/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Multiboot med XP og Win7
Fra : leob
Vist : 1408 gange
100 point
Dato : 08-12-09 23:44

Jeg vil gerne have lavet et multiboot system således, at jeg kan vælge mellem min gamle XP Pro og en ny Win7 Ultimate ved opstart (indtil Win7 er afprøvet).

Min computer er checket og godkendt til Win7. Den har 2 HDs hver med flere partioner. Kun den ene partion (C-disken med XP) er af system-typen.

Efter forskrifterne har jeg startet XP systemet, lukket for alle anti-systemer, lagt Win7 installationsCDen i, valgt INSTALLER Win7, fået downloadet de

sidste nye rettelser, valgt fuld installation og valgt hvilken partion, jeg vil have Win7 lagt på (en tom Z-partion med ca. 95 GB ledig plads).

Installationen går i gang med det første ud af 5-6 jobs, nemlig at kopiere pakkede filer fra CDen over på Z-partionen. Det kører fint og når 100%.
Derefter skiftes til næste punkt, udpakning af filerne. Efter at have nået ca. 27% af dette deljob genstarter computeren.
Jeg er klar over, at dette vil ske flere gange under installationen, men det synes mig dog at være et underligt tidspunkt at gøre det på.

Computeren lukker tilsyneladende normalt og genstarter, også tilsyneladende, normalt. Der vises en skærm med "Windows 7 startes" og med et lidt sløret Windows logo. Dette logo vibrerer en smule og fortæller måske, at computeren er i gang med arbejdet.
Selvom jeg på forhånd er klar over, at en Win7 installation tager lang tid, afbryder jeg efter godt 2 timers venten på at processen ville fortsætte.

Jeg slettede alt fra Z-partionen og prøvede igen på samme måde.
Jeg har også prøvet bl.a. at installere
1. på en anden, tom partion (på samme HD som C, hvor Z ligger på min anden HD)
2. lavet en kopi af XP på en tredje partion og brugt den som udgangspunkt for Win7 installationen
I alle tilfælde ender jeg med samme resultat: Den forsøger (i utide?) at genstarte og hænger derefter.

Jeg har prøvet at ringe til Microsoft support, men -som sædvanlig- var der ingen hjælp at hente der. Teknikeren ville mene, at min harddisk var istykker.

Jeg vil helst ikke slette min eksisterende XP, for ellers ville det næste forsøg vel normalt være, at jeg istedet for at prøve at lave en multiboot, så lavede en ren Win7 installation ovenpå C-diskens XP, idet jeg formoder, at en sådan vil formattere Cdisken i løbet af installationen.
Hvis det ikke virker har jeg jo ingen XP med mine programmer og indstillinger i mere. Jeg ved godt, at jeg i Win7 alligevel skal ny-installare disse ting, men jeg vil helst ikke skulle risikere at gøre det på XP, når jeg nu har et kørende system.

Er der nogen af jer, som kan hjælpe mig videre?

leob

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 09-12-09 00:02

Søgt lidt på Google.....
Måske disse links kan hjælpe lidt: Men denne guide skal du installere Win7 og derefter xp

Dual Boot Windows 7 with XP/Vista in three easy steps
http://www.techspot.com/guides/143-dual-boot-windows7/

Install Windows XP in Dual Boot with Pre-Installed Windows 7
http://www.pronetworks.org/forums/install-windows-xp-in-dual-boot-with-pre-installed-windows-7-t104890.html

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 09-12-09 00:07
Kommentar
Fra : granner01

Dato : 09-12-09 00:51

Har jeg forstået dig rigtigt? Starter du XP og så installerer Win7?

Du skal boote fra Win7 CD og via installationen vælge den partition den skal ind på. Den sletter ikke noget på din XP installation. Men den vil nok formatere den partition som den skal lægges på.

Kommentar
Fra : leob

Dato : 09-12-09 09:00

jeg checker i løbet af dagen de foreslåede links.

til granner01
Det er ikke rigtigt iflg microsofts anvisninger på

http://windows.microsoft.com/da-DK/windows7/Install-more-than-one-operating-system-multiboot

leob

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 09-12-09 11:26

Glem alt om at starte XP først.

Smide WIN 7 CD i og vælg når du bliver spurgt den rigtige partition.

For mig var der ingen problemer og dualboot blev også etableret helt korrekt.

vh Ben

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 09-12-09 11:33

Leob
Den genvej fortalte bare hvordan du installerer et styresystem på en tom PC. Og det er ikke det du skal nu.

Så læg skiven med Win7 i CD/dvd holderen, genstart og følg det der sker på skærmen. Tro mig, det er den eneste måde du kan installere 2. styresystem på.

Kommentar
Fra : leob

Dato : 09-12-09 21:20

jeg skal nok prøve granner01s måde, men Microsoft skriver altså (og det gælder for Win7) følgende vedr multiboot:

Når din nuværende version af Windows starter, skal du indsætte installationsdisken i computerens cd- eller dvd-drev. (Windows skal at starte for at udføre denne procedure. Genstart eller "boot" ikke computeren ved hjælp af installationsdisken)

altså ikke på en tom PC

... men det er jo ikke første gang MS snakker med flere tunger !!!!

Det, jeg gerne også vil vide er, om nogen har oplevet at installationsprocessen restarter midt i (eler 27% henne i) udpakningsafsnittet?
Jeg tror egentlig at det er her fejlen ligger, men jeg skal nok prøve jeres forslag.
Jeg venter bare et par dage endnu, for hvis der er andre forslag vil jeg gerne have dem med. Ellers skal jeg i givet fald blive ved med at reparere min gamle XP for i det hele taget at kunne lave noget (en forgæves Win7 installationen låser hele maskinen så en gen-installinging (repair) er nødvendig).

lleob

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 09-12-09 22:17

Det er jo helt dit eget valg.

Jeg har læst dine overvejelser. WIN 7 skal ikke være en opgradering af din XP, men sen selvstændig installation. Derfor er der ingen grund til at forsøge en installation igennem XP...

Hvis MS havde været så tåbelige, kunne man jo ikke lægge WIN 7 ind på en TOM PC.

Det eneste WIN 7 gør under installatinen er at afslutte med at gøre begge systemer Boot bare.
Via de første BIT der læses på Harddisken når den starter via Master Boot Record.

Herefter skal PCen blot vide hvor startadressen til opperativsystem ligger på harddisken og hvilken harddisk denne ligger på. Denne start adresse er angivet i BIOS, som gør at PC finder det sted hvor MBR ligger.

Men jeg kan godt forstå du tænker en ekstra gang, det er har jeg også gjort ved instalation er både LINUX og WIN 7 og 2 udgaver af XP på samme maskine.

Men du bare huske at vælge rigtigt når du bliver spurgt om parttion. Så går resten smertefrit.

god fornøjelse.
vh Ben

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 09-12-09 22:28

Du kan rolige gøre som jeg skrev, jeg har selv altid mindst 2 forskellige styresystemer på min PC samtidig, på hver sin partition selvfølgelig.

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 09-12-09 23:36

Prøv dig frem med nogle af de anvisninger der er skrevet.... Lyder til at computeren fryser, når du siger at den stopper med at arbejde/installer styresystemet....

Prøv igen at installere win 7 på din computer og hvis problemet stadigvæk fremkommer, så prøv på andet computer hvis muligt.... (fryser den også der ved ca. "27%") ??????

Kommentar
Fra : leob

Dato : 10-12-09 07:30

Som McBobo skriver vil jeg forsøge at finde en anden PC til afprøvningen.
Derfor går der nok et par dage før jeg - forhåbentlig - afslutter denne tråd
leob