/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Krager
Fra : ErasmusMontanus
Vist : 3309 gange
50 point
Dato : 02-01-10 13:12

Hejsa
Jeg vil lige høre om hvornår det er bedst at skyde krager og må man bruge en tam krage til at lokke andre krager til??
ErasmusM

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 02-01-10 13:22

Nej.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Selvfølgelig må du ikke det.

Kommentar
Fra : Sandhedsvidnet

Dato : 02-01-10 13:31

Han kan vel godt skyde en tam krage og hænge den op

Kommentar
Fra : FidoFlap

Dato : 02-01-10 13:42

Han kan vel godt skyde en tam krage og hænge den op. Skrev Sandhedvidnet. Man kunne også lade en skudt krage udstoppe og bruge den som lokkefugl, og her gør det nok ingen forskel om den er tam eller vild.

Fido

Kommentar
Fra : ErasmusMontanus

Dato : 02-01-10 14:27

Hejsa
Tak for svar jeg har lige et mere, er der nogen som er så gamle de har prøvet at bruge en tam levende ugle til at skyde krager for, jeg mener det var lovligt for mange år siden?
ErasmusM

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 02-01-10 14:27

Citat
Han kan vel godt skyde en tam krage og hænge den op

Idet jeg læser hvad du skrev, sandhedsvidne, kommer jeg i tanker om en beretning, jeg engang i tidernes morgen hørte - om den er sandfærdig...tjae....?

Ægteparret kommer ind på en restaurant for at få lidt at spise. Tjeneren anviser dem et bord og spørger herefter hvad herskabet ønsker.

"Vil gerne ha' lidt at spise" siger Manden.

"Ja så gerne. Hr. Noget specielt De ønsker.?

"Hmmmm, har i noget vildt" Sagde manden og gned sig i hænderne af fryd.

"Jo det har vi da, Hr. Vi har rejer, f.eks."

"Det er sku' da ikke vildt" Sagde manden forarget.

"Arhhhh, det ved jeg da snart ikke" Sagde tjeneren - "at gi' 90 kroner for et ristet stykke franskbrød med rejer og mayonnaise og en lille citronskive, det er sku' da vildt.!"

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 02-01-10 14:41

Citat
Hejsa
Tak for svar jeg har lige et mere, er der nogen som er så gamle de har prøvet at bruge en tam levende ugle til at skyde krager for, jeg mener det var lovligt for mange år siden?
ErasmusM

Det har du nok ret i, Montanus.
Apropos gamle, så må vi ha' bb1 på banen - det kan han sikker svare på.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 02-01-10 14:44

Morgentrækket er efter min mening det bedste tidspunkt og den kunstige ugle med bevægelige vinger er det bedste lovlige lokkemiddel.
Skjulet er og bliver det største problem især når alt er hvidt. De sorte fugle har øjne som selv "Onkel Sam's" overvågningssattelitter ikke kan hamle op med.

Kommentar
Fra : FidoFlap

Dato : 02-01-10 15:04

Der er mange måder på kreativitet når det gælder kragejagt, en af dem kunne være at sætte en udstoppet ræv op, slå et jernrør i jorden forand ræven, bind en snor og en cykel slange på røret med en død krage, træk i snoren når kragerne kommer trækkende, da flagre den døde krage forand ræven, da lover herren der bliver bal i den borgerlige.

Fido

Kommentar
Fra : droslerne

Dato : 02-01-10 15:43

Jeg skyder helst ikke Krager, min krage herhjemme er god til at lave mad og vaske tøj.
Så tænk dig lige om hvilken krage du skyder.

Kommentar
Fra : FidoFlap

Dato : 02-01-10 16:00

Til dem der har en tamme krager der hjemme.

Pas nu godt på kragen, at hun ikke lader sig friste til at hoppe i en fælde, rigtige jæger har mange gode tricks, som jeg ikke afslører her.

Fido

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 02-01-10 16:19

Det kan sku` også blive for plat

Erasmus tillede et spørgsmål - straks flipper flobben ud.

Ja, en død krage er skam meget tam - men man skal ikke gå på jagt hvis man ikke kender jagtloven og H.H. gav svaret. Der må ikke bruges levende lokkere eller fodres..

Hvorfor vil i gøre Jer selv så dumme? Det værste er, at ikke jægere tror, at så er alle andre jæger det også

Kommentar
Fra : FidoFlap

Dato : 02-01-10 16:41

Det bliver ikke bedre når den gamle forfatter og redaktør blander sig, da han aldrig har lært jagtens filurligheder. Da han kun har specialiseret sig i vagtler og ager-høns. som der trænes dumme hunde på, derfor er han aldrig nået videre. og derfor kommer med sine sure opstød

Fido

Kommentar
Fra : Sandhedsvidnet

Dato : 02-01-10 16:56

men man skal ikke gå på jagt hvis man ikke kender jagtloven
Derfor bliver der stillet et spørgsmål, Knudsen
Der må ikke bruges levende lokkere eller fodres
Knudsen hvad mener du med det? hvis nu der ligger en død hare på en mark, må man så ikke skyde en krage der sidder har hakker i den? er du ikke ved at være så gammel, så du har oplevet man brugte levende lokkere
SHV

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 02-01-10 18:20

Hvis og hvis en hvis ting var spids og fyldt med remolade, så var alle glade....

En død hare er sku`da død

I er og bliver for useriøse gider ikke debattere med Jer:

http://bb-jagt.dk/images/min_mening.jpg

Kommentar
Fra : FidoFlap

Dato : 02-01-10 18:32

Tak tak BB, kan vi nu stole på dig denne gang, det har du lovet så ofte.

Fido

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 02-01-10 20:59
Kommentar
Fra : FidoFlap

Dato : 02-01-10 21:29

Jeg var klar over, vores gode ven kunne ikke holde ord, han kom hurtigt til at savne os,han har nok været en tur ude i den kolde sne og blevet afkølet, I morgen skal han ud og skovle sne, at skovle sne er god tidsfordriv for mindre begavede, flot syn hvis han husker at få den røde verst og hue på.
Hilsen Fido.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 02-01-10 22:58
Kommentar
Fra : FidoFlap

Dato : 03-01-10 01:16

Er der nogen der har tid i morgen først på dagen, til at lege med Balledrengen, han vil så gerne havde lov at være med. Fido og skrækkelige Olfert skal en tur ud og se til rævegrave, samt rundt med foder sækken, vi starter ATV-en fra morgenstunden, og her kan vi ikke have ham med, hvis der er nogle der har tid og lyst og lege med lille Ballemand, så bliver han så glad.

Fido

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 03-01-10 02:27
Kommentar
Fra : FidoFlap

Dato : 03-01-10 04:18

Er der nogle der vil lege med lille Balledreng, i skal bare sørge for, hvis han render med ud leger, at han har sut og tude klud med, og så lade Balledreng bestemme hvad i skal lege. og lad vær med at løbe for hurtigt, Balledrengen er lidt gumpetung.

Accepteret svar
Fra : Alnus

Modtaget 50 point
Dato : 03-01-10 06:20

De vigtigste oplysninger er allerede givet: Du må ikke bruge levende lokkefugl eller fodring. Du skal købe/låne eller lave en kunstig lokkeugle, hvor vingerne kan bevæges ved hjælp af snoretræk efter sprællemandsprincippet.
En lokkeugle er ret let at lave selv af et gammelt skind eller pels (spørg mor, bedstemor, konen eller kæresten før du skærer pelskåben op). Et hareskind er også fint. Vinger fra en måge er udmærket. Lav store, tydelige øjne af knapper eller lignende.

Det tidlige morgentræk er det, vi brugte i sin tid. Man skal være på plads i skjulet inden det bliver lyst og skjulet skal virkeligt være lavet godt.

Er der sne kan man strinte noget rød vandopløselig maling ud på sneen på og omkring nogle sammenkrøllede æggebakker eller lignende, der ligner et kadaver. Strø lidt fjer eller skindrester også, hvis det skal være helt fint. I farvehandelen kan man købe nogle små flasker med universal farvepigment i alle farver. Det hedder MIXOL. Man blander lidt i en dunk med vand til den rette farve er nået og tager med hjemmefra.

Kragejagt er sådan set en vanskelig jagt, selvom den ikke rangerer højt blandt de fleste jægere. Man skal kende sit område meget godt, indrette sit skjul i god tid før jagten og have godt med varmt tøj på og kaffe i termokanden.

Ja, jeg har prøvet at skyde krager for en levende lokkeugle som skytten på godset velvilligt havde udlånt. Når det gik vildt for sig kunne den finde på at falde ned fra sin lille tværpind og hænge og baske i sin fodlænke med hovedet nedad. Så måtte man ud fra skjulet, lægge den lange stage ned og sætte uglen på ret køl igen. Godt det er blevet forbudt.

Som sagt: brug en kunstig lokkeugle, udstoppet ræv eller ræveskind og hæng de skudte fugle op så de er synlige.

Kommentar
Fra : FidoFlap

Dato : 03-01-10 07:07

Til Alnus.

De gode gamle dage hvor der var rigtige jægere til, og hvis du husker de mest ideale vejr, en forårsdag med omkring 13 graders varme, sol og lidt frik vind, du har ret det var jagt af høj karat.
Hytterne var bygget lang tid forinden og på forskellige stæder i terrænet,
Det ser ud som det kan komme tilbage, i form af regulering med samme fremgangs måder. Lodsejeren skal søge om forlov ved vildtforvaltningskonsulenten. vi var mange ungejægere der fik vores derby som krage jægere, og siden hen, med når vi var gode til at skyde krager faldt der meget andet jagt med. Man kunne sågar blive fritidsskytte på omliggende gods.

Fido

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 03-01-10 08:02

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 02-01-10 16:19

Det kan sku` også blive for plat

Erasmus tillede et spørgsmål - straks flipper flobben ud.

Ja, en død krage er skam meget tam - men man skal ikke gå på jagt hvis man ikke kender jagtloven og H.H. gav svaret. Der må ikke bruges levende lokkere eller fodres..

Hvorfor vil i gøre Jer selv så dumme? Det værste er, at ikke jægere tror, at så er alle andre jæger det også

Nu skal bb1 passe på med at bruge "grimme" ord og navne, hvis ikke han skal anmeldes.

Det er egentligt fantastisk at bb1 altid har så travlt med hvad ikke jægere tror om jægere. Hvorfor er det så vigtigt for ham ?
Jeg er faktisk fuld af beundring for den gamle mand fra Løsning, som troligt begiver sig ud i alle faser af den teknologiske udvikling, her tænker jeg på computerens velsignelser. Han er begyndt at "brænde" andre debattører på CD (har han mon fået tilladelse til det?) Mon ikke det ville være lettere at bruge USB-nøgler til de samme kopieringsopgaver ? Eller eksterne harddiske ? Spørgsmålet er så, om ikke han overtræder rettighederne som gælder for at benytte KanDu ??
Det var måske en god idé at spørge hans advokat/jagt-venner !!

Øjenvidnet4

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 03-01-10 08:07

Alnus prøv ikke at være seriøs overfor Fidoflaben. Han fatter det simpelthen ikke - ligesom han heller ikke fatter at man KUN kan have en mening om ham.

Det var hvad han skrev kl. 4 i nat:
FidoFlap

Dato : 03-01-10 04:18

--------------------------------------------------------------------------------

Er der nogle der vil lege med lille Balledreng, i skal bare sørge for, hvis han render med ud leger, at han har sut og tude klud med, og så lade Balledreng bestemme hvad i skal lege. og lad vær med at løbe for hurtigt, Balledrengen er lidt gumpetung.

Tidligere skrev han at han her til morgen skulle på ræve jagt, men det blev måske for koldt for bæstet Det gælder ellers om, at være på plads før ræven går af grav - jeg køre nu
http://bb-jagt.dk/images/min_mening.jpg

Kommentar
Fra : FidoFlap

Dato : 03-01-10 08:20

Bare rolig Balledreng, jeg har ikke mange minutter efter solopgang til jeg er ved første grav, og loven bør alle holde, eller det gør du måske ikke??
Du har nok ikke ret stor erfaring, med rævejagt når du kan fremkomme med sådanne floskler.
Husk nu at få sut og tude kluden med hvis du skyder forbi.

Fido

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 03-01-10 08:55

Hej Fido.

Det er helt sikkert, at bb1 får brug for både sut og klud, ikke HVIS men NÅR han skyder forbi !
Som riffelinstruktør er man jo nødt til at holde træningen vedlige, så i stedet for at bruge haglbøssen som alle andre normale jægere gør til gravjagt, så sætter han sig på behørig afstand, hvilket vil sige 2-300 m i hans tilfælde, fra graven. Hvis mikkel skulle dukke op, lader han riflen tale -
det blev så mikkels held, at instruktøren efter eget udsagn er så dårlig en riffelskytte - men øvet fik han skam da !!

Øjenvidnet4

Kommentar
Fra : Sandhedsvidnet

Dato : 03-01-10 09:00

Det gælder ellers om, at være på plads før ræven går af grav
Knudsen man kan også vælge at bruge en gravhund, så er man fri for at fryse en hel dag og vente på at mikkel stikker snuden frem, men hvis du ikke har andet at give dig til, sååååååååååå
Men du taler tit om ansvarlighed over for vildt og deres levesteder og nu hvor vi har så koldt et vejr, med sne over det hele, var det så ikke en ide at lade det fred, der har dog været jagt på alt vildt siden 1 oktober, jeg er meget skuffet over Fidoflap er med på den galej
SHV

Kommentar
Fra : FidoFlap

Dato : 03-01-10 11:07

Til Sandhedsvidnet.

Jeg kan berolige dig med, der var ingen ræv i dag, at du så har en anden mening om rævejagt, er så din sag, Jeg er fra den tid hvor vi lærte at holde rov vildt arterne nede uanset vej, Det var også den lærdom vi fik fra herregårdsskytter og jagtkonsulenter som de hed dengang, når de holdt foredrag for os rundt om i forsamlingshusene, at sporsne skulle alle mand af huse for at se om rævene var gået i grav ellers ringe vi tykninger for at se om ræven var gået videre. Om alt er fik jeg fodret det vilde, med slæden bundet fast efter ATV-en.
Jeg kan love dig havde der været ræv i grav havde Olfert fået dem ud og de havde fået en på bælgen. jeg bruger sku haglsprederen og ført efter solopgang, at skyde om naten er uetisk.

Fido.

Kommentar
Fra : HFranzen

Dato : 03-01-10 11:21

bb1 hvad mener du med at være plads inden ræven går af grav, når ræven går af grav er solen gået ned.

Kommentar
Fra : FidoFlap

Dato : 03-01-10 14:04

Jeg tror ikke Balledrengen har ret meget begreb, om hvordan man driver gravjagt..Gad vide, om det er efter disse metoder, han lærer ungejæger, på de påståede kurser BB siger han afholder, da siger jeg ellers tak,hvis han oven i købet lære de unge denne moral, tænk!! fra.moralens vogter. Og hvis han som foredragsholder prøve at bilde jægere på ærmet, at dette er fremgangsmåden for at skyde ræv, når først efter det bliver mørkt.. Den er ikke gangbar derfor burde man tilkalde politi og advokat, efter han er kommet med sådan et postulat, Derfor burde BB fratages retten til at erhverve jagttegn. Hvis det da ikke er fordi, han ikke evner at formulere sig, er det dette, burde han slette titlen af forfatter og redaktør,på sin hjemmeside,.alene her gør han sig selv så grueligt til grin.

Fido.

Godkendelse af svar
Fra : ErasmusMontanus

Dato : 03-01-10 18:29

Tak for svaret Alnus.