/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Gulvvarme i badeværelse
Fra : steno
Vist : 3517 gange
500 point
Dato : 19-12-09 13:58

I 2008 fik jeg renoveret badeværelse, og fik lagt gulvvarme i stedet for radiator. Det har virket fint indtil jeg i sidste uge tappede vandet af, da jeg skulle have en ny radiator i kælder. Der står en Pantec fjernvarmeunit.
Jeg fyldte anlæg op igen, udluftede radiatorer og alt var i skønneste orden, indtil jeg fandt ud af, at der ikke mere var gulvvarme.
Monteringsbeskrivelse: Tilgangsrøret (det varme vand) kommer fra samme streng som radiatoren i værelset ved siden af. Det er bare koblet på en vinkelmuffe der vor røret kommer ud af skunken, så der kører et rør op til radiator i værelset og et ud til gulvvarmen. Vinklen her er varm.
Afgangsrøret der kommer op af gulvet er monteret med en Danfoss Returløbstermostat, FJVR med skalering 1-8 er kold.
Jeg uden held prøvet at lukke for radiator i værelse i håb om at øge trykket og dermed få gang i cirkulationen.
Er der nogen kloge VVS folk, der kan fortælle mig hvad jeg gør forkert og hvordan jeg får gang i gulvvarmen ?

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 19-12-09 14:07

Hej
Dit gulvvarme-system er jo nærment "en stor radiator. Har du udluftet ved gulvets returventil ?
/PG

Kommentar
Fra : steno

Dato : 19-12-09 14:25

Hej

Det eneste der er på badet er returløbstermostaten. Jeg prøvede igår at hive toppladen (med tallene) af. Der sidder ikke noget. Ligeledes prøvede jeg af afmontere selve termostathovedet. Der sidder kun den sædvanlige 10mm messingmørtik med ventilstiften. Jeg prøvede at løsne møtrik men der kom kun vand ud. I værelset med radiatoren sidder kun udluftningsskruen på radiatoren. Der kommer osse kun vand ud. Termostathovedet prøvede jeg igår at hive ud i. Det er fjederbelastet, men hvorfor ved jeg ikke.
Altså: Jeg ikke finde separat returventil for gulv.

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 19-12-09 15:01

Luk for alle radiatorer i huset.

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 19-12-09 15:38

Hej steno

Lyder lidt "mystisk" !
1. Hvad er indgangstemperaturen ? (Bør være meget varm)
2. Hvad er udgangstemperaturen ? (Lige inden returventilen)

Det nytter ikke at adskille ventilen. Lige efter ventilen skal der være mulighed for udluftning. Hvis dette ikke er tilfældet, må du kontakte det firma, som udførte renoveringen.

Noget tyder på, at der er en "luft-prop", som blokerer ved udløbet, og den kan du ikke udlufte "tidligere" i systemet = skal udluftes "foran" i proppen. Er der ikke en "messing-fidus" med et lille udluftningshul du kan aktivere med fingrene (alternativt med en papagøjetang) ?

/PG

Accepteret svar
Fra : Hejdu58

Modtaget 500 point
Dato : 19-12-09 18:07

Sæt returtermostaten op på 8 og vendt til at det begynder at varme før du skruer ned igen, for det første er der luft i gulvslangen og det forsvinder ikke her og nu , når du ingen mulighed har for at lufte ud, dernest tager det nogen tid før et koldt betong gulv bliver varmt, så fuld knal på gulvvarmen og luk de andre radiatore så så du tvinger så meget vand igennem gulvvarmen som muligt, og luft ud på den radiatoer der er nærmest returvarmen på gulvvarmen

Godkendelse af svar
Fra : steno

Dato : 19-12-09 18:32

Tak for svaret Hejdu58.

Det virker, forstået på den måde at jeg kan mærke returventilen bliver varm. Jeg slukkede for alle radiatorer, satte trykket op til 2 bar og satte centrifugalpumpen op på fuld knald. Så åbnede jeg luftskruen på nærmeste radiator og der kom udover en masse vand luft ud.

Så tak for hjælpen - osse tak for de andre besvarelser.

God jul til alle

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 19-12-09 18:46

Selv tak, og dejligt at høre at du ikke skal have kolde fødder her i julen