/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Spørgsmål
10  miritdk 2644
Fjernbetjening SABA ca 1985
Fra : Oldboston
Vist : 491 gange
100 point
Dato : 29-11-09 20:13

I sommerhuset har jeg et velfungerende SABA TV fra ca. 1985. Det fungerer fint også efter det analoge sluk, ved hjælp af en box fra Digiality. Det eneste upraktiske er, at man skal bruge to fjernbetjeninger: en fra SABA til at tænde og slukke TV med, og en anden fra Digiality til at vælge kanal og finindstille m. v. Og så selvfølgelig to andre fjernbetjeninger til DVD og VCR, som vi stadig bruger, da vi har en samling gamle danske film liggende på det medie.

Men: for 25 år siden var fjernbetjeningerne knap så avancerede som i dag. Bl. a. kører SABA fjernbetjening på et Duracell batteri 6 volt, type J , made in the USA. Der står også 7K67 på batteriet, og så at det duer til 2012. Det er svært at opdrive dette batteri i den del af landet, hvor jeg bor (en ikke brofast ø), så jeg køber to stks batterier ad gangen pr. postordre. Men det er som om, strømmen hurtigt bliver brugt op. Så skal jeg ud og finde ny batterier igen.

Derfor spørger jeg: 1) Findes der en universal-fjernbetjening, der mon kan bruges til et så gammelt SABA TV? Kan den evt. også bruges til Digiality-boxen og dvd- og vcr funktionerne, så jeg måske kan nøjes med en enkelt remote control?

2) Kan man skaffe opladelige batterier i den særprægede størrelse J-batterierne har (ca 35 + 48 + 6 mm).....eller kan man måske endda på sikker måde oplade dem, selv om det er alkalibe batterier?

Håber, nogen kan hjælpe.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 29-11-09 22:50

Jeg tror ikke man kan få en fjernbetjening der kan klare alle dine apperater. Ikke engang dit TV og din boks. Vi har selv et TV og en digitalboks og kunne ikke finde en allround fjernbetjening til det. Vi er nødt til at bruge alle fjernbetjeningerne.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 100 point
Dato : 29-11-09 23:48

Man kan få universalfjernbetjener som kan oplæres med koder fra de gamle. De kan også bruge almindelige gængse elementer, evt opladelige. Den slags koster lidt mere.

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 04-12-09 18:35

Tak for svaret Transor. Jeg fandt på nettet en universalbetjening, der passer til hundredevis af forskellige TV-apparater, også gamle modeller, også ualmindelige fabrikater. Der er mange muligheder at finde, men det viser sig, at engelske Thomson (der også selv sælger masser af TV og radioer m. v.) er storproducent af fjernbejeninger og har indkodet enorme mængder koder i deres i øvrigt ret flotte, betjeningsvenlige og billige fjernbetjeninger. Jeg blev så opmuntret over det, jeg fandt, at jeg skriver et tip om det til kandu.

Godkendelse af svar
Fra : Oldboston

Dato : 04-12-09 18:36

.Tak for svaret Transor. Jeg fandt på nettet en universalbetjening, der passer til hundredevis af forskellige TV-apparater, også gamle modeller, også ualmindelige fabrikater. Der er mange muligheder at finde, men det viser sig, at engelske Thomson (der også selv sælger masser af TV og radioer m. v.) er storproducent af fjernbejeninger og har indkodet enorme mængder koder i deres i øvrigt ret flotte, betjeningsvenlige og billige fjernbetjeninger. Jeg blev så opmuntret over det, jeg fandt, at jeg skriver et tip om det til kandu.