/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Er der plads til ræven ?
Fra : Øjenvidnet4
Vist : 1061 gange
200 point
Dato : 04-01-10 08:48

"Jeg var på jagt på en lille ø I dag Hjernø og her var næsten alle mand af huse og selv i folks haver måtte vi sende hundene ind. Der er ingen ræve på øen og det kan mærkes på den øvrige vildt bestand.."

Sådan skrev en kendt jæger for nylig i en anden tråd. Foranlediget af dette er det måske på sin plads at spørge, om danske jægere generelt ønsker alle ræve bortskudt, blot for selv at kunne høste noget af det vildt vi som mennesker kan spise ? For mit eget vedkommende er ræven en kær fast bestanddel af den danske fauna, som absolut er ligeværdig med andre vildtarter !

Øjenvidnet4

Kommentar
Fra : FidoFlap

Dato : 04-01-10 09:30

Til Øjenvidnet.

Selvfølgeligt skal vi ikke udrydde rævene, dem skal have til at rydde op i nature, ligeledes at holde musene i ave. Derfor skal vi ud når vi har spor sne, for at se hvor mange ræve vi har og om det er nødvendig at skyde nogle flere, end efteråret jagter har reduceret.
Ræven er et hadet dyr, hvor der sættet skydefugle ud, og her bekæmpes de med alle til rådige stående midler, husk hver gang ræven tager en dum fasankylling koster det dagjagt udlejerne kroner mange tabte kroner.
For mange ræve koster også, for vores hare og råvildt bestand, vi kan se på Bornholm hvor hare og råvildt bestanden er vokset enormt, siden rævene blev syge og døde

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 04-01-10 09:57

Citat
husk hver gang ræven tager en dum fasankylling koster det dagjagt udlejerne kroner mange tabte kroner.

Så må han da søge et job

Accepteret svar
Fra : Heidi-Ho

Modtaget 200 point
Dato : 04-01-10 11:55

Hej Øjenvidnet4.
Et godt emne at tage op til diskussion.

Ræven er for mig et skattet jagtobjekt - og synes bestemt ikke at ræven skal udryddes.
Den er ligeså værdig i den danske natur som alle andre dyr.

Hvis man gider at bevæge sig ud i den danske natur og sidde musestille, og forøvrigt godt skjult, kan man opleve rævens enestående jagtteknik.

Musen hører til rævens yndlingsføde. I sin jagt efter mus har ræven en helt bestemt teknik. Musen er følsom over for lyd. Det kan derfor være svært for ræven at liste sig ind på den i tørre blade og græs. Når ræven med sin hørelse har vurderet, hvor musen befinder sig, sætter den i et spring, der kan være tre til fire meter langt. Som regel rammer den plet, og musen bliver fanget mellem poterne.

Det bedste er at acceptere rævens tilstedeværelse. Tilstedeværelsen af ræve er oftest helt uproblematisk, hvis man undlader at lægge mad- og brødrester ud til fuglene, som ræven kan få fat i. Og skraldespande skal være forsvarligt afskærmede. I så fald vil rævene være et nyttedyr, som holder bestandene af mus og evt. rotter nede!
Hvis man ellers holder en fornuftig afskydning, så er ræven som sagt et dejlig dyr at have på sit revir.

Yes, det var så mit bidrag til et godt emne.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 04-01-10 15:40

Og så holder den jo også bestanden af Hvide Italienere nede
Det er ikke alle landmænd der synes at Mikkel er et nyttedyr
Når det er sagt skal ræven naturligvis ikke udryddes.

Kommentar
Fra : FidoFlap

Dato : 04-01-10 15:57

Til Heidi.

Angående ræven bliver vi to nok ikke uenige, da ræven er yders gavnlig at have i naturen, der hovensagligt lever af mus, den kan på den anden side også være en slubbert der tager fasan udsætteren fasaner eller tager ens høns og tamænder, derfor skal man holde et vågent øje med reviret, og se hvor mange ræve man huser, og det driver vi vinterens grav jagt efter. Man skal ikke tage chancer med at skyde på for lange afstande, hverken med hagl eller kugle, bare fordi det er den røde røver, den skal behandles værdigt, og når nogle praler med, de kan skyde en ræv på 40 meters afstand med hagl, eller på 200 meter afstand med kugle, er de nemlig ikke rigtige jægere, og det skal de havde at vide, at sådan gør man ikke..
En ting vil jeg dog modsige dig med Heidi, rævens syn er ikke noget særlig, men lyde og hurtige bevægelser og lugtesans, er den meget opmærksom på, derfor er det yders vigtigt når man på efterårsjagter hvor der er chancer for ræv, at stå helt stille, ham der ikke står stille får ikke mange ræve chancer, lige dan den begynder at hæve bøssen før ræven er på skudhold, det dutter ikke, det opdager ræven.
Det er ikke tilfældigt at det næsten altid er de samme personer der skyder rævene, det er ikke fordi man altid får ræve posterne.
Intet er skønnere end på en efterårs jagterne når der ligger ræv på paraden.
Som du siger Heidi, ræven er et ligeværdigt dyr i naturen, som vi skal vise respekt, og ikke udrydde. at andre så har en anden opfattelse, må bero på at de ikke har forståelse for jagt, og har de for mange ræve til at tage deres fasaner er det fordi de lukker for mange ud.
Læser vi annoncerne i jagtformidlingen om konsortier pladser kan vi se at antal af fasan udsætning harmonere ikke med etiske regler derom.

Fido.

Kommentar
Fra : Sandhedsvidnet

Dato : 04-01-10 16:08

Ræven har vel lige så meget ret til at blive genindført på diverse steder hvor den før har haft sin plads og det både på Bornholm og Endelave

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 04-01-10 16:17

Hej Fido.
Tak for sober respons på mit indlæg.

Jeg forstår bare ikke at du skriver;
Citat
En ting vil jeg dog modsige dig med Heidi, rævens syn er ikke noget særlig, men lyde og hurtige bevægelser og lugtesans, er den meget opmærksom på,

Jeg har ikke skrevet noget om, at ræven ser dårligt - eller godt.
Tværtimod skrev jeg;
Citat
Når ræven med sin hørelse har vurderet, hvor musen befinder sig, sætter den i et spring, der kan være tre til fire meter langt. Som regel rammer den plet, og musen bliver fanget mellem poterne.

Kommentar
Fra : FidoFlap

Dato : 04-01-10 16:46

Godt ord igen Heidi.
Du skrev det var om at sidde godt skjult, dette har jeg fejlfortolket som om du mente ræve ser godt, det er vi så enige om det gør den ikke.

Sandhedsvidnet skriver om geninførsel af ræve, mener at have læst at et flertal af Bornholmse jægere, ikke ønsker ræve igen.

Fido

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 04-01-10 17:10

Hej Fido, helt okay. Jeg tænkte nok, der lå en misforståelse bag.

Kommentar
Fra : scarlets

Dato : 04-01-10 19:09

Jægerne vil ikke have ræven genindført.
Hvad blev der af dens plads i den økologiske balance ?
Hvad med dens eminent udførte job som skraldemand ?

http://naturguide.dk/?page_id=408

Næsten dagligt i saisonen ser jeg skudt-dræbe fugle, hvor kun brystet spises og resten kasseres, dvs. at man dræber en andefugl for én til to små mundfulde. De må godt nok give en grim smag....
Ofte skydes de af jægere, som ikke engang ordner eller spiser dem selv.
Formålsløse mord må aldrig blive en leg.
Skyd ikke mere, end du og din familie kan spise !

Skyde-fugle ?
Så er vi dér, hvor en af mine gamle venner kaldte sine kæle-kaniner for Hachis og Ragout, så de ligesom var forberedt, som han sagde - en meget kontant tilgang til andre levende væsener, hvis det havde været hans alvor.
Generelt synes jeg, det er beskæmmende, vi omtaler og behandler andre levende væsener som omvandrende mad eller skadedyr, hvis disse har en anden dagsorden end os for at opretholde tilværelsen.
Min halve opvækst var på en gård. Høns, kvæg, svin og jagt includeret.
Jeg har også holdt høns som voksen.
Jeg har genoprettet en meget syg ræveunges fordøjelse og givet den videre til en vildt-pleje-station, hvor en jævnaldrende hvalp var bragt ind = ræve er vildt, man har omsorg for.
Jeg er uddannet biologi-lærer.

Da min faster var barn, udstillede man negre og kinesere i bur i tivoli.

En dag vil vi have udviklet os til at vise alle andre levende væsener respekt og omsorg.
Jeg synes, vi skal opføre os ordentligt i mellemtiden !

Kommentar
Fra : R-æ-v-e-n

Dato : 04-01-10 21:09

Jeg er ikke jæger og vil naturligvis sige at ræven skal der da være plads til, naturligvis.

Kommentar
Fra : FidoFlap

Dato : 04-01-10 22:12

Til Ræven.
Plads til ræven, er der vel også bland forstandige jægere.

Dog med undtagelse hvor der drives mommerciel jagt. Kommerciel jagt udøvelse er ikke forenelig med mange ræve på revideret, derfor er det mig ganske ubegribeligt, hvordan at jagtvæsnerne hvor der udsætning af mange skydefugle, at man på lovlig vis kan holde ræve bestanden på så lavt et niveau. da det for ræven intet er lettere bytte at fange, end dumme nyudsatte fasankyllinger.
Almindelig kendt er, med lidt biologisk viden, er at ræve etablere, sig på stæder hvor der er rig fødemuligheder for den selv og dens hvalpe.
Derfor ser vi også, hvor der er store forekomster at vadefugle, at er der en stor bestand af ræve, dette er bevis nok for, at ræven indretter sig efter at gå på rov hvor fødemulighederne er størst. En anden kendsgerning er at sidst på vinteren søger mange ræve mod kysterne, når fødemulighederne svinder op inde i landet. Derfor tror jeg ikke at tilbage meldings statistikken med, at der kun skydes omkring 40000 ræve årligt er helt reelle, måske er det godt at man ikke har kendskab til, hvad der foregår rund om på godserne, dog husker jeg fortællingerne om hvordan man ombragte ræve før lov af 1967 hvor ræve måtte jages hele året.
Vi hører ofte rundt om hvor der sættes mange fasaner ud, at i mange konsortier, hvor der ikke er fast skytte, at afskydnings % ligger meget lavt, set i forhold til hvor der er et fast jagtvæsen.
Nu får jeg nok skudt i skoen at jeg ikke er rigtig jæger, og skadelig for jagten.

Fido

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 05-01-10 08:39

Det er sandelig herligt at se den sobre debat der føres - tak for dét !

Kommentar
Fra : Sandhedsvidnet

Dato : 04-01-10 16:08

--------------------------------------------------------------------------------
Ræven har vel lige så meget ret til at blive genindført på diverse steder hvor den før har haft sin plads og det både på Bornholm og Endelave
---------------------------------------------------

En andet spørgsmål dukker op midt i debatten: Skal man på visse øer udsætte ræve igen ? Er den uundværlig i den danske fauna ?
Fido skrev i en af sine kommentarer at han mener at have læst, at et flertal af jægerne på Bornholm ikke ønsker ræven genindført !! Skal de lokale jægere bestemme sådan noget ? Eller ??

Øjenvidnet4

Kommentar
Fra : Provsten1

Dato : 05-01-10 12:57

Jeg er på linie med alle øvrige deltagere positiv stemt for rævens bevarelse - den kan ikke undværes som "skraldemand" i naturen - at der så ryger lidt vildt med i købet, må vi leve med !
Det nye spørgsmål om genudsætning af ræven på de lokaliteter der af en eller anden grund ingen ræve har, kan efter min mening kun besvares med et rungende: JA ! Og beslutningen om genudsættelse skal ikke kun overlades til jægerne, men et samspil af Skov & Naturstyrelsen, Naturfredningsforeningen, Ornitologerne og jagtorganisationerne, både DJ og DLS !

Med venlig hilsen
Provsten1

PS Jeg glæder mig allerede til at iagttage rævehvalpenes legen foran gravene her medio-ultimo april; det er så livsbekræftende !

Godkendelse af svar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 07-01-10 21:15

Tak for svaret Heidi-Ho.

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 08-01-10 13:55

Selv tak.