/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Skifte leje i AEG Lavamat 73620
Fra : tjek
Vist : 4477 gange
100 point
Dato : 10-01-10 10:25

Lejet er gået i vores vaskemaskine. Kan det overhovedet betale sig at få det lavet hos en reparatør? Kan man evt. selv gøre det uden special værktøj? Hvor meget skal skilles ad?
Maskinen er mere end 10 år gammel, men vasker godt.

Accepteret svar
Fra : trimare46

Modtaget 60 point
Dato : 10-01-10 10:42

du skal have bagpladen af og afmontere hele tromlen. det er et større arbejde og det koter nok i omegnen af 1500 - 2000 at få en montør til det.
set i lyset af at man kan købe en ny vaskemaskine til under 3000 kr, kan det nok ikke betale sig. og der kan jo gå noget andet i stykker dagen efter du har skiftet lejerne.

Kommentar
Fra : tjek

Dato : 10-01-10 10:48

Hvis jeg kan gøre det selv, hvad koster et leje m.m.
Jeg kan jo lige så godt bruge søndagen på at forsøge at skille den ad da den intet er værd som det er nu.
Du har ret i at det ikke kan betale sig at få en reparatør til at lave det. Kan jeg ikke selv må jeg købe en ny.

Godkendelse af svar
Fra : tjek

Dato : 10-01-10 13:27

Tak for svaret trimare46.

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 10-01-10 13:34

lejer og simmerringe koster ca 400 kr. og hvis man her prøvet det før tager det ca. et par timer.
Og din maskine er nu nok med leje-kryds, men 10 år køb en ny og få garenti de næste 2 år, og bruger i vaskmaskinen meget kan man jo tegne en forsikring som dækker alt.
Og je det koster ca. 1600.- at få en reparatør til at skifte dem.......

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 10-01-10 14:37

Du får aldrig en ny maskine der er så god som den du har nu.
Lejer og pakdåse kan du købe ved: http://broendum-elektro.dk/
Varenumre:
617024 pakdåse
606206 6206 leje
606207 6207 leje

Jeg vil tro delene koster ca. 400kr incl. forsendelse.

Det er ikke særlig svært, da din maskine har lejekryds.
Så nej, du skal IKKE have hele karret ud

Bagpladen af.
Motoren afmonteres, den sidder med to bolte og ligger under karret mens reparationen foregår.
Det store remhjul afmonteres, der sidder en bolt i midten der skrues ud, bagefter skal remhjulet måske have et dask af en hammer i midten for at gå løs, den sidder på en konisk aksel.
Lejekrydsen skrues af de 3 steder det er boltet på karret og kan trækkes af akselen.
Lejer bankes ud af lejekrydset med hammer og en stor dorn.
De nye lejer bankes i, men husk kun at slå på yder ringen af lejet.
Husk at skifte pakdåsen, det er sikkert fordi den er slidt at der er løbet vand i det forreste leje og det har ødelagt fedtet.

Hvis det er første gang du prøver det tager det nok ca. 2 timer, hvis du giver dig god tid