/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Opbevaring af peberspray & totemschlager
Fra : Sinding91
Vist : 6512 gange
20 point
Dato : 11-01-10 21:51

Hvis man opbevarer et par peberprays og en totemschlager (metalvåben der kan skydes ud til at slå med) i sit hjem, hvad kan der så ske straffemæssigt?

Ovennævnte bliver ikke brugt til slagsmål el. selvforsvar på gaden, men kun til opbevaring i hjemmet.

Så spørgsmålet er, hvad kan der ske hvis disse ting bliver fundet i hjemmet? og i værste fald hvis de bliver brugt under eksempelvis et indbrud?

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 11-01-10 21:53

spørg politiet

tror ikke du har rent mel i posen

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 11-01-10 21:57

Du vil blive sigtet for overtrædelse af våbenloven.
Bøde følger.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 11-01-10 21:58

Citat
Hvis man opbevarer et par peberprays og en totemschlager (metalvåben der kan skydes ud til at slå med) i sit hjem, hvad kan der så ske straffemæssigt?

Det er ulovlige våben, så hvis politiet besøger din bopæl - vil det tælle lige så godt som skydevåben og balnkvåben uden tilladelse!

Og hvor vil du overhovedet skaffe disse ting fra - de kan ikke købes lovligt i danmark og må ikke tages med over grænsen f.eks. fra Tyskland.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 11-01-10 22:06

Citat
og i værste fald hvis de bliver brugt under eksempelvis et indbrud?

Selvom du og måske mange andre ville synes, at det var en fornuftig hensigt - vil man ikke slippe for straf, hvis de bliver benyttet i nødværge.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 11-01-10 22:12

Anskaf dig hellere lidt hårlak og en kraftig stok, det er lovligt, og mindst lige så effektivt, det må du ovenikøbet tage med dig, måske kan det knibe med hårspray, hvis du er skaldet.

Bue og pil er også lovligt at have i hjemmet, ligesom store køkkenknive, luftpistoler mv., men ikke min barndoms slangebøsse eller en baseballkølle (medmindre du spiller baseball).

Lykken er at vide hvad der er lovligt, som Sten Hegeler (næsten) sagde i 60'erne

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 11-01-10 22:14

For det første hedder det en Totenschläger og det våben du beskriver er ikke en Totenschläger men en ulovlig fjederknippel.

For det andet er det jo ikke lovligt bare fordi du ikke går rundt med dem, hvis det arguement holder, så vil jeg da have et tungt maskingevær monteret i entreen til at holde dørsælgere og Jehova's vidner på afstand.

Hvis du skulle vælge at benytte dem under et indbrud risikerer du udover straffen for overtrædelse af våbenloven, også at blive sigtet for drabsforsøg.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 11-01-10 22:20

Nødværge, evt med genstande er iflg Straffelovens § 13 lovligt under flg omstændigheder:

Handlinger foretaget i nødværge er straffri, for så vidt de har været nødvendige for at modstå eller afværge et påbegyndt eller overhængende uretmæssigt angreb og ikke åbenbart går ud over, hvad der under hensyn til angrebets farlighed, angriberens person og det angrebne retsgodes betydning er forsvarligt.

Stk.2. Overskrider nogen grænserne for lovligt nødværge, bliver han dog straffri, hvis overskridelsen er rimeligt begrundet i den ved angrebet fremkaldte skræk eller ophidselse.

Stk. 3. Tilsvarende regler finder anvendelse på handlinger, som er nødvendige for på retmæssig måde at skaffe lovlige påbud adlydt, iværksætte en lovlig pågribelse eller hindre en fanges eller tvangsanbragt persons rømning.

Læg især mærke til ÅBENBART i stk 1, det giver (i princippet) et vist spillerum for selvforsvar, men at pande folk ned når de flygter, vil normalt ikke blive anerkendt som selvforsvar, der er man ikke længere truet.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 11-01-10 22:25

Et fif til kortoververden, sidst jeg havde besøg af nogle søde damer fra Jehovas vidner sagde jeg venligt til dem, at jeg var overbevist ateist, og de sagde pænt farvel og gik uden skudhuller. Ammunition til tunge maskingeværer er kostbart, og våbnet er vildt uhandy i entreen

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 11-01-10 22:27

Hmm, loftaffutage?

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 11-01-10 22:29

det kan faktisk give fængsel at være i besiddelse af den slags. der har været en hel del eksempler på det i det forgangne år.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 11-01-10 22:32

Okay, så er mit alubat under sengen ulovligt?
Også selvom man har blankvåben tilladelse?

Så må man jo efterhånden hellere grave indbrudstyve ned i baghaven efter man er færdig med dem...

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 11-01-10 22:33

Det er ikke ulovligt at have et baseballbat, eftersom det ikke er klassificeret som våben men som sportsudstyr, først i det øjeblik du pander en ned med det har du et problem.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 11-01-10 22:34

Loftsaffutage kræver vist stor loftshøjde, ateisme bare åndeligt frirum!

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 11-01-10 22:37

Ok, så et LET maskingevær???

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 11-01-10 22:47

Måske bliver jeg straffet for selvtægt og/eller vold i tilfælde af et indbrud mere.. Men efter 3 gange at være blevet bestjålet uden nogen gør noget, så er JEG efterhånden ligeglad. Selvtægt er ikke altid forkert.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 11-01-10 22:49

"Det er ikke ulovligt at have et baseballbat, eftersom det ikke er klassificeret som våben men som sportsudstyr, først i det øjeblik du pander en ned med det har du et problem."

Jeg har set anklagemyndighed/politi citeret for det modsatte synspunkt, men en stok må vi vist alle gå med. Våbenloven har ret bløde formuleringer, så om noget er et våben kan netop afhænge af, om det har et andet formål, fx her fra § 4

2) Andre skarpe eller spidse våben, som ikke kan antages at have noget anerkendelsesværdigt formål.

3) Stoffer, der kan anvendes til fremstilling af de eksplosivstoffer, der er omfattet af forbuddet i § 1, eller til indfyldning i de i § 1, stk. 1, nr. 4, nævnte genstande.

4) Våben, der er beregnet til at virke lammende, bedøvende eller blændende ved udladning af elektrisk strøm.

5) Laservåben, der er særligt beregnet til som eneste eller som en af flere våbenvirkninger at forårsage permanent blindhed på ubeskyttede øjne.

6) Slag- eller stødvåben, herunder knojern, totenschlægere, gummiknipler og lign.

Så en baseballkølle ved sengen (hvor du næppe spiller baseball) er noget helt andet end den stok, du bruger til at komme ind til sengen.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 11-01-10 23:03

Jeg kunne godt bruge et let maskingevær på bilen, fjerne mobiltosser, rødkørere, folk der ikke holder afstand osv. Jeg ville nok hele tiden løbe tør for ammunition.

Men du kunne måske få lov at være centrum for en artikel i Bo Bedre on ny boligtrend med let maskingevær i entreen i loftsaffutage,

Så vidt jeg kan se, er laservåben der kun kan gøre folk midlertidigt blinde lovlige (jeg garanterer ikke noget) men en rigtig kraftig blitz, der kunne blænde folk et godt stykke tid er sikkert Ok. Tror nu en stok er nemmere og mere handy, skal ikke tændes først.

Kommentar
Fra : Sinding91

Dato : 11-01-10 23:19

så hvis bare jeg opbevarer en totenschlager så kan jeg risikere plet på straffen?

er det så det samme ved peberspray så?

Kommentar
Fra : Dahab

Dato : 11-01-10 23:21

Ja, peberspray er også ulovligt

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 11-01-10 23:30

Citat
så hvis bare jeg opbevarer en totenschlager så kan jeg risikere plet på straffen?

er det så det samme ved peberspray så?

Ja, de er begge ulovlige! Men du får umiddelbart kun problemer, hvis det bliver opdaget!

Hvis du er 95 år, og aldrig været i problemer med politiet - ikke medlem af bander eller lignende, og chancen for et besøg af politiet - nok ikke så overhængende.

Men går du hen f.eks. hen og benytter tingene i forbindelse med indbrud/overfald - har du et stort forklarings problem, som kan resultere i straf!

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 11-01-10 23:43

§ 2. Det er forbudt uden tilladelse fra justitsministeren eller den, ministeren bemyndiger dertil, ved overdragelse at erhverve genstande eller stoffer, der er omfattet af forbuddet i § 1, eller at besidde, bære eller anvende sådanne genstandeeller stoffer

Våbenloven kan du nærlæse her.
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0900.aspx?s21=v%c3%a5benloven&s22=%7c10%7c

Læg mærke til at våbenloven anvender ordet "besidde"... Hvad du kan have af gode intentioner for opbevaring tæller ikke.

vh Ben

Kommentar
Fra : Asbjørn2

Dato : 11-01-10 23:51

Hæ,hæ - mange sjove kommentarer, og tak for dem.
Vil dog gerne lige tilbage på sporet da jeg synes at mange forklaringer påpeger at næsten ALT er ulovligt. Jeg mener f. eks at det er lovligt at have et baseballbat under sengen, men det er ikke lovligt at slå et menneske fordærvet med det. Et rap ned over tæerne er da heller ikke mordforsøg selv om det gør pokkers ondt på modtageren. Hvis man tager baseballen over ryggen og går hen på nærmeste værtshus, ja så er det klart ulovligt.
Jeg har da også selv mine gamle spejderdolke endnu, hjemmelavede knive/dolke i skede, store knive til at skære i rockwool med, gamle og nye fiskeknive osv. osv., men mener IKKE det er ulovligt - det er det først når jeg tager dem med ud i "samfundet", for hvad ellers med mit værksted som har mængder af skærende og stikkende værktøj, og det kan da ikke være ulovligt, men hvad siger I ???

Kommentar
Fra : Sinding91

Dato : 12-01-10 00:03

måske totenschlager kan jeg forstå er ulovligt at opbevare nu når det er et slagvåben.. men forstår ikke det med pebersprayen.. latterlig lov

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 12-01-10 00:12

Citat
men forstår ikke det med pebersprayen.. latterlig lov

Det kan du selvfølgelig mene, men sådan en gang spray er i flere tilfælde blever brugt ved røverier i forretninger og gade røverier - og det er i den forbindelse et våben!

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 12-01-10 00:14

Men Sinding91 - du er ikke kommet med en eneste forklaring på, hvorfor du ønsker disse våben på din bopæl!

Du er en meget ny bruger, så vi er alle noget tilbageholdende - prøv at komme med en forklaring!

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 12-01-10 00:23

Sinding91

Vær glad for at det ikke er ulovligt at være dum som et brædt, for så stod du til en pæn straf. IDIOT

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 12-01-10 02:01

Citat
Vær glad for at det ikke er ulovligt at være dum som et brædt

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 12-01-10 06:39

Som man kan se her http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2009/11/22/193722.htm

"Men selvom det er lovligt at eje et baseballbat, så er der alligevel ting, man skal være opmærksom på.

- Man må godt have et baseballbat til at spille baseball med. Men hvis du har det liggende med det formål at banke nogen, der måtte komme ind i dit hjem, er det ulovligt, siger vicepolitiinspektør ved Københavns Politi, John Sckaletz, til Newspaq og advarer samtidig mod at ty til nødværge."

Så jeg holder fast i, at en stok ved sengen, og en hårspray er mindst ligeså godt som køller og peberspray, og har den fordel, at man ikke (formentlig) risikerer en straf for ulovlig våbenbesiddelse, hvis man forsvarer sig med dem. Måske skal man helgardere ved at gå med stok udendørs ind imellem og have lækkert hår!

I urmagersagen blev han frifundet for nødværge, men "Urmageren Michael Woollhead blev idømt seks måneders ubetinget fængsel for våbenbesiddelse."

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 12-01-10 08:37

Peberspray har intet andet formål end at tjne som våben, så hvorfor skulle man have det liggende?

Du kan selvfølgelig forsøge at argumentere for at du "powerspicer" din mad, men jeg tvivler på at den holder.

Og spørgsmålet er.. Hvorfor har du våben liggende?

Hvis du ikke har til hensigt at bruge dem, så få dem fjernet, du risikerer bare, at en indbrudstyv finder dem og anvender dem mod dig