/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Gemme sine mails fra windows mail?
Fra : 10.Totti
Vist : 3561 gange
80 point
Dato : 29-12-09 21:46

Har lige fået min søster og svorgers computer med hjem, som skal formateres.

De bruger dog windows mail, som jeg ikke rigtig kender noget til.

De vil gerne have alle deres mails gemt. Derfor vil jeg lige høre om der er en herinde som ved hvordan det fungere. Ligger mailsene på computeren et sted? eller er det nogen som kommer frem igen, når computeren er genstartet og de taster deres bruger oplysninger ind?

Jeg kan se at mailsene i selve programmet ligger i en mappe som hedder: Lokale mapper. Kan dog ikke finde mappen nogen steder

Kommentar
Fra : ostemanden

Dato : 29-12-09 21:53

Du kan gøre to ting; eksportere mails'ne (jeg mener der er en funktion i menuen filer der hedder eksport) eller du kan vælge den "simple" drag-and-drop. Opret en mappe på skrivebordet, kald den mails, gå ind i mail programmet, marker alle mails i indbakken, og "træk" dem ud i mappen på skrivebordet.
Gør dette for alle de mapper, du ønsker at gemme mails fra :)

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 90 point
Dato : 29-12-09 21:55

Lav en mappe på skrivebordet eks. "mailgem"
Åben windows live mail > filer > exporter > meddelelser > vælg windows live mail >
gennemse og find din mappe "mailgem" ...................følg guiden.

Du skal nok være logget ind til den konto for at gøre det.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 29-12-09 22:46

Øeh... med mindre man har bedt om andet, så ligger ens mail på en mailserver hos dem som udbyder e-mail konto'en.

Jeg har TDC som mail udbyder og mine mails ligger på deres server ...indtil jeg sletter dem.

Man kan dog sætte mail-klienten (mail-programmet f.eks. Outlook, Thunderbird mv.) til automatisk at slette mail på serveren, når de slettes på klientmaskinen.

Det korte og det lange er, at hvis man ikke har bedt sin mail-klient om at slette mails på serveren?
..så vil e-mails kunne hentes ned på en nyinstalleret maskine ...eller en hvilkensomhelst anden maskine, så længe man kan logge ind på sin e-mail konto med brugernavn og password.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 29-12-09 22:50

Din søsters og svogers mail ligger på serveren, de ligger ikke på din søster og svogers maskine. Så du sletter dem ikke ved at formatere.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 29-12-09 22:53

Ps. Det er blandt derfor at man kan læse sin e-mail uanset hvor i verden man befinder sig og uanset hvilken computer man bruger.

Jeg har slet ingen e-mail-klient

Jeg læser og vedligeholder min mail vha. af en internetbrowser i stedet. Det er fuldkommen ligegyldigt om det er Internet Explorer, Firefox, Opera, Google Chrome mm. Om det er med operativsystemerne Windows, Linux, MacOS osv. ..eller om det er en MAC eller PC ..eller fra en mobil-telefon.

Bare man har internetforbindelse til e-mail serveren.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 29-12-09 23:00

granner01 -> Dette er ikke helt korrekt !!!

Man kan godt have gemt e-mail's på klientmaskinen ...selvom man har slettet originalerne på serveren. Jeg sletter f.eks. ind imellem e-mails på serveren, men ønsker at beholde e-mail'en på min egen maskine. (F.eks. Licens-nøgler, Passwords, kvitteringer osv.)

Tjek om de ligger på serveren FØR du formatere noget. Hvis ikke de ligger dér, så må du lave en kopi som Eyvind så udmærket beskriver: ..med exporter funktionen.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 29-12-09 23:00

Sikke da noget vrøvl i kommer med i to, medmindre Windows Mail er sat op til at gemme en kopi på serveren, så slettes mail på serveren når den bliver hentet ned på computeren.
Spørger skal absolut ikke begynde at formatere uden at have en kopi af de mail som computer ejeren ønsker at gemme, jeg kan ikke rigtig huske Windows Mail men det er næsten som Outlook Express en fane i Indstillnger hvor kan finde gemme mappen åbne den og kopiere indholdet over på en usb drev

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 29-12-09 23:02

Citat
med mindre man har bedt om andet, så ligger ens mail på en mailserver hos dem som udbyder e-mail konto'en.
det er faktisk modsat Molokyle, du har selv sat markering ved Gem en kopi på serveren, som standard er der ikke markering der

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 29-12-09 23:26

Ja så er det da på tide vi får at vide hvilken mail det er, for jeg har windows mail og alle mine ligger på serveren og jeg skal gemme den specifikt for at få dem ned på maskinen. Og det er live.dk

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 29-12-09 23:44

Windows Mail formodes at være mail programmet på en Vista computer, den afløste Outlook Express, granner01 du læser sikkert dine mails i en browser

Kommentar
Fra : 10.Totti

Dato : 29-12-09 23:49

Er stødt på et andet problem.

Deres computer døjede bla med, at den genstartede sig selv. Der kommer en blå skærm, hvor den skriver at der er en hardware fejl og at den vil genstarte.

Nu har jeg formateret harddisken, og er ved at installere windows 7. Men den kommer stadig med den blå skærm og vil genstarte computeren

Hvad er der galt`?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 29-12-09 23:59

RAM fejl? Måske

Kommentar
Fra : 10.Totti

Dato : 30-12-09 00:04

Det mærkelige ved det, er bare at den først gør det, når installitionen er ved at være færdig, og ikke mens den installere

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-12-09 00:06

Lige nøjagtig som min bærbare med XP opførte sig, den ene RAM klods var i stykker

Kommentar
Fra : 10.Totti

Dato : 30-12-09 00:08

Er der nogen måde man kan finde ud af, om det er en RAM fejl? eller er det bare at prøve sig frem?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-12-09 00:15

Hvis der er mere en en blok, så kunne du prøve dig frem, først den ene ud og hjælper det ikke så prøv den anden, men måske kan Vista ikke køre med halvdelen af rammene, den kræver en del mere end XP som jeg efter mange forsøg fik installeret, jeg brugte et program til at teste, dette program skal køres med Windows på og du kan ikke nu du har formateret og ikke installeret endnu

Kommentar
Fra : 10.Totti

Dato : 30-12-09 00:21

Det er windows 7 Men kan lige prøve at se om der er flere blokke i

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-12-09 00:37

Windows 7 er uden mail program, gættede jeg rigtig da jeg gættede på at windows mail er det program som bruges til mail?

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 30-12-09 00:49

Kors hvor mange forskellige mail muligheder har Microsoft?

Kommentar
Fra : 10.Totti

Dato : 30-12-09 00:51

Ja det er rigtig. Det er Windows mail. Og jeg kunne kopiere dem, ved at impotere dem.

Nu knokler jeg bare med den der blå skærm. Og at den genstarter.

Er ved at prøve at installere XP, som den ser ud til at kunne gøre smertefrit.

Men Windows 7, så kommer den blå skærm lige inden den er færdig med at installere

Godkendelse af svar
Fra : 10.Totti

Dato : 30-12-09 02:08

Tak for hjælpen og alle de gode svar alle sammen

Eyvind for dog pointene, da svaret var kort og 100 procent korrekt

Har et nyt problem, som i er meget velkommene til at prøve at se om i kan hjælpe med

http://kandu.dk/QuestionHist.aspx?qid=143400

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 30-12-09 08:14

o.v.n. ->
Citat
..det er faktisk modsat Molokyle, du har selv sat markering ved Gem en kopi på serveren, som standard er der ikke markering der

Modsat? ..er du sikker på det? Kan det tænkes det kun gælder Windows mail?

Jeg mener bestemt at huske, jeg har været rundt hos en del klienter, som pludselig ikke kunne modtage e-mail's med en besked om, at in-box'en var fyldt, selvom de havde slettet alle mail's deri.

Hvorfor?

Fordi at SERVERENS in-box var fyldt ..ikke klient-maskinens in-box !!!

..og de havde bestemt ALDRIG bedt om noget med, at gemme på serveren da de oprettede deres e-mail konto med pop3, smtp, brugernavn, password mm.

Næeh... man skal aktivt bede om at mail i serveren in-box slettes, når e-mail-klient programmets in-box mail slettes. ...eller helt undlade at gemme 'kopier' på serveren.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-12-09 09:43

Jeg bruger samme metode som Molekyle.
Min hovedmail er en googlemail hvor de andre mail sendes hen.
Min foretrukne maillæser er www.google.dk > login > Igoogle > fra en hvilken som helst computer gennem alle typer browsere.................i udlandet husker jeg at logge af og slette browserhistorik.

Der slettes ikke ret mange mails, og de ligger pænt i "mapper" for der er masser af plads.

Den bedste fordel med google-mail er bl.a. at Kandu- mail ikke hober sig op på et enkelt spørgsmål men samler sig i en enkelt "mail"