/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
30-06 til råvildt
Fra : jorael
Vist : 7635 gange
100 point
Dato : 12-01-10 19:18

Hvilken ammunition skal man købe til sin 30-06, dersom det gælder jagt på råvildt? Prisen er underordnet, dog skal den gerne kunne købes i mindre pakninger på fx 50 stk. eller mindre.

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 12-01-10 20:44

Hej Jorael.

Tjaeee, godt spørgmål. Jeg kan ikke give dig et brugbart svar, da jeg selv skyder med 243 og 308
Men prøv at kigge lidt på linket her; http://netnatur.dk/netjaegeren/artikler/artikel/de-perfekte-kugler/
det giver dig ihvertfald et brugbart svar.

Knæk og bræk med læsningen.

HH

Kommentar
Fra : pauli

Dato : 12-01-10 21:49

Bruger selv både 30.06 og 243W.
Jeg har lige skiftet til hjemmeladet ammunition, men har gode erfaringer med både Norma og Hirtenberger ammunition i 30.06.
Jeg har brugt kuglevægt på 9.7g, ingen grund til for store og dermed tunge projektiler som skaber udsving på kuglens bane. Derudover kan det være fint at bruge en nosler-kugle for at mindske kødødelæggelsen. Vil du også bruge riflen til større dyr kan du gå op i en 11.7g kugle.

Mine bud vil være: NORMA 30-06 RÅDYR 9,7g eller Norma 30.06 Nosler partition 11.7g
Den kan købes i 20stk pakker i de fleste jagtbutikker.
Der er en vis prisforskel. Rådyr koster ca 300kr for 20stk mens Nosler kuglen må forventes at koste det dobbelte.
Er det kun råvildt du skal skyde, fungerer den billige fint, til lidt større dyr er det godt med en noslerkugle som holder kuglens materiale samlet og giver større chance for gennemskud.
Kan f.eks. købes her: http://jagtmagasinet.mono.net/9382/RIFFEL%20AMMUNITION

Men Hirtenberger er også god og lidt hårdere ladet, den er dog dyrere samt lidt mere vanskelig at få købt ind da den forhandles af færre butikker.

Kommentar
Fra : Piet_P_Hein

Dato : 12-01-10 23:39

SPØRG DYRET

Hvad kan det rage andre END?, hvad DYRET skal nakkes med.

Kommentar
Fra : FidoFlap

Dato : 13-01-10 08:04

Til Jorael.

Kaliber og kugle valg er der mange meninger om, selvfølgelig kan man bruge stor kaliber rifler til rådvild, forskellen på kød ødelæggelse, kan også være afhængig hvilke kugle man bruger, jeg foretrækker at bruge den mindste lovlige kaliber til råvildt, da den ødelægger minimalt. Har man is nok i maven med at vente til vi træffer dyret inden for den rigtige afstand, er den lille kaliber fuldt tilstrækkelig til at dræbe dyret på stedet. Derimod bruger jeg en 308 til andre vildtarter, samt når jeg er på jagter i udlandet.
Ved at have to eller flere kaliber er man fri for at indskyde med forskellige kugler efter hvilken vildt art man vil skyde.
De mindre kaliber har en anden fordel, den giver mindre rekyl, vi kan tydeligere se skudtegn på dyret hvor kuglen har ramt, hvorimod med en stor kaliber med tung kugle giver et voldsomt ryk i riflen, og svære at se skudtegn.
At vores større vildt arter skal have en ordentlig en på god dagen er da indlysende, da de er noget tungere og dermed mere skudstærke, ser vi på vores Svenske venner, som ofte bruger de 6,55 til elg hjorte og vildsvin som endnu er lovlige i Sverige
Frem for at skifte kugle vægt ville jeg nok anbefale køb af en ekstra riffel til råvildt, samtidig være fri for at skulle ud og indskyde hver gang man,skifter fra at ville skyde råvildt til større vildt arter. Da spørgsmålet var rejst for at mindske kød ødelæggelse og kugle prisen er underordnet.
En riffel med veksel løb kunne også være en løsning.

Fido

Kommentar
Fra : jorael

Dato : 13-01-10 12:14

Tak for svar. Mest til Fido: Dersom det skal være en riffel nr 2 til råvildt, er formålet også at få et lettere våben, derfor tænker jeg på en 243win, eller 270win. En af mine gode venner har dog en 6,5*55 som riffel nr 2, han dog uden problemer i form af kødskader nedlagt mange rådyr med sin 30-06, siger han.

Kommentar
Fra : FidoFlap

Dato : 13-01-10 13:29

Til Jorael.

En 243 ville også være et udmærket riffel som nr 2 til råvildt,, og der er mange gode brugte til salg for tiden, da mange, som har begyndt riffel jagt, med 243 til råvildt herhjemme og siden er begyndt at rejse til udlandet, derfor skiftet til støre kaliber. Da jeg ofte har stiftet bekendtskab med råvildt der har været skudt med 243, det ikke så sjældent jeg flår og forlægger for jagtkammerater, eller når en ungejæger kommer og skal lære, 243 er ikke slemt kød ødelæggende. Derimod har jeg haft ulækre oplevelser med råvildt der har være skudt dårligt med 308 og 3006, et dyr der har været skudt forfra gennem maven og kuglen har taget maveindholdet med ud gennem en kølle. En ting skal vi huske, når vi anvender lette kugler, skal vi altid tage mere højde for vindafdrift i stærk blæst, det har de fleste nok erfaret hvis de har været op skydebane i stærk blæst, selv med tungere kugler også..hvorimod korte skud i skov har det næsten ingen betydning.
Når man gennem mange år flået og forlagt 10 til 15 dyr om året, for en selv, og venne kredsen, ved man nok hvad for kaliber, der er at foretrække når dyre kødet skal anvendes, Selvfølgeligt rammer man et dyr lige bag forbovene, og det står vinkel ret på, har den store kaliber heller ikke de store ødelæggelser, desværre har jeg oplevet dyr der har været ramt i ryg eller kuglen er gået ud gennen en kølle.
Man bliver forbavset når det gælder støre hjorte arter, når vi ser og hører hvor langt hjorten er gået
efter den er ramt af en perfekt kugle, da kan intet blive for stort.
Fido.

Kommentar
Fra : pauli

Dato : 13-01-10 15:42

Som tidligere anført er jeg ejer af en 243w og en 30.06 riffel.
Jeg må sige at jeg bestemt ikke er enig i det som Fidoflap skriver.
Jeg har gennem årene skudt en del råvildt og kommer på jagter hvor der skydes rigtigt meget råvildt.
Kødødelæggelsen bliver bestemt ikke mindre ved at bruge 243w.

243w har den store fordel fremfor 30.06 at kuglen er væsentlig lettere, det betyder at kuglens bane ligger tættere på sigtelinien indenfor de afstande vi som jægere normalt vil skyde på.
Det betyder dog også en kugle som er meget mere hidsig end en større kugle og derved faktisk oftest vil ødelægge mere kød end en tung 30.06 kugle.
Jeg skifter selv lidt imellem mine rifler, også til råvildt, afhængigt af sæsonen. Er vi et stykke henne i bukkesæsonen bruger jeg min 30.06 da der tit kan være lidt græs, ukrudt eller lignende mellem mig og dyret(tæt på dyret). Det betyder ikke meget for en tung 30.06 kugle, mens en 243w kugle ændrer retning hvis en flue fiser tæt på kuglens bane...
En tung kugle holder sin bane gennem dyret i de fleste tilfælde, hvorimod en lille og let kugle nemmere ændrer retning. Det er et simpelt fysisk spørgsmål om masse/stabilitet.
Hvis vi taler om skud gennem ryg, køller og mave har det jo ikke som sådan noget med kaliberen at gøre. Men derimod med skytter som træffer forkerte valg, i hvert fald hvis de jager for at få kød til gryden.

Hovedårsagen til at vælge en 243w fremfor en 30.06, skulle være et lille og lettere våben samt en fladere kuglebane. Den flade kuglebane har dog ikke betydning for ret mange råvildt jægere i DK, da begge rifler kan skydes ind til at holde lige på dyret ud til 150 meter. Når det kommer til stykket så foretrækker de fleste af os ikke at skyde på længere hold end 150m til råvildt.
Men er du en god skytte med et terræn som åbner mulighed for lange skud og ønsker du at nedlægge vildt udover 150m, vil der være en fordel ved at benytte 243w.

Jeg kan tilføje at jeg har nedlagt både vildsvin, elg, hjort og en hel del råvildt med Hirtenbergers nosler-kugle.
Den har jeg også brugt på råvildt, med minimal kødødelæggelse da det er en stor kugle som ikke ekspanderer voldsomt. Det er oftest farten og ekspantionen som forårsager den store kødødelæggelser,- samt fejl 40 (manden som affyrer riflen...)
Vælger du denne kugle: Norma 30.06 Nosler partition 11.7g
Vil du kunne bruge den til alle de overnstående arter SAMT råvildt. Du kan forvente gennemskud og små kødødelæggelser.
Skal du kun bruge den til råvildt, ville jeg spare pengene og nøjes med Norma råvildt kuglen

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 13-01-10 16:44

Hej pauli.

Nu skriver du, at du ejer en .243W - endvidere at du skyder råvildt med den.
Nu kunne det være interessant for mig at vide, hvilket kugle, gerne med vægt og hastighed, du anvender i din .243W

Kommentar
Fra : FidoFlap

Dato : 13-01-10 17:24

Til Pauli.

Det er jo når man flår og forlægger råvildt vi kan se hvor meget kuglen ødelægger , nu taler jeg ikke om nogle ganske få dyr gennem en lang årrække, men omkrig 500 til 600 dyr der har været gennem mine hænder, 243, som der for øvrigt findes også forskellige kugler til, rigtig nogle ødelægger mere en andre. Min anbefaling med 243 var ikke møntet på at skyde lange skud på 150 meter eller derover, da jeg mener det er tåbeligt at skyde til dyr der er ret meget over 75 meter væk, selv for øvede skytter. Får man ikke det dyr man går efter, kommer det nok på rimeligere skud afstand en anden dag hvor skudafstanden er ok, jagt bør ikke være at nedlægge for en hver pris, hellere lade være at skyde end at risikere at anskyde, det fornemste når man er jæger at afgiver et skud til vildt, med et så hurtigt og monotomt drab som muligt.
Ser vi på det antal dyr der rekvireres schweiz hunde, til eftersøgninger af dyr der ikke ligger på skud stedet, nogle kunne sikkert findes af skytten selv, med fornøden erfaring , da de ofte ligger forendt tæt på skudstedet, være forholder sig med skud i løb kæbe eller tap., anskydning kan ikke helt undgås, men kan nedbringes væsentlig, hvis skud afstande reduceres. samtidig at dyret stå helt frit med bredsiden til. Særlig slemt er når det er jagt efter en buk med opsats, vi hører de evindelige historier om bukke feber, i feber rusen skal der ikke rystes ret meget for at lave et dårligt skud især på de helt lange afstande.
Vi kan bare se hvis, vi sætter en bukkeskive op på henholdsvis 50 100 150 200 meters afstand, hvilke forskel der er på at ramme middel træfpunktet. og så er der tillige en stor forskel at skyde til måls og at skyde til et levende væsen.
Når man som jæger har skudt 5 10 stykker råvildt, er der mange der tror de er fuld befaren, men ak nej der er næsten ikke en situation som en anden, derfor kan vi blive ved at lære, og især hvis vi har lavet en fejl.

Fido

Kommentar
Fra : pauli

Dato : 13-01-10 21:06

Heidi-Ho:
Jeg skyder med en Hirtenberger 243W Teilmantel kugle på 6.5g. Jeg kender ikke hastigheden, men mon ikke den slåes op ?

Jeg har tidligere skudt med:
Hirtenberger 243W Nosler 6.2g og en RWS kugle som mindede meget om den.

De har alle lavet store huller i dyrene hvis de møder modstand...

Fido: Jeg skyder ikke råvildt på mere end 150 meter, endda sjældent over 100 meter. Jeg er på ingen måde nogen selvudnævnt mesterskytte og jeg kender bestemt mine begrænsninger.
Jeg ville blot ikke bestemme over hvorvidt Jorael skulle skyde på disse afstande, derfor beskrev jeg disse våbens egenskaber, fordele og ulemper som jeg ser dem.
Jeg vil mene at han vil kunne få det jeg har beskrevet ved at gå ned til en våbenforretning og tale med en professionel. Men jeg skrev det ikke for at tage en teoretisk diskussion med dig.
Men for at berolige dig, kan jeg fortælle dig at jeg, trods det at jeg har nedlagt 30 bukke aldrig har haft en anskydning. Det momentane drab er en vigtig del af jagt for mig.

Kommentar
Fra : pauli

Dato : 13-01-10 21:08

Der skulle stå at han givet vil kunne få bekræftet hvad jeg har beskrevet hos en professionel våbensmed

Der mangler lige ordet bekræftet.

Kommentar
Fra : FidoFlap

Dato : 13-01-10 21:56

Godt ord igen Pauli.

Er du i tvivl om forskellige kalibers ballistik, kan du bare gå ind på goggle, og søge efter den ønskede kaliber, her er det ganske godt beskrevet af Ib Nordentoft Andersen om de forskellige kalibers kuglevægt og ballistik samt kuglernes egnethed til forskellige vidt arter, da vil du se, at der lavet 243 kugler der er velegnet til råvildt uden store kød ødelæggelser.
Jeg bliver glad, for at høre at du ikke skyder på de helt lange afstande, at dyrene ligger på stedet eller i umildbaret nærhed, og du har været forskånet for anskydninger, og glæden ved jagt, er at drage hjem med et dyr der er skudt perfekt.
Det var der mange der kunne tage lære af, det jeg tror der er årsagen til de mange anskydninger er lange skudhold og chance skydning i spring, en ting som er godt, er at vi har efterhånden et godt fungerende schweiz hunde korps, og hatten af for deres store frivillige arbejde.

Fido.

Kommentar
Fra : FidoFlap

Dato : 13-01-10 22:00

Undskyld der skal søges på Google og ikke Goggle,

Fido

Kommentar
Fra : Provsten1

Dato : 14-01-10 07:38

Hej til alle.

Det kunne være interessant, hvis det er muligt, at få kommentarer fra schweiss-hundeførerne om deres iagttagelser omkring de forskellige kalibres virkemåde - de må have en viden som ikke ret mange andre jægere har, da de ser resultatet efter en (vellykket) opgave ?
Eller spørg en schweiss-hundefører hvis ikke nogen vil svare her på KanDu.

Med venlig hilsen
Provsten1

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 14-01-10 10:59

Jeg har valgt en 105 gr kugle til min 243w - den laver bare et perfekt arbejde. Kødspildet er minimalt.
Men, det er desværre ikke alle 243w, der magter at stabiliserer en 105 gr kugle.

Kommentar
Fra : FidoFlap

Dato : 14-01-10 13:15

Til Provsten.

Nu er det sådan at Schweiz hundefører har en vis tavshedspligt, det er nok tvivlsom om der er nogle der vil fortælle hvilke kaliber der forvolder flest anskydninger.
I sagens natur vil det nok være de store Kaliber der anskyder mest, da det er dem der er mest anvendt, dels fordi dem der kun har en riffel, som de bruges til de store vildt arter, og derfor også bruger denne riffel til råvildt. Da 308 er den mest anvendte riffel i Danmark. må man formode det er den kaliber der forvolder flest anskydninger, men der hersker nok ingen tvivl om andet, end at et anskudt stykke råvildt ramt af en stor kaliberet tung kugle laver større skudsår end en lille let kugle.

Til Heide.

Du skriver du skyder med en 105 grams kugle i din 243, du mener vel en 10,5 grams kugle.

Fido

Kommentar
Fra : Provsten1

Dato : 14-01-10 14:19

Til FidoFlap

Det er korrekt at schweiss-hundeførerne har tavshedspligt, men det gælder vist kun for hvilke personer man har assisteret og lokaliteter !
Jeg er overbevist om, at en udtalelse om hvilke kalibre/projektiler de ser flest "ulykker" med, er helt legalt - der er jo ikke tale om at udlevere nogen personer !

Jeg tror desuden, at Heidi-Ho mener en kugle på 105 grains. 1 grain=0,06 gram, hvilket betyder en kuglevægt på 6,30 gram, og derfor har nogle rifler problemer med at stabilisere den lette kugle i dette kaliber - men Heidi-Ho: Ret mig venligst hvis det er forkert !

Med venlig hilsen
Provsten1

Kommentar
Fra : pauli

Dato : 14-01-10 16:51

For en ordens skyld så er et grain 64.79891 milligram, eller ca 0.065 gram.
Dermed bliver kuglen som Heidi-Ho bruger 6.8 gram tung.
Det er en ganske tung kugle for en 243w.
Min kugle er til sammenligning 100 grains=6.5gram.
Og det er den tungeste jeg har brugt. Det giver mening at den tungere kugle giver færre kødødelæggelser, til gengæld bliver kuglebanen mere krum i forhold til din sigtelinie.
Som meget andet er det et kompromis.
Jeg brugte tidligere en 95 grains kugle fra Hirtenberger, den var mere hidsig men en nosler som dermed blev holdt mere sammen.
Har også benyttet RWS 95 grains/6.2g uden nosler-kugle, den kunne ødelægge....

Hvor mange dyr har du nedlagt med kugle Heidi-ho og hvilket fabrikat er der tale om ?
Har ganske vist 140 skrald liggende af Hirtenbergers, men vil da altid gerne afprøve gode tip...

Hvad angår schweis-hundeføreres erfaringer, så er min gode jagtkammerat en del korpset.
Skal da gerne spørge ham ved lejlighed og skrive hans svar herinde.
Men de går jo ikke så højt op i kødskader, mere i selve skuddet og dets placering.

Men spørgsmålet gik på ammunition til 30.06 som skulle bruges til råvildt, ikke en større udredning af mere eller mindre subjektiv art omkring råvildt og kødskader.
Vil mene at to gode bud afhængigt af om der også skal skydes større dyr er:
Norma råvildt 9.7g og Norma nosler partition 11.7g.

Accepteret svar
Fra : pauli

Modtaget 100 point
Dato : 14-01-10 18:13

Søgte lige på riffelekspert Ib Nordentoft Andersen.
Han har da skrevet lidt som underbygger det jeg har skrevet, både om de lette/hurtig og dermed hidsige kuglers tendens til kødødelæggelse, samt 243w flade kuglebane som dog ikke er meget værd ved almindelige skud til råvildt i dk som tit er på korte hold.
Sætter et par link her:

http://www.netnatur.dk/netjaegeren/artikler/artikel/de-perfekte-kugler/

http://www.netnatur.dk/netjaegeren/artikler/artikel/pas-paa-sidevinden/

http://netnatur.dk/netjaegeren/artikler/artikel/243-winchester-762mm-vasket-ved-for-hoej-temperatur/

http://www.netnatur.dk/netjaegeren/artikler/artikel/30-06-fra-flandern-til-limpopo/

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 14-01-10 18:43

Som Provsten så rigtig skriver, er kuglen en 105 grains, som er lig med 6,8 gram.
Jeg er hjemmelader. Kuglen jeg bruger er en Teilmantel, eller som det hedder på engelsk, softpoint.
Med omtalte ammo har jeg skudt 12 stk. råvildt, indenfor en afstand af ca. 75 - 125 meter - og alle i sideskud. Kuglen har forårsaget minimal kødødelæggelse.
Stigningen i riffelløbet er målt til 1:10

Godkendelse af svar
Fra : jorael

Dato : 15-01-10 14:43

Tak for svaret og en god debat til pauli og jer andre. Jeg vil starte med en NORMA rådyr (9,7g) eller evt. nosler (11,7).