kommentar
Fra : pleif

Dato : 17-02-10 10:34

Men betyder det så at de 4% er den årlige rente og den månedlige rente er 4/12, altså 0,25? Eller hvordan skal det beregnes?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-02-10 10:35

JA

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-02-10 10:39

Citat
4/12, altså 0,25?

Skift lige batterier i den regnemaskine...

Men eller er det rigtigt....

Renten er 4% divideret med 12 og tillægges HVER MÅNED - så effektivt betaler du mere end 4% p.a. (renters rente)

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 17-02-10 10:39

Nej det er langt fra korrekt.

Korrekt skal oplyses ÅØP dvs årlige komplette låneomkostninger. Og når renten tilskrives måned for måned får du en del renters rente. Derfor kan du ikke bruge 4/12 det giver ikke det helt rigtige tal.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-02-10 10:41

Citat
Derfor kan du ikke bruge 4/12 det giver ikke det helt rigtige tal

Jo da - men det giver IKKE 4% ÅØP - den er nærmere 6

Kommentar
Fra : pleif

Dato : 17-02-10 10:46

refi:
Citat
Skift lige batterier i den regnemaskine...

Ups ja, det gik lidt for hurtigt. 0,33, selvfølgelig. . Men det stemmer åbenbart ikke helt alligevel:

3773:
Citat
Derfor kan du ikke bruge 4/12 det giver ikke det helt rigtige tal.

Men hvordan beregnes det så?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-02-10 10:56

Citat
Men hvordan beregnes det så?

Det er rigtigt nok....

Men du skal HVER MÅNED lægge de 4/12 oveni

Måneden efter betaler du jo igen 4/12 af den rente du betalte måneden før....

Altså måned 1 2000

Måned 2 2000+(2000*4:12:100) = 2000 +2000 + 6,66 = 2067 (afrundet)

næste måned 2000 + 4067 + (4067*4:12:100) osv....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-02-10 10:57

Citat
2067 (afrundet)

Der smutte 2000

4067 selvfølgelig

Kommentar
Fra : pleif

Dato : 17-02-10 11:29

Tak for svarene så langt!

Så vidt jeg kan regne ud, bliver lånet efter år 1 på 24.445, hvor de 445 er renter (afrundet). Det udgør 1,82% af 24.445 og ÅOP må så være 4%+1,82%=5,82%. Stemmer det?

Det må betyde (jf. mit spørgsmål 2), at det godt kan svare sig at "konvertere" et banklån til et SU-lån. Ikke mindst da renten efter endt uddannelse kun er på diskontone + 1% (p.t. 1,75% i alt). Eller hvad?

Citat
2000 +2000 + 6,66 = 2067 (afrundet)

Citat
4067 selvfølgelig

Det giver vel 4007 (afrundet)

Kommentar
Fra : myg

Dato : 17-02-10 11:48

Du skal bruge en rentetabel (Erlangs - for dem, der kan huske den) der hedder (1+r) i n'te (ved ikke hvordan man skriver en opløftning i potens på kandu).
Her finder du i den vandrette række din rentesats p.a. og i den lodrette antallet af terminer, og den faktor, der står her ganger du så bare med 2000, så får du det endelige beløb.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 17-02-10 11:56

Matematik er svært

renten er 4 % om året, og det burde de have skrevet tydeligere på hjemmesiden.

Når den tilskrives månedlig er det 4/12 % man tillægger 4/12 = 1/3 og det er ikke 0,33

hver måned skal du gange restgælden med 301/3 i stedet for de 1,04 du anvendte.

Nu er der jo mange som har glemt at regne med brøker , og vil have akt omskrevet til kommatal. De glemmer bare at det i almindelighed så kun bliver tilnærmet, og at en lille fejl summerer sig op.

Når du har fået udbetalt 48 gange er der lagt renter på 47 gange og gælden er 103919,202

deraf er 7919 kr renter

Kommentar
Fra : myg

Dato : 17-02-10 11:57

GLEM lige mit indlæg, for det er jo kun hvad en indsætning vokser til - og ikke gentagne indsætninger. Det er en ganske anden tabel (annuitet) som ikke opererer med så små renter.
SORRY

Kommentar
Fra : transor

Dato : 17-02-10 12:00

Undskyld skrivefejl
brøken der skal ganges med er selvfølgelig 301/300

Kommentar
Fra : pleif

Dato : 17-02-10 12:13

Et eller andet siger mig, at vi slet ikke skulle have bragt ÅOP (og vel ikke ÅØP) på bane...

ÅOP har noget at gøre med udgiften på en lån, hvor man får alle pengene på én gang og derefter afdrager bid for bid. I dette tilfælde stiger lånet derimod måned for måned, og når det når et vist trin (ved uddannelses afslutning) påbegyndes nedbringelsen af gælden. Og først her giver det mening at tale om ÅOP.

Citat
brøken der skal ganges med er selvfølgelig 301/300

Hvordan når man frem til den brøk? Kan ikke umiddelbart regne det ud ud fra 4/12. Og så var de 1,04, jeg skrev først jo helt forkert, da det var den årlige og ikke månedlige rente og derfor (som decimaltal) skulle have været 1,0033.

Mht. brøker, har jeg i mit regneark blot sat den til at beregne således: Md 1: 2000. Md 2: (2000*(100+4/12)%)+2000 = 4007.

Citat
Det er en ganske anden tabel (annuitet)

Den findes måske her på s. 3, hvor den går ned til 5%!? http://virksomhedsoekonomi.systime.dk/index.php?id=244

Kommentar
Fra : pleif

Dato : 17-02-10 12:34

Tak for jeres indspark

transor: Selvom jeg som nævnt ikke forstår din brøk, får jeg samme resultat som dig i mit regneark (7919 i renter). Så det tyder på, jeg er ved at fatte det .

myg: Desuden passer det fint med annuitetstabellen jf. dit indlæg og mit link ovenfor. Formlen er (((1+r)^n)-1)/r).

Kommentar
Fra : myg

Dato : 17-02-10 16:54

Nu er det jo et år eller 2 siden jeg gik i realen og lærte rentesregning, så det ligger lidt langt nede i hukommelsen men ja, det var den formel jeg tænkte på - men alligevel ikke kunne huske udenad

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-02-10 00:36

4/12 % er lig 1/3 %
For at udtrykke at et beløb på en termin vokser med renten ganges med en faktor som er
1 + procensatsen/100 Det var her du brugte 1+ 4/100 = 1,04 da du regnede med 4% om måneden

Nu skal du bruge 1+ (1/3)/100 = 1+ 1/300 = 301/300

Den sidste omregning er nem nok hvis man kan huske brøkregning.

Det kan også skrives som en uendelig decimalbrøk 1,0033333333333333------

Den ægte brøk er nemmere og helt præcis.

Kommentar
Fra : pleif

Dato : 24-02-10 12:16

Tak for svarene!

Kan jeg dele pointene mellem jer?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-02-10 23:17

Nix....

Du må udvælge EEN og acceptere det svar...

Accepteret svar
Fra : jjust

Modtaget 200 point
Dato : 16-03-10 23:51

Rente-satsen der oplyses af SU-styrelsen er den årlige rente.

Den månedlige rente er IKKE 4/12.

Den korrekte månedlige rente findes i stedet ved følgende beregning (1,04^(1/12) - 1) * 100 ~ 0,33%.

At de to tal er næsten ens er en tilfældighed. Forskellen vil være tydelig ved mange rentetilskrivninger.

Efter 4 år vil et lån på 2000 være vokset som følger (ved månedlig rente-tilskrivning benyttes formlen ovenfor til at finde rentesatsen, men det giver samme resultat):

4% om året: 2000 * 1,04^4 = 2339,72

Benyttes den forkerte beregning 4/12 for den månedlige rente fås i stedet:

4/12 om måneden: 2000 * (1/300 + 1)^(12*4) ~ 2346,40

Låner du 2000 hver måned gennem de 4 år kan du betragte lånet som en "opsparing" hvorpå der tilskrives renter. Du kan derfor benytte formlen anuitetsopsparing som du kan finde under simple regneregler for matematik på www.formel.dk.

Den ser ud som følger:

A = b * ((1 + r)^n - 1) / r

hvor n er antal terminer (48)
b er kapital-fremskrivningen (de 2000 du låner)
r er rentefoden (1,04^(1/12) - 1)
og A er din gæld efter 4 år

Det giver ca. 103770,35

Heraf har du fået 2000*48 = 96000 udbetalt.

Det kan formentlig godt svare sig at nedbringe banklånet ved huskøb med SU-lånet, men uden at kende de årlige omkostninger på bank-lånet er det selvfølgelig ikke garanteret.

Om det kan betale sig ved real-kredit lånet kommer helt an på hvilket lån du tager...

Kommentar
Fra : pleif

Dato : 17-03-10 16:09

Tak til jer alle for gode svar og kommentarer!
Træls at skulle vælge mellem jer, men jjust får pointene for et godt svar og som en velkomst på kandu.dk.

Godkendelse af svar
Fra : pleif

Dato : 17-03-10 16:10

Tak for gode svar og kommentarer fra jer alle sammen!
Træls at skulle vælge, men jjust får pointene som tak for et godt svar og som en velkomst på kanud.dk.