/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Radiator vil ikke blive kold
Fra : gotskov
Vist : 9016 gange
15 point
Dato : 30-12-09 09:57

Vi har en radiator der ikke vil blive kold.

Jeg har haft termostaten afmonteret og haft stiften ude og renset den. Den er derefter trykket ind/ud nogle gange, men problemet er der stadig.

Jeg har dog lagt mærke til, at jeg ikke kan lukke helt for vandet, selv om jeg trykke stiften helt i bund.

Jeg går næsten ud fra, at det er ventilen der skal skiftes. Er det korrekt? Er det noget man kan gøre selv? Kræver det at man lukker for varmen eller kan det gøres uden at skal lukke noget?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-12-09 10:06

Med mindre du bruger værktøj, så lukker du ikke helt ved bare at presse stiften ind.
Thermostaten skal stå på fuld åben (5) ved genmontering, så den kommer helt på plads og passer i de små riller.

Kommentar
Fra : gotskov

Dato : 30-12-09 10:35

Jeg har nu prøvet at montere termostaten på 5, men det giver samme resultat :(

Kommentar
Fra : gotskov

Dato : 30-12-09 10:40

Jeg har desuden lige prøvet at lukke for en tilsvarende radiator og der kunne jeg uden problemer lukke helt ved at trykke stiften ind. Naturligvis med værktøj.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-12-09 10:40

Thermostaten kan være blevet "træt" - men det kan også være så koldt i rummet, at thermostatens frostsikring træder ind og lukker lidt op.

Hvis du med forsigtighed trykker stiften ind med en skruetvinge og venter - kan du teste om ventilen kan lukke.
Kan den det - så skal der monteres en ny thermostat.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-12-09 10:43

Ok - den ventil kan da være utæt, selvom det ikke sker så tit.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 30-12-09 11:22

Når du har termostaten taget af, ser du pakdåsen, det er den hvor du trykker stiften ind/ud. Den kan du skifte uden at lukke for varmen/vandet. Når du skruer den ud kan der komme et par dråber vand ud, så hold en klud neden under.

Pakdåsen koster fra ca. 75 kr. til 135 kr. afhængig af hvor du køber den. Når den er skiftet, så monter termostaten igen, og har det ikke hjulpet, så må du skifte termostaten - hvordan er temp iøvrigt i det rum hvor termostaten sidder? Det er vel ikke sådan, at der er så koldt/træk, at det er naturligt, at termostaten åbner for varmen?

Kommentar
Fra : gotskov

Dato : 30-12-09 11:44

Jeg frygter dog lidt for de dråber der kan kommer. Fjerner jeg stiften kommer der en stråle med vand. Ikke at der kommer mere end en lille spand/skål kan klarer, men det er på det nærmeste kogende og jeg kan ikke arbejde med stiften meget mere end 10 sekunder før det er for varmt til at røre. Jeg går udfra, at jeg vil havd samme problem hvis jeg fjerne ventilen?

Det er tale om en yderst velisoleret stue i en lejlighed. Vi er sjældent under 20 grader hvilket gør det ekstra ærgeligt at vi ikke kan få radiatoren til at lukke helt.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 30-12-09 11:44

gotskov, jeg glemte at skrive, at du kan holde noget under ventilen, når du har taget pakdåsen ud, og så med en skruetrækker trykke/lirke på den ventil der sidder fast på røret/radiatoren nogle gange og se om den arbejder rigtigt. Arbejder den rigtigt, vil den henholdsvis lukke vand ud og holde. Termostaterne findes i 30 og 34 mm - hvis det er danfos.

Kommentar
Fra : gotskov

Dato : 30-12-09 12:25

Hvad med vandstrålen? Er den ikke et problem?

Kommentar
Fra : Asbjørn2

Dato : 30-12-09 22:59

Citat
Det er tale om en yderst velisoleret stue i en lejlighed.

Hvis det er en lejlighed i et boligselskab som AAB, KAB, Lejerbo eller lign., så er det normale at boligselskabet reparerer fejl i lejligheden uden beregning for lejeren. Jeg vil derfor foreslå at du kontakter viceværten eller kontoret, og de sørger så for at dit varmeanlæg fungerer som det skal. Laver du det selv, med MÅSKE den fejl, at der løber for meget vand ud og laver vandskade, eller en samling bliver utæt, så hænger du selv på den bagefter.

Kommentar
Fra : gotskov

Dato : 31-12-09 09:20

Hej Asbjørn

Vi er en lille andelsforeningen uden vicevært, så jeg kan desværre ikke sende aben videre.

Kommentar
Fra : Gasmanden2

Dato : 31-12-09 10:33

Det er helt sikkert selve ventilen der skal skiftes.
Thermostat(følerhovedet) fejler intet.

Gasmanden2