/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Dyret skal jo dø.!!
Fra : Heidi-Ho
Vist : 574 gange
50 point
Dato : 18-12-09 16:38

Jeg var på besøg hos en gammel bekendt i dag.
Efter vi havde fået en tår kaffe gik vi en tur rundt på gården og kom forbi hans sø.

"Hvor er alle dine ænder".!? Spurgte jeg.

"Dem har jeg slagtet"..! Svarede han og tilføjede "Jeg havde fået en god bestilling fra den lokale Husmoderforening af 1877, de skal afholde julebingo i forsamlingshuset..!!"

"Nårh....hmmmmm....hvorfor lejede du så ikke andejagten ud som en dagsjagt.? Du ved, penge for jagt - penge for ænder....ha, ha, ha, ha, dobbelt fortjeneste lige ned i lommeulden"..!!!

"Er du sindsyg.!!! Det er etisk forkert at jage udsatte ænder. Det burde du sku' da vide".!!!!

"Tjae...Tjoe....men under alle omstændigheder skulle ænderne jo dø. Om de bliver halshugget eller skudt, er vel et fedt".???

Hvad er mest etisk.?
At hugge hoved af anden - eller skyde anden.?

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 18-12-09 16:49

Tja, hvis man rammer direkte i hovedet eller hjertet så er det mest humant at skyde, men rammer man alle andre steder på anden så er halshugning mest humant.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 18-12-09 16:54

put an take med ænder ? nej tak

Kommentar
Fra : amlupo

Dato : 18-12-09 17:05

Citat
put an take med ænder ? nej tak
Det bruger man en del, både med div fisk, ænder, fasaner osv

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 18-12-09 17:22

Det jeg tænkte på var;

Er det mere etisk at indfange ænder i søen for derefter at barberer deres hoveder af med en økse, fremfor at klappe ænder op at flyve og derefter skyde dem.?

Forudsætningen er selvfølgelig, at skuddet er korrekt placeret - og øksehugget er korrekt placeret, at andens hoved ryger af i første hug.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 18-12-09 17:38

Om hovedet ryger af i første hug er vel underordnet, dyret skal bedøves først ifølge loven, når så en utrænet flytter øksen lidt for ikke at ramme egne fingre ryger øksen ned i skallen på anden dør den alligevel.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 18-12-09 17:43

Selvfølgelig er det mest humant/etisk, at hugge hovedet af dem.

For et par år siden, så jeg en andejagt på et nærliggende gods - hvor de desværre anskød mange ænder, hvoraf en stor del af dem lå på den nærliggende vej, som jeg kom kørende på.
Jeg steg ud af vognen, og kunne konstatere at der på vejen lå 5 anskudte ænder og mange flere i lunden på den anden side. - Så var det, at jeg råbte til jagtselskabet - at der var anskudte ænder.

Og de svarede - det skulle jeg ikke blande mig i, de skulle nok aflive dem på et senere tidspunkt.
Så var der kun 1 ting at gøre, at jeg benyttede mit bilhorn i ca. 5 minutter, og så kunne de endeligt tage sig sammen, og komme og aflive de stakkels ænder. Efterfølgende meldte jeg hændelsen, til den lokale politi-station. Men her fik jeg ikke den store respons - politimanden var også jæger.

Så jeg har ikke ret meget til overs for disse selskabsjagter - de burde forbydes.
Det pågældende sted, er det vist almendeligt at de drikker en god morgenmad, og den følges så senere op af en fugtig frokost - og så alle disse lallende idioter på jagt efter udsatte ænder, fasaner o.s.v. - Gad vide, om de alle har gyldigt jagttegn - eller er det kun pengene der tæller?

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 18-12-09 17:56

Citat
Og de svarede - det skulle jeg ikke blande mig i, de skulle nok aflive dem på et senere tidspunkt.

De burde være sat til øjeblikkelig afsoning.
Hvor har vi Dyrenes Beskyttelse??? Nå,de går vel selv på jagt.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : FidoFlap

Dato : 18-12-09 20:28

Sådan er det når det er selskabs jagt, hvor der er penge med i spillet, så er der nød til at være disciplin når der mange jægere sammen, og ingen forlader der post før der er blæs af,
Derimod var det en enkelt jæger med sin hund ville omtalte ænder blive samlet op prompte. Udsatte ænder hvor de kommer i buketter og jægerne, hvis vi kan kalde dem sådan, bliver så forvirret , at de skyder til høre og venstre uden det fornødne overblik, og derfor sker disse hændelser, samme med mange af de hunde, der er med, de bliver lige så forvirret som jægerne..
Det sker desværre mange stæder hvor der afholdes jaft i selskabsform, det gælder om at skyde så mange som muligt, så der kan komme penge i kassen, hvor alt etik og moral er gået fløjten..
Husk jagt koster mange penge, og mange af disse jagtudlejere, af dag jagter er rene amatører, som har lejet et stykke jagt, hvor de sætter ænder ud , hvor de er nød til at genudleje for at få det hele til at rende rundt. Og desværre er mange af disse by jægere, som deltager også amatøren, og derfor går det som tidligere beskrevet.
Derfor er meget af det jagt vi er vidne til, kun lystmord, og når folk betaler godt, har de ingen ansvars førelse,
Derfor græmmes jeg som jæger og deltager ikke i den form for jagt, det gælder også jagt på udsatte fasaner, og som jeg før har været inde på omkring etik og moral, med nutidens jagter, om hvor meget vildt der kun bør udsættes og hvor meget af naturlige bestand der må høstes, ligeledes, om hvor hyppigt, man efter etiske regler må afholde af jagter, vi ser ofte på jagtformidlingen når der averteres jagt, at nogle holder jagter på samme arealer op til 8 til 10 gange på en sæson, jeg betegner det som at drive rovdrift.og unødig forstyrelse.

Fido

Kommentar
Fra : rødebrik

Dato : 18-12-09 20:54

Det mest humane er "FotoSafari", men her taler jeg vel for døve jæger-ører ?!

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 18-12-09 21:27

Fido flap du er ikke jæger og bliver det heller aldrig

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 18-12-09 17:38

--------------------------------------------------------------------------------
Om hovedet ryger af i første hug er vel underordnet, dyret skal bedøves først ifølge loven, når så en utrænet flytter øksen lidt for ikke at ramme egne fingre ryger øksen ned i skallen på anden dør den alligevel.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hvor i loven står der at ænder, høns og andet fjerkræ skal bedøves først?
Og hvad med alt det der halal-slagtes? Bliver de bedøvet af at en muslin står og beder bønner imedens de ruller forbi på slagtebåndet?

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 18-12-09 22:06

Citat
Det mest humane er "FotoSafari", men her taler jeg vel for døve jæger-ører ?!

Næ, du taler ikke for døve jæger-ører.

Der er mange jægere, (bl.a. mig selv) der tager i skoven og "skyder" dyr med fotoapparatet.
Det er både lærerigt og enormt spændende.
Jeg indrømmer dog blankt, at skyde et dyr med riflen og derefter tilberede og spise dyret, er for mig mere spændende.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 18-12-09 23:31

Citat
Om de bliver halshugget eller skudt, er vel et fedt".???

En egoistisk tankegang at ha'.
Synd for dig........... nu fik du ikke "fornøjelsen".
Men andre fik glæden af dem.

Kommentar
Fra : FidoFlap

Dato : 19-12-09 07:28

Fido flap du er ikke jæger og bliver det heller aldrig.

BB.
Du er sikkert ret set ud fra det snæversyn, Jagt driver jeg, den ringe viden jeg har tilegnet mig, harjeg kun fået gennem ældre jægere, der kun gik på jagt få at få noget til gryden, jeg lærte om hvad de syntes var etisk jagt . det var at vi ikke skulle hjembringe mere vildt end vi kunne fortære blandt familien og nærmeste venner og så siden at holde de jagtbare rov vildt arter på et passende niveau, og aldrig at drive rovdrift på naturen.
At så en ny genration mener det er legalt, at bare opdrætte og skyde for lås for morskab og pengenes skyld.

Måske kunne du BB med din store viden, afholde et kursus, om nutidens jagt, og om etik og god jagt moral, ingen er for gammel til at lære, tænk om man kunne få en helt anden syn og indstilling til jagt.

Hvor har du BB for resten din store viden fra, lidt kurser fra Kalø eller gennem jægerforbundet lokal afdelinger. du skriver godt nok på din hjemmeside du er hunde og skyde instruktør, unge jæger instruktør du skriver også du er forfatter, det kan alle da se, at det du udgiver dig for at være forfatter,det er groft overdrevet, hvis dine andre titler er lige så overdrevet hvad er du så værd??

Kommentar
Fra : FidoFlap

Dato : 19-12-09 07:39

Til BB til din orientering er, Fido og skrækkelige Olfert ved at være klar til at starte ATV-en , til at tage på gravjagt., kan du også have en god dag.

Husk en tur ud i nature er godt for hjerne og legme Fido

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 19-12-09 10:45

Pia Skov skrev;
Citat
En egoistisk tankegang at ha'.
Synd for dig........... nu fik du ikke "fornøjelsen".
Men andre fik glæden af dem.
Hvad mener du med det, bette Pia.?

Annuller spørgsmålet
Fra : Heidi-Ho

Dato : 21-12-09 15:10

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål