/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
Udvidelse af trådløst netværks område
Fra : michaelholm
Vist : 2047 gange
200 point
Dato : 07-02-10 10:46

Jeg har en D-Link Dir-655 router stående i mit teknikrum i kælderen, hvor mit rack står med NAS samt patchpanelet til de fortråede stik i huset og TDCs ADSL modem også er placeret. Jeg har ligeledes en lille switch stående.
Nu vil jeg imidlertid gerne have udvidet det trådløse netværks område, således at der er optimal dækning på 1. salen også, da det er her børnene bruger WII samt deres bærbare mest.
Til dette formål har jeg den gamle router D-Link DIR-635, som jeg tænker anvendt som AP.
Jeg har dog også mulighed for at bruge en DIR-655 mere, hvis dette er bedre.
Jeg kune også godt tænke mig at jeg kunne gå med den bærbare imellem APérnes dækningsområde og den selv tilslutter sig den mest optimale uden afbrydelse. (dette vil også være en stor fordel, hvis jeg skal have noget voip senere). Da ejendommen er meget stor kunne det tænkes at jeg senere hen vil udvide med flere AP'ere, så dette må også godt tænkes med.

Håber der sidder en kvalificeret netværks ekspert der ude............

Mine evneer på området er begrænset, men jeg er dog klar over at det er noget med at slå DHCP serveren fra i dir-635'en, men dette kan jeg ikke umiddelbart få til at virke.

MVH
Michael Holm

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 210 point
Dato : 07-02-10 11:06

Hvis du har et kabel op til første sal, kan du jo tilslutte den ekstra router her, og lade den køre som et fordelingspunkt med både LAN og WLAN. Den skal dog opsættes til at køre Ad-Hock, altså som slave til den router du har i kælderen.
Den trådløse del i routeren på første sal, skal opsættes med en anden kanal, end den som du bruger i kælderen, helst med en afstand på 4-5 kanaler, da båndbredden på hver kanal overlapper flere nabokanaler.
Du skal også bruge det samme SSID lige som du skal bruge den samme kryptering. Så skulle du kunne switche mellem disse to access-point uden problemer.

Alternativ til dette, ville være indkøb af en repeater. Den ville optræde usynligt, og blot forstærke dit signal, så dækningen bliver forbedret!

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 07-02-10 11:33

Hej severino,

Mht. repeater skulel der være et eller andet med at det nedsætter hastigheden......

Jeg er lige pt. i fuld gang med sagen, så må vi se hvor vi ender...

Jeg vender tilbage senere.....

MVH Michael

Kommentar
Fra : marc43

Dato : 07-02-10 11:40

Jeg har hørt, at man får den bedste dækning, hvis routeren står på loftet, da signalet har lettere ved at gå nedad. Du skal dog først undersøge, om du har en dampspærre af metalfilm, for ellers forsvinder signalet bare.

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 07-02-10 12:23

Hej,

Umiddelbart er der ikke den store forskel på dignalet nedefra og oppefra, men routerne i kælderen er måske bare tilsvarende bedre.

Hvordan får jeg den bærbare til selv at logge sig på det stærkeste signal fra de to routere altså selve roamingen, da dette ikke virker....

MVH Michael

Kommentar
Fra : severino

Dato : 07-02-10 15:05

Om det trådløse AP står på loftet eller i kælderen, så ændre det ikke på den måde som radiosignaler bevæger sig på. Jeg har stødt på mange løsslupne teorier. Men ved at sætte sig ind i antennens udstrålingsdiagram, samt hvad der kan forstyre eller dæmpe signalet, vil man kunne opnå en langt bedre dækning.
Antenner skal have fri udstråling, for at have den bedste udbreddelse, ellers opstår der nemt retur signal, som modvirker det udstrålende signal.

Prøv at eksperimenter med antennen på routeren i kælderen, ved f.eks. at lægge den i vandret, og vinkelret i af husets længderetning. Herved kan du opnå en kraftigere udstråling op igennem huset og en udstrålingsvifte, som skulle give bedre dækning.
Antenner som bruges i almindelighed, vil være rundstrålet, og udstrålingen ligger vinkelret på antennen, og som regel fra antennens nederste del, dog alt efter antennens bølgelængde forhold.

Angående en repeater, så gør den kun det, at den opfanger signalet fra din router, forstærker det og sender det videre, både frem og tilbage.

Selv om hastigheden skulle gå lidt ned, har det ingen betydning for din trafik ud på nettet, så længe at din download hastighed ikke kommer under det som din udbyder har givet dig. Med hensyn til up-load hastigheden, så ligger den oftest langt under hvad du kan downloade til. - Det er det svageste led der sætter grænsen for hastigheden.

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 08-02-10 07:35

Hej,

Jeg har nu fået sat begge routere op med samme SSID og henholdsvis kanal 6 og kanal 13 og roamingen virker tilsyenladende fint. Jeg har prøvet at streame et par film på samem tid og det ser også ud som det virker fint.

MVH mIChael

Godkendelse af svar
Fra : michaelholm

Dato : 08-02-10 07:36

Tak for svaret severino.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 08-02-10 09:07

Det var godt!