/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Lysets polarisation
Fra : sejko1234
Vist : 1087 gange
20 point
Dato : 18-01-10 21:12

jeg har søgt op og ned på dette spørgsmål og jeg kan ikke finde noget konkret om det, er der nogen som ville være søde at svare ?

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 18-01-10 21:14

næh, lav dine lektier selv

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 18-01-10 21:16
Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 18-01-10 21:29
Kommentar
Fra : SimonGjer

Dato : 18-01-10 21:36
Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 18-01-10 21:41

pas på simon de bliver pissesure når vi siger wikipedia

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-01-10 21:52

Du har jo ikke set de tidligere link vi har sendt dig...

Dette fra mit tidligere svar:
http://en.wikipedia.org/wiki/Polarization_(waves)

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 18-01-10 22:12

desværre svend, de tåler ikke wikipedia med begrundelsen, - alle kan jo skrive der -
slut citat

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 19-01-10 15:12

Lysets polarisation er ikke et spørgsmål men en fysisk observation. Hvor er dit spørgsmål??

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 19-01-10 16:50

jeg tror nok at hvis man nu kigger på en lampe så sender den lys ud.

Lyset er vist bølger så både går op og ned og fra side til side.

Hvis man så holder et polaiseret filter foran øjet fra for eksempel et LCD display så sker der umiddelbart ikke så meget andet end det bliver lidt mørkere.

Men hvis man tager endnu et polaiseret filter og sætter foran øjet så kan man dreje filtrene og se hvordan man kan stoppe lyset og drejer man det ene filter 90 grader ja så kommer lyset igennem.

Det må være fordi filtrene kun tillader at lysets bølger fra side til side og hvis man så drejer det andet filter 90 grader så kan lyset heller ikke bølge op og ned også kan lyset ikke komme igennem...

Det er ihvertfald sådan jeg tror det er men det ikke sikkert det er rigtigt.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-01-10 17:04

Hvis man nu vedtog at alle bilers forlygter var polariserede i samme retning,
eksempelvis, synligt lodret: op og ned,
og alle forruder var polariseret i modsat retning, synligt vandret.

Så blev man aldrig blændet,
mens man stadig kunne stadig se det reflekterede lys, der jo stråler i alle retninger.

Kræver lidt investering og, Global Enighed...

Annuller spørgsmålet
Fra : sejko1234

Dato : 20-01-10 16:59

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål og brorteli var mega træls