/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
omvendt blandingsbatteri
Fra : lham
Vist : 6313 gange
50 point
Dato : 30-01-10 16:41

Vil gerne have monteret sådan et Danimaxa blandingsbatteri til bruser.

http://www.lavprisvvs.dk/shop/damixa-tmc-brusearmatur-223878p.html&togglevat=1&VariantIdSelected=0

Der står det kræver varmt vand tilsluttet i venstre side ( set forfra )-desværre er den nuværende rørføring med varmt vand i højre side.

Kan man løse problemet ved at vende termostaten "på hovedet" eller er der noget ved reguleringsmekanikken der ikke virker ved "omvendt tyngdekraft"

Ideen var at spare en vvs -er til at ændre rørføring inde i en væg.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 30-01-10 16:47

Ja, den vendes bare"på hovedet", det fungerer...

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 30-01-10 16:52

det må vel komme an på en prøve. normalt sidder koldt vand til højre når man står foran blandingsbatteriet, men jeg tror ikke der er noget i vejen for, at det virker omvendt. det er jo bare noget med en føler der påvirkes af det varme vand. der er ikke noget mekanisk der skal vende bestemt.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 30-01-10 18:10

Prøv lige at vende det om når du køber det, jeg har sådan et og for mig at se, bliver der problemer med at læse temperaturgraden, men det kan man jo føle sig frem til.

Og om man skal lukke op for kraften, på den ene måde eller på den anden måde - det vil der ikke være problemer i.

Kommentar
Fra : skaerm

Dato : 30-01-10 18:49

Man kan købe et såkaldt "kvaje" batteri fra Damixa, kender ikke lige pris eller vare nr. Ved bare det findes, da en af mine venner har et sådan.

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 50 point
Dato : 30-01-10 19:12

Det vigtige er at batteriets varmtvandstilslutning får varmt vand,
Om det står på højkant eller sidder omvendt, er ligegyldigt.
Læg mærke til at afløbsstudsen så vil vende opad.
Monteres batteriet over et badekar - skal der så vidt jeg husker også monteres en rørbrudsventil mellem bruserslange og batteriafgangen.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 30-01-10 19:17

Eyvind
har du lidt mere forklaring omkring rørbrudsventil og hvor man får den dims

Skaerm
ja bare ikke helt samme udseende og så koster den 4 gange den jeg linker til

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-01-10 19:31

Ak ja den hedder nok noget andet nu, eller den ikke kræves mere. Jeg kan nemlig ikke finde den.
Den havde det formål at hvis man lagde bruserslangen ned i badevandet, lukkede op for vandet og så vandværket stoppede forsyningen - nu kunne de snavsede badevand suges tilbage i det rene brugsvand.
Men jeg kan heller ikke se at de nyeere batterier har denne ventil.

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 31-01-10 07:08

Eyvind> Det hedder en kontraventil

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 31-01-10 09:00

Ja det kan jo godt være det koster 4 gange så meget og ikke lige ligner, men du kan jo bare vende rørene inde i vægen og så kan du jo få det blandingsbatteri som du har linket til og så se hvad det så har kostet.........måske lige lidt mere end 4 gange så meget som et kvaje batteri....... og man kan ikke vende et termostat blandingsbatteri omvendt.....så virker det ikke......men det tror jeg nok at du har fundet ud af..
Der sidder en kontraventil så det varme vand ikke kan kommer ind i den kolde og løbe tilbage og forsage diverse bakterier og sygedomme...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 31-01-10 11:15

Damixa har indbyggede kontraventiler som sidder inde bag ved snavsfilteret ved de to omløbere.
Og det er måske tilstrækkeligt i dag.

Den jeg tænker på, sad indbygget i et manuelt blandingsbatteri med hul ud under gaflen til bruserholderen. Jeg og andre kaldte det en snøfteventil.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 31-01-10 11:16

Bassebo
tværtimod indikerer indlægene at det fint kan vendes på hovedet-har du evt henvisnig til et sted hvor der står det ikke kan lade sig gøre ?

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 31-01-10 13:31

Nej jeg kan ikke finde nogen henvisning , for jeg var fast låst på at det ikke måtte vende forkert på grund af tilslutning af bruserslange, og har lige snakket med en smed og det her kan godt bruges hvis man er ligeglad med at brugserslangen vender opad....

Bassebo...

Godkendelse af svar
Fra : lham

Dato : 01-02-10 07:15

Tak for svaret Eyvind.-så sparer vi smeden til 1500 kr rørarbejde og vender den på hovedet

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-02-10 10:44

Ok - mit indbyggede damixa batteri vender også forkert. (tanketorsk fra mig )