/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hækkeklipning i snevejr...
Fra : sks009
Vist : 634 gange
100 point
Dato : 22-12-09 14:29

Hej alle,

Sneen falder og det er jo fantastisk...

Dog har jeg pr 1. dec overtaget et hus hvor den tidligere ejer har misligholdt haven, hvilket også har gjort at hækken er meget bred, og dermed meget sårbar overfor sne...

Jeg har flere gange været ude og daske sne af hækken, men da jeg ikke er flyttet ind endnu er det træls at skulle tage denne tur og er lidt nervøs for at hækken ender med at vælte. Der er allerede flere steder den er blevet noget "ujævn" til siderne...

Mit spørgsmål er derfor: Kan man klippe hækken i snevejr? Naturligvis skal den lige rystes først så der ikke ligger 20cm sne ovenpå den - men kan det lade sig gøre?

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 22-12-09 14:35

Hver ting sin tid.
Det bliver tø-vejr imorgen, og mon ikke hækken overlever.

Du kan jo ikke se hvordan hækken skal klippes, når de hele hænger. Så vent du et par dage med at klippen den.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-12-09 14:44

Nej, du ved vel at du ikke må slå eller gå på frossen græs.

Tilsvarende må du ikke blotte de bare grenstumper.

Vent til forårs solen skinner...

Accepteret svar
Fra : Smokei

Modtaget 110 point
Dato : 22-12-09 15:09

Gå du bare igang med at klippe den hæk. Hække kan klippes hele året .

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 22-12-09 15:09

Hækken kan holde til mere end Du tror, dog kan sneen tage hårdt på thuja, men disse er sjældent brugt som hæk.
Før der kommer blade på kan man alligevel ikke vurdere hvor der skal klippes eller beskæres kraftigt, evt. graves et par nye kviste ned fra planteskolen, under alle omstændigheder bliver den ikke pæn før i 2011.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 22-12-09 15:12

Det kan du godt. Det er der ingnen problemer i andet end at det kan være lidt koldt.

hawaii7

Godkendelse af svar
Fra : sks009

Dato : 22-12-09 15:34

Tak for svaret Smokei.

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 22-12-09 15:52

Selvtak og go' fornøjelse.

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 22-12-09 15:54

Lidt skægt....sks009 vælger smokeis svar ,fordi dette øjensynlig passer ham/hende bedst. Jeg har ikke en dyt forstand på hække, men jeg morer mig lidt over den måde tråden køres på.

svendgiversen skriver nej til spørgsmålet lige så udokumenteret som smokei (lige så udokumenteret) skriver ja LOOOL....så sks nappede det svar, der passede ham/hende bedst

Så må vi se om hækken klarer amputationen LOOOL God fornøjelse sks

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 22-12-09 16:24

Det kommer også an på hvad det er for en hæk.

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 22-12-09 16:52

Hvis det er en skibshæk...går det så??

Kommentar
Fra : transor

Dato : 22-12-09 21:18

Når du klipper sårer du det træagtige ved . for at såret skal læges så der ikke går infektion af bakterier og svamp , skal det ske når temperaturen er så der er rimelig grokraft i planten . Klip ikke når det er koldt.