/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
Klone ip / netværks problemer!
Fra : alexsh
Vist : 521 gange
102 point
Dato : 21-12-09 21:57

Hey folkens

Jeg lidt med håret i postkassen, og skal have hjælpe til at få det ude igen.

På vores lille lokal netværk i hjemmet har vi 4 computere tilsluttet. 3 via kabel og 1 trådløs.

Vi har min computer, A, og de tre andre computere x,y,z. Så snart at computer ,a, er tilsluttet netværket og på internetten, bliver de resterende computere smidt af nettet. Hvis jeg trækker netværkskablet ud af computer A, får x,y,z pludselig adgang til nettet igen. Jeg snakkede med en tech-supporter som egentlig ikke vidste en skid, men vrøvlede om noget med min computer måske kloner ip-adresser.

Er der nogle der har ideer og forhåbentlig løsninger til dettte dilemme, vil jeg meget gerne høre fra jer :)

over'n'out

Kommentar
Fra : severino

Dato : 21-12-09 22:14

Det lyder yderst sandsynligt, for når du cloner MAC adressen, så overtager den jo netværkets adresse.

Noter de indstillinger du har i din router, og NUL-stil/reset routeren.
Den skal sættes op til at køre DHCP lokalt, og skal så tildele alle maskiner hver sin lokale adresse.

Kommentar
Fra : Crypton

Dato : 21-12-09 22:42

Nu skriver du jo ikke hvordan du har sat dit netværk op.

men jeg går ud fra du har et modem af en eller anden slags og du derefter har en router.

Det lyder til som Severino siger at din PC A tager ip - adressen og derfor overtager nettet.

Det skal være din router der skal have IP adressen fra dit modem.

Så se efter om din router er sat til DHCP og sluk derefter for alt.

Nettet skal startes i rækkefølgen
1. Modem vent til det er klar.
2. Router igen vent
3 derefter kan du starte dine pc'er.

Håber det løser dit problem.

Kommentar
Fra : alexsh

Dato : 21-12-09 23:24

hmm.. jeg har før prøvet at resette router uden succes. Og "Local DHCP Server" står til enable hvilket den også skal hvis jeg har forstået jer korrekt?

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 22-12-09 00:09

severino her må jeg lige sige at jeg ikke er enig i det du skriver, det plejer jeg ellers og være. Når du kloner en MAC eller en IP så er det fordi at man 1. kun vil registeres med en computer på sin internet forbindelse 2. fordi ens ISP (Internet Service Provider) kræver et log in for at kunne tilgå nettet og ved at klone en MAC eller IP så binder ISP's system den klonede IP eller MAC til log in'et og tror derfor at man hele tiden er på nettet.

DERFOR tror jeg at der IKKE er tale om en kloning. Vi bliver nød til at vide hvem der er din ISP, hvor længe problemet har stået på, er det lige opstået eller er det opstået efter et nyt trådløst access point er tilsluttet nettet.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 22-12-09 00:20

ISP kan kun se den MAC adresse der er i WAN delen af en router. Alt hvad der er tilsluttet på LAN delen er lokale adresser, som alle skal igennem GATWAY'en for at komme på nettet.
De vil normalt være transperent for ISP, da det er roterens opgave at fordele trafikken fra eget netværk og ud på det globale netværk.

Man kunne forsøgsvis prøve at tvinge alle maskiner til at køre statisk på LAN siden.

Men prøv og se i opsætningen af netforbindelsen på maskine A. Hvis den både har samme IP adresse i lokal forbindelse og i gatway, så er det her problemet ligger.

Kommentar
Fra : alexsh

Dato : 22-12-09 07:21

ISP er Tre-For som leverer fibernet (profiber.dk). Problemet har stået på i lidt over en uge nu, hvilket giver lidt problemer da eksempelvis mine forældre har firma pc tilsluttet nettet.

Alt net, telefoni og tv kommer ind i huset til en boks fra profiber, hvorefter net er trukket videre til deres linksys router, hvorefter netværkskabler er trukket fra router til de forskellige pc'er. Så ikke så meget underligt over opsætningen på den del.

Jeg har kørt en ipconfig i cmd og den viser standard gateway til at være 192.168.15.1 og IPv4-adresse til at være 192.168.15.100 (der samtlige adresser på netværket starter)

Håber det var sådanne oplysninger vi manglede?? :)

Kommentar
Fra : Crypton

Dato : 22-12-09 14:43

Læser jeg det rigtigt. Har alle 4 pc 192.168.15.100 så er det der dit problem er.

de skal være forskellige. Har du sat fast IP i opsætningen på pc'erne?

Kommentar
Fra : severino

Dato : 22-12-09 21:16

Citat
Jeg har kørt en ipconfig i cmd og den viser standard gateway til at være 192.168.15.1 og IPv4-adresse til at være 192.168.15.100 (der samtlige adresser på netværket starter)

Din Gatway er altså 92.168.15.1 som e vejen ud af routeren.
DHCP delen, skal så dele lokale IPadresser ud i et angivet område, som f.eks.:
Fra 192.168.15.100 - Til 192.168.15.150
Så vil de tilsluttede maskiner få tildelt i rækkefølge fra x.x.x.100 til x.x.x.150, startende nede fra de 100. - Altså hver maskine får hver sin adresse i dette område, så de ikke konflikter.
Når alle maskiner er på, skal du kunne se i loggen, hvilken maskine der har fået tildelt hvilken adresse.