/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
male bag radiator
Fra : tango1
Vist : 3551 gange
80 point
Dato : 24-01-10 16:52

hej alle
håber der er nogle der ved dette, hvilke der sikker er.
Jeg ville gerne male bag en panel radiator, mit spørgsmål er, kan jeg sætte termostaten på 0 grader og afmonter radiatoren ved møtrikken under termostaten ?, og ved møtrikken i den anden ende,? og er det vand i radiatoren ?, og skal der hældes vand på fyret ?
kk tango1

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 24-01-10 17:03

Det KAN du ikke. En termostat ventil er ikke en afspærringsventil men blot en regulator. Og der vil også stadigvæk være vand på det andet rør om det så er retur eller fremløb.

Så hvis du vil have den afmonteret skal vandet af systemmet eller du må ud og købe nogel radiatorpensler som er en pensel med lang skaft og "hårene2 er vinklet i forhold til skaftet

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 24-01-10 17:06
Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 24-01-10 17:06
Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 24-01-10 17:10

Men ellers kan man sagtens afmonter en radiator efter den metode du selv beskriver ved at løsne "møtrikken" også kaldet omløberen i begge ender. Men først skal vandet altså lukkes af fyret, pumpen skal stoppes og efter lakereíng skal det hele monteres igen, påfyldes mere vand, udluftes grundigt på luftskruerne og når dette er ok, kan pumpen startes igen. Vær opmærksom på beskidt vand i radiatoren som ikke er kommet ud ved tømning af anlægget. Det kan give nogle slemme plamager på gulve og tæpper.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 24-01-10 17:16

du kan købe en vinklet pensel med langt skaft. den er netop beregnet til at male på den slags vanskeligt tilgængelige steder.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 24-01-10 17:31

Nemlig, og det er en radiator pensel som jeg viste et billede af

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 24-01-10 17:36

Nå, og hvad gør de så på byggepladserne?????

Man lukker returventilen (selvfølgelig forudsætter vi den er der) Kræver en unbracho nøgle. Derefter demonterer man termostaten (så der ikke er noget der åbner). Så aftappes radiatoren og den pilles af. Så kommer maleren til med tapet og maling. Når det er tørt, op igen. Åbn retur'en (den forneden. Luft forsigtig ud på radiatoren. Igen termostat på. Efterfyld anlægget.

Sådan gør man når anlægget er lavet korrekt.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 24-01-10 17:38

Mangler afspærringer, hedder det aftap anlæg, med efterfølgende bøvl med skylning og udluftning, hvilket er rimelig træls. I det tilfælde kan en lille rulle anbefales. Men rigtig godt bliver det aldrig.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-01-10 17:41

Hvordan er rørene til din radiator? Hos os ligger rørene på loftet og er ret lange ned til radiatoren, jeg kan løfte radiatoren af krogene på væggen og sætte den på et par klodser 1 meter ude i stuen mens der bliver malet, det kan du også hvis rørene kommer fra loftet

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 24-01-10 18:07

Ligefrem en meter ovn?!??!? Så har du højt til loftet.

I den forbindelse skal man være rimelig sikker på en ordentlig indskruningsdybde på de fitting der ligger på loftet, og en ordentlig pakning af samme.

Her i huset var et sådant trick blevet belønnet med utætheder, idet det der lå i skunken ikke var skruet optimalt sammen. Er nu blevet skrottet og erstattet af gulvvarme!

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-01-10 18:21

Citat
Ligefrem en meter ovn
altså der er plads så jeg kan male og tapetsere , overdrivelse fremmer forståelsen

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 24-01-10 18:28

Nåehhh,

i mit hus, havde det krævet noget vold at opnå en meter.

Men jeg har ikke så højt til loftet. Stueetagen er nu konverteret til gulvvarme. Overetagen er lavet halvfærdig med varmen liggende i Gabotherm paneler og behøring afspæringsmulighed. Alt fødet af den dejligste jordvarmepumpe. Dejlig varmt og ingen arbejde!

Kommentar
Fra : vvdriver

Dato : 24-01-10 18:46

Citat
ved møtrikken under termostaten ?,

Fremløbet til termostaten har udvendig gevind,termostaten indvendige gevind.
Møtrik under termostaten,altså må rørerne komme oppefra??.
vvdriver

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 24-01-10 18:49

Hold da kæft for nogle gode forslag. Hvorfor ikke bare slukke for fyret og lade det hele fryse til is, så kan vandet jo ikke løbe ud når den afmonteres.

Jeg går da selvfølgelig ikke ud fra at der er retur ventil på da spørgsmålet ikke viser det. Og vis spørger ikke lige er VVS kyndig, vil jeg ikke ud i en afhandling om hvordan den kan afmonters med tryk på og afblænding af rørene (et rør ad gangen) JO JO

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 24-01-10 21:03

Brug en lille malerrulle og mal så langt ind du kan, resten ses ikke.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 24-01-10 23:04

Køb en lille malerulle med lang skaft, er ca. 50 cm lang og spar alt det bøvl der er med at afmontere radiatoren, for det ender bare med en vandskade.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 25-01-10 17:44

At male en plade radiator med malerulle er selvfølgelig ikke det letteste da en standard pladeradiator jo ikke er plan, men med lodrette "striber" http://images.guloggratis.dk/25/17145825_343_1700.jpg
men med en radiator pensel går det noget lettere.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 25-01-10 23:30

Citat
At male en plade radiator med malerulle er selvfølgelig ikke det letteste da en standard pladeradiator jo ikke er plan, men med lodrette "striber"
men med en radiator pensel går det noget lettere.

1. Det er vel vægen bag radiatoren der skal males, for det er lettes med en malerrulle.

2. Og hvis det er bagsiden af radiator uden konvektor, er det ogsø lettes med en lille malerrulle den går ind i de lodrette "striber", det skal bare gøres fra side til side istedet op og net. Og er den med konvektor er det lettes at sprøjte den

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 26-01-10 22:09

Min fejl, jeg har altid set det som om det er radiatoren der skal males Så vil jeg give alle ret i, at med en lille malerulle evt med et forlængerskaft alt afhængig af størrelsen på radiatoren vil være det oplagte redskab.

Kommentar
Fra : tango1

Dato : 27-01-10 08:06

Hej Alle
tak for alle de god svar og råd.
Grunden til spørgsmålet, er at væggen her er male med limfarve og plastik maling, så det gør det svært, at få noget til at hænge fast.
mvh Tango1