/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Hvilken er bedst Intel eller AMD
Fra : Brassovitski
Vist : 638 gange
200 point
Dato : 22-12-09 17:41

Halløjsa
Jeg har valget mellem en maskine med en AMD Athlon II 425 Trible Core processor eller en maksine med en Intel Core TM2 Quad Processor Q8300, øvrige data på maskinerne er stort set ens, hvilken er den hurtigste til f.eks. fotobehandling, videoredigering, og de nye spil?
Er der nogen der kan henvise til en sammenlignende test?

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 22-12-09 18:01

Jeg ville vælge Intel. Jeg har det selv og den er meget stabil.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 22-12-09 18:03

Intel Core TM2 Quad Processor Q8300, er den hurtiste og bedste.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 22-12-09 18:14

Testresultater til sammenligning. Please!!

Kommentar
Fra : gril

Dato : 22-12-09 18:14

jeg vil os købe inter

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 22-12-09 18:24

Der er ingen testresultater. Men jeg har arbejdet med computere i over 15 år og min erfaring har lært mig at intel er den mest stabile og den der giver færrest problemer.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-12-09 18:37

Testresultater kan du IKKE bruge til alverdens....

Du stopper jo en masse programmer i maskinen der sløver den....

Så den der måske er den hurtigeste på en "tom" maskine er måske den langsommeste når HD begynder at blive fyldt

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 22-12-09 18:43

AMD processor har altid været pint til det yderste, så de holder ikke så længe som Intel.

Hastighed: AMD 2,7 Ghz * 3 = 8,1

Hastighed: Intel 2,5 Ghz * 4 = 10

Hvad vil du vælge?, Hvad er hurtist? vælg selv hvad du vil teste dem på

Kommentar
Fra : fusses

Dato : 22-12-09 18:46

Hey

Har tillige bedste erfaringer med Intel...

Prøv at se denne video .....

http://www.youtube.com/watch?v=XgOmMAasqto

lidt tanke vækkede....

God jul

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 22-12-09 18:57

Citat
lidt tanke vækkede....

NEJ det er IKKE tanke vækkende, det er normal viden at AMD kræver meget god køling, de brænder alt for let af når de skal yde noget. Så køb INTEL det holder i længden.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 22-12-09 20:23

hejdu
Citat
AMD processor har altid været pint til det yderste, så de holder ikke så længe som Intel.

Hastighed: AMD 2,7 Ghz * 3 = 8,1

Hastighed: Intel 2,5 Ghz * 4 = 10

Du er da vist ikke computerexpert med det regnestykke du her stiller op????
Det kan man da ikke regne ud på den måde. Jeg har da læst en del artikler om processorer, men har ikke et eneste sted læst at man ved at gange clockfrekvens med antal kerner får den samlede hastighed.
Det jeg efterlyser er nogle test hvor man sammenligner ydelse med forskellige benchmark pogrammer + testning med forskellige spil osv.
Nu er det jo ikke kun processorhastigheden der er afgørnede.
Iøvrigt er det også noget vrøvl at AMD processorer brænder af oftere end Inel. Alle moderne proccesorer er beskyttet mod overophedning.
Og til refi, jeg troede faktisk du var en af dem her på kandu der ved noget om computere, men nu kommer jeg da i tvivl. Jo du har ret i at AMD processorer kræver mere køling, men det er køleren jo så også dimensioneret efter. Der er jo også en noget større køler i en Formel 1 racer end der er i en Fiat punto ik'. He!

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 22-12-09 20:26

til grannen01
Citat
Der er ingen testresultater. Men jeg har arbejdet med computere i over 15 år og min erfaring har lært mig at intel er den mest stabile og den der giver færrest problemer.
Nå du har nok arbejdet for længe med computere, og er blevet for fastgroet i gamle myter.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 22-12-09 20:38

Her er en test mellem AMD og Intel, dog ikke de 2 processorer som jeg har kig på.
http://www.pcworld.dk/art/10104?page=6

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 22-12-09 21:13

Hvorfor fanden spilder du vores tid når du selv tror du har svaret på forhånd.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-12-09 21:20

Citat
men nu kommer jeg da i tvivl.

Det er da dit problem

Disse tests siger intet om det du spurgte om..... (medmindre der findes en test med lige præcis de programmer du bruger) (og det tvivler jeg på)

Intel er, og vil sikkert altid være, den mest pålidelige.....

Desuden afprøves langt størstedelen af software på Intelmaskiner (det er altid AMD der giver problemer i forbindelse med software - dog ikke så meget som tidligere - de bliver jo dygtigere)

Accepteret svar
Fra : Asbjørn2

Modtaget 200 point
Dato : 22-12-09 22:47

Brassovitski (Superbruger)

Citat
Jeg har så løbene skiftet til nyere maskiner og har lige nu en IBM netvista P4 2,4 Ghz.
Til daglig arbejder jeg som IT supporter for diverse brugere i firmaet jeg er ansat hos, MicroSoft office, SAP, og diverse andre programmer.

Dette er taget fra din egen profil, og når jeg læser denne udmærkede beskrivelse, så er du selv en meget vidende person om netop det du spørger om.
Tager du bare lidt gas på os, eller vil du bare se hvad udvalgte KANDU'er ved om spørgsmålet??

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 22-12-09 23:26

Til Brassovitski

Citat
AMD processor har altid været pint til det yderste, så de holder ikke så længe som Intel.

Hastighed: AMD 2,7 Ghz * 3 = 8,1

Hastighed: Intel 2,5 Ghz * 4 = 10

Citat
[/Du er da vist ikke computerexpert med det regnestykke du her stiller op????
Det kan man da ikke regne ud på den måde. Jeg har da læst en del artikler om processorer, men har ikke et eneste sted læst at man ved at gange clockfrekvens med antal kerner får den samlede hastighed.
CITAT]

Står der Ghz efter 8,1 eller 10?, nej, så er det jo nok ikke noget med hastighed at gøre, men er en faktor du kan bruge til at vurdere ydeevnen lidt med.

Jeg læste din profil, og synes du selv skal svare på dit spørgsmål. Såderfor dette.
[CITAT]Hvad vil du vælge?, Hvad er hurtist? vælg selv hvad du vil teste dem på

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 23-12-09 13:13

Halløjsa
Dejlig debat der her er igang! He!
Nå oprindelig ville jeg egentlig bare gerne vide om der var nogen der havde et link til en seriøs test af de 2 processorer, men det er der jo desværre ikke, så jeg må søge svaret et andet sted.
Men tak for diverse input alligevel.
Og rigtig god jul til jer alle.

Godkendelse af svar
Fra : Brassovitski

Dato : 23-12-09 13:50

Tak for svaret Asbjørn2.
Du har nok fat i noget af et svar, men selv om jeg forsøger at følge med i udviklingen, synes jeg efterhånden det er meget svært, specielt omkring processorer, hvor Intel og AMD forsøger st udkonkurrere hinanden, både på ydelse og pris. Umidelbart synes jeg at mange artikler peger på at man får den bedste ydelse kontra pris ved at vælge en AMD. Der er ingen tvivl om at Intel har føretrøjen på med hensyn til hastighed, men så skal man godt nok også betale en høj ekstra pris for at få den sidste top af ydelsen med. Nu er der jo også mange andre ting der spiller ind med hensyn til ydelse, en god og hurtig processor hjælper jo ikke en dyt, hvis bundkort, RAM osv. ikke er optimeret til processoren. nå skidt min næste computer bliver nok en Dell. Jeg har fået et godt tilbud gennem firmaet, hvor jeg arbejder, og den er vist rigelig kraftig langt ud i fremtiden.
DEll Studio XPS
Intel Core i7 920 (2,66 GHz)
8192 MB RAM
2 x 1 TB harddisk
1,8 GB Nvidea Geforce GTX 260
Windows 7 64 bit
Her er et link til en konfiguration der er næsten den samme:
http://configure.euro.dell.com/dellstore/config.aspx?b=&c=dk&cs=dkdhs1&kc=DRSSX001&l=da&m_30=322642&oc=D00SX01&rbc=D00SX01&s=dhs

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 23-12-09 13:51

Øv linket strater desværre forfra, jeg troede linket virkede til den færdige konfiguration.

Kommentar
Fra : Asbjørn2

Dato : 23-12-09 22:16

Citat
Intel Core i7 920 (2,66 GHz)
8192 MB RAM
2 x 1 TB harddisk
1,8 GB Nvidea Geforce GTX 260
Windows 7 64 bit

Tænkte nok jeg skulle holde snotten væk, og vejleder som før mest konen og andre der ikke ved så meget om "puteres hardware".
Kan dog godt se at det er "kraftige sager" der vises - bliver helt misundelig

Asbjørn2

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 25-12-09 14:08

Ja glæder mig også helt vilt til at prøve, hvor mange kræfter maskinen har. Jeg laver en del videoredigering, og det tager en tid på min nuværende Netviste 2, 4 GHz, 4 GB RAM, også selv om jeg har inversteret i et kraftigt grafikkort.