/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Termostat i brusearmatur
Fra : cielo4
Vist : 4371 gange
100 point
Dato : 01-01-10 11:03

Hej!

Vil I mene at det er nødvendigt med termostat i et brusearmatur og hvis ja - hvorfor?

Godt nytår

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 01-01-10 11:14

Det er vandbesparende, både i mængde og varmeregning da man ikke skal bruge 20 liter vand før den rigtige temperatur er fundet, noget at tænke over med en kbm-pris på op til 100 kr med 4 mennesker i boligen
Det kan man nu også gøre med et eet-grebs armatur uden termostat.

Men termostaten reagerer hvis vandtrykket på varmt og koldt bliver ustabilt, eller det varme vand er længe om at tilgå armaturet, og forhindrer kolde gys eller skoldning.

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 01-01-10 11:33

Jeg har de sidste +20 år brugt bruser med termostat, det er en stor komfort, det er som LuffeA siger vand- og varmebesparende, der er kun fordele og ingen ulemper. Har tit overnattet på hoteller, hvor man endnu ikke har fundet det smart at installere termostater til bruseren, det er møg irriterende at skulle stå og regulere de første par minutter . . ., så på med et termostatblandingsbatteri, det kan kun gå for langsomt

Godt nytår!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-01-10 11:49

Vi har i mange år brugt indfællet vægarmatur uden thermostat.......................ingen problemer.

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 01-01-10 12:07

Skal man da have problemer for at bruge en termostatblander .
Men som Eyvind skriver mellem linjerne, det er noget besværligt at skifte en indmuret bl.batt. ud med en termobl.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 01-01-10 12:27

@Eyvind
Du harjo så nok et Damixa elller Grohe indbygningsarmatur med eet greb, gammel opfindelse, det er som jeg skrev også hurtigt at regulere.

Hoteller og andre overnatningssteder har sgu heller aldrig en brusehoved der virker ordentligt, trods en stor stak super bløde håndklæder og gratis luxussæbe

En tidligere kollega af mig som var sælger i badudstyr havde mange gange vareprøver af brusere og slanger i baggagen, kom han ind et sted med en elendig bruser skiftede han lortet

Kommentar
Fra : cielo4

Dato : 01-01-10 12:50

Jeg har ikke købt det endnu, men har nemlig kig på et etgrebs armatur fra Bossini (vwww.megabad.com: Z30206610030). Det er rigtig pænt, men har ikke termostat. Alternativt skal jeg ud i en HansGrohe der koster ca. 200 euro mere. Kvaliteten skulle være den samme på de to mærker.

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 01-01-10 14:00

LuffeA, så må det da ha' været en lastbil han kørte i , med alle de brusehoveder han skulle bruge. Jeg har sovet på adskellige hoteller og husker ikke at bruserne var gode i meren end 10% af stederne

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 01-01-10 14:09

Du sparer sgu ikke på noget
Jeg er nu mildt sagt ikke enig i at det er pænt, men smag og behag......

Kender godt Bossinni fra mit tidligere job, men vi købte kun nips af dem og ikke de store linier.

Kommentar
Fra : scarlets

Dato : 01-01-10 15:51

Du kan også købe en ballufix og sætte den, hvor slangen møder armaturet (den med varmt og koldt)Indstil temperaturen, skyl dig over, sluk m ballufix-en, sæb dig ind, tænd med balufix osv.
Det er en meget billig og virkelig effektiv løsning.
Gå glad i bad, syng....

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-01-10 16:00

Ja - jeg har 5 stk maskimekaniske blandingsbatterier fra Damixa og de er 10 - 15 år gamle.
2 af dem er vægindbygningsmodeller til brus monteret lovligt med PEX rør i rør.
De gamle Damixa udskiftede vi ved ombygningen selvom de kun havde siddet i 25 år.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 01-01-10 16:41

Smag og behag er tydeligvis forskellige. Jeg foretrækker Damixas; de ligner heldigvis ikke noget fra en amerikansk rumfartsfantasi. Og som nævnt af flere: De sparer én for en masse reguleren op og ned. Desuden er de til at betale for en offentligt ansat.
mvh og godt nyt år
pbp

Kommentar
Fra : cielo4

Dato : 02-01-10 18:34

Jeg kan nu også sagtens finde et der er pænere, men de er knagme dyre. Men jo LuffeA, der er penge at spare ved at købe i Tyskland. Fx ca. 1000 kr. på dette: http://www.iceprice.com/product_info.php/info/p7942_Hansgrohe-Axor-Massaud---Thermostat-Unterputz-F-Set.html/XTCsid/nalvnr08ued9p9906ma6tmevv5

Har du et sted i DK hvor man kan købe til samme pris vil jeg da meget gerne vide det

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 02-01-10 19:01

" nødvendigt "

Nej, det er ikke "nødvendigt", men det er komfortmæssigt dejligt.
Det er vandbesparende.

Hvis du er så heldig at bog i en stor etage ejendom, kan det være problematisk hvis der opstår fejl der gør at der sker genneløb i blandingsbatteriet. Da det derved kan påvirke vandtemperaturen i de andre lejligheder.

Men i en villa vil jeg ikke være i tvivl, men blot opsætte det.
vh Ben

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 02-01-10 20:18

dejligt, at stille sig under bruseren, og lige netop den temperatur, som jeg kan li´ er den indstillet til.
ikke noget med at skulle regulere og regulere, med en kold og varm vandshane.

Har haft det samme Damixa blandingsbatteri i de sidste 25 år og det fungerer bare.

Jeg ved at min nabo talte om, at hendes barnebarn, brugte mange liter inden at han kom ind i badet, fordi det tog tid at regulere.

Når man har små børn - er det dejligt, at det ikke bliver for varmt når man åbner, idet der er en knap, som sørger for at der ikke kommer skoldthedt vand ud, medmindre man kan finde ud af den teknik, allerede som meget lille.

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 02-01-10 21:59

Hmmmm blot for en orden's skyld for jeg har ikke prøvet at handle i tyskland ..... men det det så også lovlige at monter i danmark , har det de samme godkendelser som i danmark..... ved med el-matriel , det er ikke lovlig fra tyskland at monter i danmark......... og vil en aut.vvs'er også monter sådan noget uden og tage sine forbehold.......... syntes selv at der er en del side der skal belyses før jeg ville handle ind i tyskland til min vvs'er........

Mvh Bassebo

Men det er da lykken med termostat blandingsbatteri, og prikke over i sådan noger er da omløb på det varme vand.....

Accepteret svar
Fra : LuffeA

Modtaget 100 point
Dato : 03-01-10 01:48

Citat
Har du et sted i DK hvor man kan købe til samme pris vil jeg da meget gerne vide det

Næh, hos den grossist hvor jeg var købte vi højst 10 varenumre ud af Bossinis enorme program, nogle billige brusere og tilbehør.
Vi havde armaturer, men vore kunder var byggemarkeder, og da de store selv begyndte at parallelimportere noget lort fra Kina og pressede vores vores priser stod vi af, man vil jo gerne tjene bare lidt mere end een femmer på et armatur.
Den type værgarmatur Du har valgt er heller ikke en typisk hyldevare som vil kunne fås flere steder herhjemme og derved være udsat for priskrig.

Hvad angår montering, og det er jo et indbygningsarmatur hvor man for sent ser en skade der ikke bliver dækket af forsikringen...... Hvis Du er gode venner med en fagmand så lad ham gøre det efter regning så Du (ikke at håbe) har den til forsikringen.
Nogle nægter at montere folks egne køb da de går glip af fortjenesten ved selv at levere varen.

Men jeg ved da at nogle fagfolk også har monteret de armaturer vi solgte til byggemarkeder da de kontaktede os nu og da for reservedele.

Kommentar
Fra : cielo4

Dato : 03-01-10 09:18

Der er nu masser af VVS'ere på nettet der sælger HansGrohe. Tror det bliver mit valg, for de har termostat på det blandingsbatteri jeg har set på. Tak for alle svarene.

Godkendelse af svar
Fra : cielo4

Dato : 03-01-10 09:19

Tak for svaret LuffeA.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 03-01-10 10:08

Godt valg, hvis man alligevel har ofret 30.000 på et nyt badeværelse er en tusse +/- hip som hap