/ Forside/ Teknologi / Hardware / Skærme / Spørgsmål
10  peet49 1562
utydelig skrift på skærm
Fra : peteralf
Vist : 1939 gange
20 point
Dato : 29-12-09 18:39

Har lige installeret windows 7
Hvordan får jeg at den sorte skrift på skærmen var mere tydelig???
Er der en funktion som måske giver mere kontrast på den meget hvide skærm

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 29-12-09 18:49

Prøv at vælge "clear type": http://en.wikipedia.org/wiki/ClearType

Altså:
Citat
Enter Appearance into the start menu search

Select Adjust the appearance and performance of Windows from the Control Panel

The setting that should be changed under the custom option is: Smooth edges of screen fonts, which should be turned off

http://blogs.msdn.com/e7/archive/2009/06/23/engineering-changes-to-cleartype-in-windows-7.aspx

..ellers eksperimentér med: Changing the Default Rendering in Windows 7

..som beskrives lidt nede på siden i mit link.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-12-09 18:52

Eller den nemme måde

Hold ctrl tasten nede imens du triller lidt med hjulet på din mus

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 29-12-09 18:58

og så den klassiske: start med at vælge rigtig skærmopløsning (for næsten alle skærme er det max opløsningen der er den rigtige)

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 29-12-09 19:21

..endnu mere 'klassisk': Kontrast kan indstilles direkte på din skærm vha. menu knapperne på denne
(..hvis det er en separat skærm til en stationær pc og ikke en bærbar?)

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 29-12-09 20:11

Eller sæt din skærm til Default opsætning. Og så tror jeg måske at du ikke har den rigtige skærmkort driver installeret. Selvom Windows 7 har mange drivere, kan det godt betale sig at installere den helt rigtige inde fra producentens hjemmeside, hvis man ikke har den på cd. Det vil gavne sig vil jeg love dig. Især skærmkort drivere har stor betydning.

Kig efter driveren i Enhedshåndtering

Kommentar
Fra : Asbjørn2

Dato : 30-12-09 00:59

Du er en skat Nordsted1 - det løste lige mit problem, også hvad hulen jeg lige havde lavet siden skriften pludselig (her til aften) blev meget stor.
Citat
Eller den nemme måde
Hold ctrl tasten nede imens du triller lidt med hjulet på din mus

Hilsen Asbjørn2

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 30-12-09 08:20

I dette spørgsmål handler det om skriftens læsbarhed/tydelighed/kontrast ....ikke om størrelsen på skriften Asbjørn2, så Nordsted1 er faktisk ude på et galt spor i dette spørgmål.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 30-12-09 08:24

Ps. Asbjørn2 -> Skriftens størrelse kan du bl.a rette i din browser vha. menuen; skift zoom-niveau, som du finder i browserens nederste højre hjørne ved 'forstørrelseglasset' hvor der 'normalt' står 100%

Godt at vide, hvis man ikke har en mus med rulle

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Asbjørn2

Dato : 30-12-09 18:17

Hej Molokyle
Citat
dette spørgsmål handler det om skriftens læsbarhed/tydelighed/kontrast ....ikke om størrelsen på skriften Asbjørn2, så Nordsted1 er faktisk ude på et galt spor i dette spørgmål.

Det vidste jeg egentlig godt, men det der skete var, at min notebook pludselig var ved at ryge på gulvet. Heldigvis nåede jeg at fange den inden der skete noget, men skriften var blevet MEGET større, og tanken var så "hvad har du nu ramt under redningen", og der popper så lige Nordsteds melding op, og jeg er hurtigt tilbage i normal størrelse. Det kræver da en takketale, det må du da indrømme (såååeen lidt som om der er een (den Nordsted1, den Nordsted1) der har holdt øje med een - hæ, hæ).

Citat
Ps. Asbjørn2 -> Skriftens størrelse kan du bl.a rette i din browser vha. menuen; skift zoom-niveau, som du finder i browserens nederste højre hjørne ved 'forstørrelseglasset' hvor der 'normalt' står 100%

tak for lige at få den genopfrisket. Helt ærligt, så havde jeg glemt det ,da jeg jo ikke rettetr på størrelsen hver dag, men nu skulle den sidde i baghovedet et godt stykke tid igen.

Tak, og til dig.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 30-12-09 21:04

Asbjørn2 -> Tipper-Topper ...kun glad for, at ku' være behjælpelig

..og Nordsted1's "tip" fejler bestemt og absolut ikke noget heller !

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Rantheboy

Dato : 05-01-10 21:51

gør så dit skivebor er fremme, der efter højer kliker du på musen og gå ned i skæreindstilinger