/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Excel formel
Fra : Jimmy17
Vist : 514 gange
200 point
Dato : 04-02-10 13:01

Håber nogen kan hjælpe med en lille formel

Celle A1 = 15
Celle A2 = 27
Celle A3 = 32

De 3 celler er faste tal, som der ikke kan ændres ved. Dækker for 3 forskellige priser på et produkt

Så er der en indtastning i celle A4, hvor jeg skal bestemme om det produkt skal medregnes.
Det vil have betegnelsen J eller N for henholdsvis ja eller nej.

Celle A6 vil jeg kunne notere hvilken af de 3 celler den skal tage tallet fra hvis jeg skriver j i A4.
Dette vil jeg gerne gøre ved at bruge enten A, B eller C
Celle A5 skal så være det tal jeg har valgt ud fra at skrive j i A4 og A,B eller C i A6
Eks.
Række 1
Celle A4 = j Celle A6 = b
Så ender jeg i A5 med tallet 27

Række 2
Celle B4 = j Celle B6 = c
Så ender jeg i B5 med tallet 32

Række 3
Celle C4 = n Celle C6 = (her skal der ikke udfyldes da jeg har valgt n i c4)
Så ender jeg i celle C5 får en tom celle eller tallet 0

Nogen, der kan greje den?

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 04-02-10 22:01

hvis ellers a6 må være et tal (1,2,3) så virker denne her formel
a5=
Kode
=HVIS(ELLER(A4="j";A4="J");VÆLG(A6;A1;A2;A3);0)

Kommentar
Fra : CiviC

Dato : 04-02-10 22:15

Hejsa

Hvorfor ikke få resultatet i samme celle hver gang?

Jeg har lavet en lille genvej, så det virker:

Gør således:

A5: =HVIS(A4="J";C4;0)
C1: =HVIS(A6="A";A1;0)
C2: =HVIS(A6="B";A2;0)
C3: =HVIS(A6="C";A3;0)
C4: =SUM(C1:C3)

Du kan evt. lave teksten i kollonne C hvid, så det ikke ses.

Mvh
CiViC

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 04-02-10 23:06

det dur da ikke CiviC, der er jo også data i kolonne c

Citat
Hvorfor ikke få resultatet i samme celle hver gang

det gør min formel da også, eller har jeg misforstået noget

Kommentar
Fra : CiviC

Dato : 04-02-10 23:16

Hej igen

Så har jeg måske misforstået noget. Det var ikke din formel jeg henviste til Exterminator

Mvh
CiViC

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 04-02-10 23:23

bid lige mærke i at spørger skriver række 3 men mener kolonne c

Kommentar
Fra : CiviC

Dato : 04-02-10 23:26

Forstod det sådan, at resultatet skulle stå i forskellige celler alt efter hvilket resultat det blev.

Formlerne i kollonne C kan flyttes til nogle frie celler:

eks.
A5: =HVIS(A4="J";C1004;0)
A1001: =HVIS(A6="A";A1;0)
A1002: =HVIS(A6="B";A2;0)
A1003: =HVIS(A6="C";A3;0)
A1004: =SUM(C1001:C1003)

Men synes, når jeg tænker over det, at det da er nemmere bare at skrive prisen i række 5 end først, at skulle vælge om prisen skal med eller ej og derefter hvilken pris det skal være.

Mvh
CiViC

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 04-02-10 23:34

Citat
Men synes, når jeg tænker over det, at det da er nemmere bare at skrive prisen i række 5 end først, at skulle vælge om prisen skal med eller ej og derefter hvilken pris det skal være.

det kan jo være at det kommer fra et andet regneark, et script eller måske en form på en hjemmeside eller.....
der er mange muligheder

det kan jo også være at bogstaverne kommer fra en anden formel

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 04-02-10 23:35

nu jeg alligevel var igang, her er en formel der kan bruge bogstaver som ønsket

indsæt denne i a5, kopier til b5,c5,d5......
=HVIS(ELLER(A4="j";A4="J");HVIS(ELLER(A6="a";A6="A");A1;HVIS(ELLER(A6="b";A6="B");A2;A3));0)

Kommentar
Fra : CiviC

Dato : 04-02-10 23:37

Det er rigtig. Det var også bare en tanke

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 04-02-10 23:44

glemte lige, hvis du hellere vil have at cellen er tom frem for at have et 0 så udskift 0 med ""

sådan her:
=HVIS(ELLER(A4="j";A4="J");HVIS(ELLER(A6="a";A6="A");A1;HVIS(ELLER(A6="b";A6="B");A2;A3));"")

Kommentar
Fra : CiviC

Dato : 05-02-10 00:05

Citat
nu jeg alligevel var igang, her er en formel der kan bruge bogstaver som ønsket

indsæt denne i a5, kopier til b5,c5,d5......
=HVIS(ELLER(A4="j";A4="J");HVIS(ELLER(A6="a";A6="A");A1;HVIS(ELLER(A6="b";A6="B");A2;A3));0)

Nice
Dog kan det give problemer, hvis der står noget andet end A, B eller C

Forresten er det i excel 2007 (kan ikke huske om det også gælder i 2003) lige meget om det er stort eller lille bogstav i cellen, så den kan kortes ned til:

=HVIS(A4="J";(HVIS(A6="A";A1;HVIS(A6="B";A2;HVIS(A6="C";A3;"FEJL!!!"))));0)

Har lige ændret den lidt, så der vil stå "FEJL!!!" hvis der ikke er tastet A, B eller C

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 05-02-10 00:12

det er ikke lige meget om det er stort eller lille bogstav, hvis det var ville excel 2007 være ubrugelig
(har ikke lige en 2007 at teste på lige nu)

Kommentar
Fra : CiviC

Dato : 05-02-10 00:15

Har tilfældigvis 2007 og her virker det.

Du kan også indsætte denne formel:

=HVIS(A4="J";(HVIS(A6="A";A1;HVIS(A6="B";A2;HVIS(A6="C";A3;"FEJL!!!"))));HVIS(A4="N";0;"FEJL!!!"))

Så skriver den også fejl, hvis der ikke står J eller N i Række 4

Kommentar
Fra : CiviC

Dato : 05-02-10 00:19

Men hvis du bruger 2003 kan du bare skrive denne:
=HVIS(ELLER(A4="J";A4="j");(HVIS(ELLER(A6="A";A6="a");A1;HVIS(ELLER(A6="B";A6="b");A2;HVIS(ELLER(A6="C";A6="c");A3;"FEJL!!!"))));HVIS(A4="N";0;"FEJL!!!"))

Kommentar
Fra : CiviC

Dato : 05-02-10 00:20

Glemte lige N'et

=HVIS(ELLER(A4="J";A4="j");(HVIS(ELLER(A6="A";A6="a");A1;HVIS(ELLER(A6="B";A6="b");A2;HVIS(ELLER(A6="C";A6="c");A3;"FEJL!!!"))));HVIS(ELLER(A4="N";A4="n");0;"FEJL!!!"))

Kommentar
Fra : CiviC

Dato : 05-02-10 00:25

Eller:

=HVIS(ELLER(A4="J";A4="j");(HVIS(ELLER(A6="A";A6="a");A1;HVIS(ELLER(A6="B";A6="b");A2;HVIS(ELLER(A6="C";A6="c");A3;"Exterminator waz here!!!"))));HVIS(ELLER(A4="N";A4="n");0;"Exterminator waz here!!!"))

Annuller spørgsmålet
Fra : Jimmy17

Dato : 13-02-10 07:41

Da jeg har lavet for mange fejl i dette spørgsmål har jeg oprettet det igen.
Kan ses her http://www.kandu.dk/spg144922.aspx
Takker og undskylder til dem, der har forsøgt at hjælpe og håber i vil hjælpe i den nye tråd.