/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Nulreappelsiner
Fra : Nordsted1
Vist : 1063 gange
100 point
Dato : 08-12-09 21:05

Da jeg var barn havde vi en tradition på adventsøndage, når lyset/lysene blev tændt i kransen.

Vi fik hver en appelsin som vi skulle nulre helt bløde, fjerne lidt af skrællen i toppen, og så komme sukkerknalder i. Vi spiste dem så imens min far læste en julehistorie

Kender i til nulrerappelsiner??

Eller hvordan holdt i advent da i var børn

Jeg havde faktisk selv glemt alt om nulreappelsiner, indtil sønnen (efter han havde spist en appelsin, spurgte mig om der ikke var noget med appelsin og sukkerknalder) Så han skulle lige afprøve det igen

Accepteret svar
Fra : smuller54

Modtaget 110 point
Dato : 08-12-09 21:09

Jeg kendte det ikke, i mit hjem, men min svigermor og svigerfar -introducerede dem til vores børn og det var alletiders juledage hos farmor og farfar- når man fik nulreappelsiner.

Det var ligesom at se en hundehvalp vente på go´bidder, når farmor gjorde appelsinerne klar

godt husket - herligt at blive mindet om

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-12-09 21:11

He he, da sønnen spurgte om vi ikke havde lavet noget med appelsiner og sukker.... jow da marmelade,

iih mor altså, det var ikke marmelade.. så måtte jeg jo lige lægge hovedet i blød

Vi skulle selv nulre dem bløde, det kunne godt tage lang tid, for hvis man gjorde det for hidsigt, så gik der hul, og så kunne de ikke bruges

Kommentar
Fra : xbruger

Dato : 08-12-09 21:16

På Nørrebro kaldte min Mor dem for "Movse-appelsiner", men det er muligvis et udtryk som kommer fra Løkken, hvor min Mormor kom fra.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-12-09 21:22

Jamen så er det jo helt landsdækkende

(og nu holder du dig til den ene profil, ellers ryger du i skammekrogen)

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 08-12-09 21:27

Har aldrig hørt om det, kan man ikke bruge en klemsin'

Nå, tror jeg skal have nogle ap'siner i morgen

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 08-12-09 21:31

Klaudi det er D´´erne, som er udelukket

og så "sys" vi at det fint med appelsinerne, der er mer´ saft i og de er lavet af en be´re konstruktion

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-12-09 21:32

Jeg tror ik' en klemsin kan rumme en knalde

Den er nok også for tynd i skrællen til at blive nulret uden at gå i udu

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-12-09 21:33

Ja i dise krisetider, må vi spare hvo spares kan... og her på siden er det blækket vi sparer på

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 08-12-09 21:37

Citat
Den er nok også for tynd i skrællen til at blive nulret uden at gå i udu

Ikke godt ikke godt

Tænk hvis man er lille og tynd i skrællen - så kan man slet ikke ......

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-12-09 21:42

Men man skal jo også spare på sukkeret, så hvis man kunne bruge en klem'sin var det jo smart

Klaudi, ka du ikke lige lave forsøget ??

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 08-12-09 21:44

Jeg har go.t nok no'en store klemsiner men .et kan .a go.t være .e ikke er go.e til et knal.

PS
Jeg er stor og tyk i skrællen....

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 08-12-09 21:45

Citat
Men man skal jo også spare på sukkeret, så hvis man kunne bruge en klem'sin var det jo smart

Ja, det ene knald eller det andet knald er vel godt uanset hvor stort det er

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-12-09 21:47

Citat
Ja, det ene knald eller det andet knald er vel godt uanset hvor stort det er

Ikke helt... de store kan godt rumme to knald

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 08-12-09 21:49

Citat
Jeg har go.t nok no'en store klemsiner men .et kan .a go.t være .e ikke er go.e til et knal

Nordsted1 siger du ska ´ prøve

ellers go.t klaret med sproget u.en 4. i alfabetet.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-12-09 21:56

Hvor'en går det med klemmeriet klaudi??

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-12-09 22:03

Nå Klaudi står nok med hov'et over køkkenvasken for ikke se svine med sin klemsin

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 08-12-09 22:09

det var
Citat
klemsiner

Nordsted1

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 08-12-09 22:10

Næe .et gør jeg ik', men var u.e og kig efter et knal.
tro.e.e jeg hav.e nogle, .et var sq flormelis

.et er nok ik så go.t at put i

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 08-12-09 22:14

næh .et støver mere en. det gavner og saften bliver helt tyk

det er be.re til is

Måske du bare ska´fryse dem først

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-12-09 22:15

1=klemsin
2=klemsiner... men vi skal jo spare så vi kan godt kal.de .em for klemsiner

Klau.i,jeg tror go.t .et kan blive svært at få flormelis i, men jeg syntes du skulle prøve at tage det i mun.en og så puse det i med et pusterør

(så.an jeg jeg al.rig fået den før)

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 08-12-09 22:19

Jeg tror .et blir noget griseri me. et pusterør

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-12-09 22:24

Citat
pusterør

Har du så ikke noget rørsukker... det må da være velegnet til et pusterør

Vi må oprette en tråd på kan.u og spørge efter en løsningsmo.el

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 08-12-09 22:27

Troe.e at rørsukker var noget man rørte i kaffen,
nu er .et go.t nok 31 år si.en jeg hol.t op me. at bruge sukker

Kommentar
Fra : jensegon

Dato : 08-12-09 22:32

Ka man så et bar bru en suvrør.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-12-09 22:33

.et er .det vist også... men .er må være en årsag til .et he..er rørsukker,og logisk nok må det være noget med pusterør

.u må huske at købe nogle knal. i morgen, så du kan få prøvet .et af+appelsiner

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 08-12-09 22:35

Pusterør eller sugerør, det kommer vel ud på et-

Sukker på af en hver slags ved følgende opskrift
Man tager nogle klemsiner eller apsiner og sukker/ knald eller strø eller flour.
Åbner frugten
og så starter man me. at putte det sø.e i frugten.

1 suge u. - så saften kommer med- venter li.t -puster u.

2. suge u. så mere saft kommer med- venter li.t- nulre igen og puster u.

3. suge u. og endnu mere saft kommer med - venter li.t -nulre mere og mere og mere

osv osv

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 08-12-09 22:35

Ja.a så jeg må hellere gå til ro nu

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-12-09 22:38

Smuller nu bliver det simpelthen så teknisk, at vi ikke kan følge med på .enne ti. af .agen

Men .u har nok ret

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 08-12-09 22:40

ups li.t for mange af det 4. bogstav i alfabetet, hav.e glemt at luge u.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-12-09 22:42

Jeg mangler et stort .

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 08-12-09 22:42

det var bare en opskrift

nå, må nok også hellere gå til ro, in.en jeg går helt i selvsving.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-12-09 22:45

yes yes, vi ka' altid svinge vi.ere i morgen

sov go.t

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 08-12-09 22:57

jeg har ALDRIG hørt om nuldre appelsiner . men det lyder som noget der skal prøves .

jeg kan huske at vi som børn altid var sammen med familien advent´s søndage , hvor der blev hygget lige fra morgenstunden til aftens kaffen . dem der holdte det skulle finde på skøre påfund og lege til både voksne og børn og små gaver naturligvis og gæsterne skulle have mad med til alle måltiderne :)) jeg husker tilbage at det var en sjov tid . vi var somregel 8-10 voksne og det dobbelte børn . og alle vores sammenbragte vovser

hilsen chicapigen

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-12-09 23:03

IIh chicapigen, det lyder da rigtig dejligt... hele dage med hygge

Nulreappelsiner lyder nok bedre end de er... men da jeg var barn var det stort, at få en appelsin med sukker i, og at min far så også tog sig tid til at læse en historie

Jeg holdt traditionen da mine børn var små, men senere så kom der så meget de skulle deltage i, at det gik i glemmebogen

Er der overhovedet nogle der har traditioner til adventsøndagene mere?

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 08-12-09 23:14

ja det har vi stadig , vi er 4 søskende som sjældent holder jul sammen da det godt kan være svært at planlægge , så vi er sammen weekenden før jul allesammen og i år går turen til falster , jeg glæder mig rigtig meget og er spændt på hvad hun har fundet på af narrestreger vi skal . det kunne ligne hende at lave orienteringsløb i skoven for så kommer alle hundene jo med ud og så er de så dejlig trætte når vi kommer tilbage ........hvis det ikke er os andre der falder om kuld .........vi skal være der kl 09 til det store morgenbord .

så lidt har vi da holdt fast i
og vores gamle far syntes det er vidunderligt

hilsen chicapigen

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 08-12-09 23:17

og der er 6 hunde så det bliver livligt . 4 labrador , en svensk/ dansk gårdhund. og en cockerspaniel blanding .

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 09-12-09 01:05

Appelsiner kan også bruges til julehygge på følgende måde:

Ugen før jul køber man et par poser HELE nelliker (krydderi) samt en flok appelsiner, 4-5 stk til stue/alrum og en enkelt til hvert lille rum efter valg.
De hele nelliker stikkes ind i appelsinskallen med 1-2 cm mellemrum, prøv på ikke at beskadige den lille tørre blomst for enden......... noget for ungerne så de kan lave mønstre.
Appelsinerne lægges i skåle eller omvikles med rødt bånd og hænges op, og i løbet af nogle dage går nellikkerne i forbindelse med den skarpe appelsinsaft og der breder sig den skønneste krydrede juleagtige duft over hele hytten.
Kan være at en enkelt appelsin begynder at rådne eller et par af dem svinder ind hvis der er ekstra varme på i dagene op til, men ellers kan de friske udmærket spises.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-12-09 01:13

Jo den med at trille appelsinen og sætte en sukkerknald ned i en åbning i toppen, den kendes også heromkring hvor jeg bor, men jeg kan ikke rigtig genkende dit allerførste bemærkning om at spise appelsinen, det var kun saften som blev suget ud som jeg husker det

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-12-09 01:16

Det var ikke i advendt men i tiden mellem jul og nytår når hele familien skulle skiftevis besøge eller være værter, mine forældre havde mange søskende og de havde igen en masse børn, så der var ret livligt ved disse jule komsammen

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 09-12-09 01:21

Jeg har fået sårn en appelsin med sukkerknald i, da jeg var barn jo jo.

Klaudi - vil du låne en rørsukkerknald? Og en apsin fra det kolde køkkenvindue..

Adventshygge har jeg aldrig før hørt om - men dét lyder bare hyggeligt - lige mig med masser af hygge i flere dage, både ude og inde.

Godkendelse af svar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-12-09 08:03

Tak for svaret smuller54.

Og o.v.n, du har ret, man spiste ikke appelsinen,

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-12-09 08:03

Og glædelig jul allesammen

Kommentar
Fra : xbruger

Dato : 09-12-09 08:10

Lige i måsen
eller:
I lige måde

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 09-12-09 08:15

Ja jeg må jo u. og købe nogle apsiner og nogle knal. så jeg kan få smagt .et

Også .od Jul til .ig og jer andre også

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-12-09 08:56

Citat
Ja jeg må jo u. og købe nogle apsiner og nogle knal. så jeg kan få smagt .et

Ja gør .u .et