/ Forside/ Interesser / Dyr / Andre dyr / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 552
påkørsel af dyr??
Fra : mango
Vist : 770 gange
200 point
Dato : 27-04-03 23:28

Hej
Min mand kom hjem her for ikke så længe siden, efter at have været ude at køre. Han kommer meget rystet og fortæller at han har påkørt et rådyr. Han forsøgte at finde dyret, men det er pist væk!! Han prøvede igen for lidt siden igen, men med samme resultat. Så er det jeg spørger..hvad gør man?? Vi har det rigtigt dårligt med at et dyr måske ligger og lider et eller andet sted..er der nogen man kan ringe til, som kan hjælpe med noget sådant??
Det er nok for sent nu, men hvis det skulle ske en anden gang er det jo rart at vide om man kan få noget hjælp, eller om man har pligt til at melde sådan noget.
Vi er temmelig fortvivlede.
Sus

Accepteret svar
Fra : kummel

Modtaget 210 point
Dato : 27-04-03 23:34

I sådanne tilfælde kan man ringe til Falck på 70102030. De har folk der er uddannede til at tage sig af sådan noget og har en decideret dyreambulance.

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 27-04-03 23:36

hej Sus..skynd jer at ringe til falck, de sender en mand ud øjeblikkeligt med en schweisshund.
WEBSIDER - OM
Påkørsel af vildt
Påkørsel af vildt Er uheldet ude Påkører du et dyr, som kvæstes men ikke dræbes, bør du anmelde det til Falck. Falck sørger for assistance til dyret og transport til nærmeste dyrlæge eller vildtplejestation.
www.sns.dk/Falster/spogsv/paakoersel.htm

kh Christina

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 27-04-03 23:38

Schweisshundeførere har den fordel, at de må krydse hegn og skel hvor andre ikke må.. Håber det bliver fundet, så din mand får ro i sjælen igen. Stakkels jer..
kh igen, Christina

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 27-04-03 23:39

"Schweiss" er tysk for vildtblod. Det er også dansk jægersprog for det samme. En schweisshund er en hund, der er trænet i at opspore såret hjortevildt.

I Danmark har der siden 1974 eksisteret et register over sådanne hunde og deres førere. Hvis hjortevildt anskydes eller påkøres, kan jægeren eller bilisten tilkalde en af de ca. 160 registrerede schweisshundeførere. Hvis der i forbindelse med jagt på hjortevildt er sikre tegn på anskydning, og vildtet ikke er fundet inden 6 dagtimer, skal jægeren ifølge jagtloven tilkalde en schweisshundefører. Dette gælder dog ikke, hvis vildtet har været forsøgt opsporet med en hundefører og hund, der har fået 1. præmie på en godkendt sporprøve.

Trafikdræbte dyr
I jagtsæsonen 1998/99 har schweisshundeførerne været tilkaldt i 4.890 tilfælde, hvor hjortevildt har været anskudt eller påkørt. 55% af eftersøgningerne har resulteret i, at hundene fandt vildtet.

Det er Skov- og Naturstyrelsen, som administrerer Schweisshunderegistret og udsteder legitimationskort til schweisshundeførerne, som dermed får ret til at eftersøge vildtet også på naboarealer.

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 27-04-03 23:40

glemte linket:
http://www.sns.dk/jagt/schweiss.htm

Min mors eks er schweisshundefører.. i Skåde, så det kan være, han er den nærmeste til hundslunddistriktet...

Kommentar
Fra : mango

Dato : 27-04-03 23:43

jeg har straks ringet til falck og de sender en med det samme..ååh tusind tak for jeres hurtige svar..nu er vi mere lettede, selvom det stadigvæk er hæsligt.

Godkendelse af svar
Fra : mango

Dato : 27-04-03 23:45

Tak for svaret kummel.
Du fik pointene, da du skrev nr. på falck, men Christina, du er også bare en svedske...
tak for jers hurtige svar begge 2
Knus
Sus

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 27-04-03 23:45

det var godt! Min mors eks´hund går på spor, der er 48 timer gamle og hvor der en en uendelig dråbe hver 100 meter eller så...
læs mere om disse fantastiske hunde:
http://www.schweiss.dk/aktiviteter/
Knus herfra.

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 27-04-03 23:47

uendelig lille,skulle der ha stået!!!

Kommentar
Fra : mango

Dato : 28-04-03 00:15

ihh Christina du skulla have haft pointne, men du er nok ligeglad??...du er en sand ven af (dyre) folket. Tak for opbakningen. der er nu sendt en hund ud, og det er dejligt at de tager det så alvorligt inde ved falck. Han vil endog ringe til os i morgen og fortælle om de har fundet dyret, hvor er det dejligt.
Mange knuser
Sus

Kommentar
Fra : kummel

Dato : 28-04-03 00:31

det var godt at der kom nogen ud at lede. skriv lige når I hører noget ikke? vil gerne høre hvad der sker....

Kommentar
Fra : mango

Dato : 28-04-03 17:13

hmm jeg har ikke hørt noget endnu...det kan godt være at han sagde han ville ringe hvis IKKE, de fandt dyret. Det var min mand der talte med ham i tlf. og han var jo lidt rystet, han husker ikke helt hvad der blev sagt tror jeg
Men hvor er det dejligt at i har deltaget, tak for støtten.
Knus
Sus