/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
WD40 og låse - sådan generelt
Fra : hidane
Vist : 8023 gange
200 point
Dato : 11-01-10 18:23

Nu har jeg set i et par tråde om emnet drilske låse, at en del anbefaler at sprøjte med WD40. En enkelt skriver dog, at det ikke duer, fordi det suger snavs til sig.

Jeg mener faktisk også, at jeg engang har hørt en låsesmed sige det samme: at WD40 er bandlyst til låse og låsecylindre, men at man skal bruge speciel låseolie.

Er det så rigtigt...eller bare en and??

(Jeg har kigget på WD40-dåsen, og der står faktisk ikke noget om, at den kan anvendes til låse!)

Kommentar
Fra : hidane

Dato : 11-01-10 18:27

Fandt så faktisk lige den danske hjemmeside om WD40 (wd40.dk selvfølgelig), og de påstår på http://www.wd40.dk/markenportfolio_wd40_anwendungen_haus_dk.php, at:
"WD-40 sørger for at skydevinduer og døre løber lettere, smører og plejer låsecylindre..."

Er der mon en låsesmed tilstede??

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-01-10 18:27

WD 40 har jeg i mange år brugt til at løsne mekanik.......................men til smøring bruger jeg olie eller fedt.
WD 40 har efter min opfattelse en ringe smøreevne.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 11-01-10 18:29

det kan ikke anbefales siger låsesmeden brug låseolie

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 11-01-10 18:32

Eyvind har ret i at WD40 har en ringere smøreevne end diverse olier - og der findes jo sprcielle olier til låse, som både smører og beskytter.
Men det er også rigtigt at produktet faktisk anbefales til låse på frimaets hjemmeside.
http://www.wd40.dk/
klik på det midterste felt ovre til højre på siden, så står der faktisk en masse om forskellige anvendelsesområder.
hilsen
Bennymanden

men hvis her er en låsesmed, så får du måske noget helt andet at vide

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 11-01-10 18:33

Da min snedker var her for at ordne terasssedøren, anbefalede han at jeg brugte WD 40 og det har virket fint i låsetøjet og diverse.

Kommentar
Fra : hidane

Dato : 11-01-10 18:40

Jeg tror nu nok også, at det egentlig virker "godt nok", men er dét så optimalt for låsen?? Eller er WD40 det dårligste produkt til at smøre og vedligeholde låse med??

Evt. andre mærker??

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 11-01-10 22:02

Jeg vil godt bruge det til låsen, men ikke til låsecylindre, da det kan hindre stifterne i at glide frit.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 11-01-10 22:40

WD40 er et udemærket produkt til, når man stå i en "nødsituation", men det "tørrer hurtigt ud". Brug den rigtige olie til den rigtige smørring. En rigtig låseolie holde længe, hvorimod WD40 har en kortvarrig virkning - i forhold til fx rigtig låseolie.

I "gamle dage", når bilen ikke kunne starte pga, at der var overgang i tændingsanlæget pga. fugtproblemer, brugte man PRONTO til at sprøjte på ledningsnettet/tændkabler, og så fik man liv i motoren, men derfor blev tændingsanlæget jo ikke renset af den grund, så næste gang det blev fugtigt i vejret, havde man samme problem. I dag er det som om WD40 har overtaget denne plads fra PRONTO.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 11-01-10 22:45

nå- men nu søgte jeg altså lige på google alligevel, selvom jeg havde fået en andet råd
Ruko har følgende:

http://www.jysklaase.s-3.dk/data/images/Vedligeholdelse.pdf

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 11-01-10 23:00

I stedet for WD40 så brug biltemas X4 det er bedre og billigere Bruger en del af det Bla.også til Cykellåse som blir snasket til af alskins vintersaltgrusblandinger

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 11-01-10 23:41

WD40 i låse.....nix.
Det allerbedste er faktisk ren grafit som fås i små plastbeholdere med en spids der stikkes ind i cylinderen, og man giver den så et "pust".

WD40 (dameolie) er bandlyst til mine ting, f.eks bruger jeg en tæskedyr olie med et højt grafitindhold til min cykelkæde og andre dele på cyklen, den smører uden det fedtede lag der uværgeligt samler skidt

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-01-10 06:06

Som flere er inde på: WD-40 er til 'symptombehandling'. Det kan sagtens bruges, men smørereffekten aftager hurtigt.

LuffeA -> "Dameolie" ???
NIX; "Teenage deodorant"

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 12-01-10 08:18

Ja, dameolie, ligesom man for nogle år siden brugte symaskineolie i flæng.

Jeg stoler ikke på en olie der har tilsat flere additiver for at dække et all-round behov, tingene skal holdes adskilt.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-01-10 10:34

Jammen LuffeA - grafit............så skal det da være grøn olie og grafit / molykote
(jeg kan ikke huske betejnelsen for den grønne olie)
Det blev alle skruer og bolte smurt med da vi lavede gamle biler.