/ Forside/ Interesser / Helbred / Naturpleje / Spørgsmål
10  pve 300
Muddermaske
Fra : ThomasG
Vist : 7613 gange
120 point
Dato : 23-04-03 12:44

Hej Alle

Jeg vil gerne prøve at lave min egen ansigtsmaske.

Det skal ikke være de almindelige frugt/grøntsags masker. Jeg er ude på at kunne lave en grund masse til en muddermaske, hvor man så selv kan komme "ting" i...

Er der nogen der kan hjælpe med et link eller måske selv har opskriften ?????

Thomas

Kommentar
Fra : mango

Dato : 23-04-03 13:18

Hej Thomas
Jeg tror det bliver svært, da der bruges specielt ler og mineraler fra andre lande. Disse kan måske købes i specialbutikker, men jeg tror det er billigere at købe en færdig maske. Der bruges mineraler fra det døde hav og Mudder fra england tror jeg det er..?
Venligst
Sus

Kommentar
Fra : ThomasG

Dato : 23-04-03 13:48

Hej Sus

Tak for den hurtige tilbage melding.

Jeg håber selvfølgelig ikke du har ret, men frygter det.....

Jeg har godt nok selv fundet noget på nettet i mellem tiden, det er på svensk så der kan, selv om jeg kan en del svensk, godt være nogle ord man ikke lige kan forstå og navne på nogle ingredienser, der er helt anderledes en på dansk.

Men det kan da også være i kan hjælpe med det, så vi prøver lige...

Ler : Kaolin-ler, Valk-ler og Vit-ler, men der står også noget om grøn, gul, rød og rosa - ler.

Dette har jeg fundet på www.shenet.se

Thomas

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 23-04-03 15:48

SÅDAN LAVER DU MASKERNE

Abrikoser:
Til tør hud og som after sun maske.

Abrikoser er rige på A-vitaminer og virker derfor lindrende og gør tør hud smidig. Abrikosmasken er nærende og opfriskende for ansigtshuden. Den er også udmærket som en after sun-maske, og den kan fjerne noget af ubehaget, hvis du er blevet solskoldet.

Opskrift: 4 tørrede abrikoser lægges i blød i et døgn. De moses eller blendes sammen med 3 spsk. yoghurt naturel til en fin grød. Tilsæt evt. destilleret vand, konsistensen må dog ikke blive for tynd. Læg abrikosmasken på ansigtet og lad den sidde i 20 minutter, skyl af med lunkent vand.

Jordbær:
Til fedtet hud. Til træt og livløs hud.

Jordbær virker rensende og sammentrækkende og bør først og fremmest anvendes til fedtet hud med åbne porer. Jordbær formindsker porerne omkring næsen, i panden og på hagen. Jordbær, der anvendes i ansigtsmasker, bør være usprøjtede. Jordbær er nemlig meget ofte sprøjtet, og ukrudts- og insektbekæmpelsesmidler er noget af det, der plejer at forårsage allergier.

Opskrift: skyl 5 jordbær i kogende vand og fjern alle urenheder. Mos bærrene sammen med 2 spsk yoghurt og bland 2 tsk honning i. tilsæt mandelmel (søde, fintmalede mandler), til du har en jævn og medgørlig masse. Massen smøres på ansigtet og fjernes med lunkent vand efter 10 minutter. Jordbærmasken er opfriskende og sammentrækkende. Den bør ikke anvendes på tør og allergisk hud.

Citroner:
Til fedtet hud og akne.

Citronen er helende og styrkende for huden, samtidig med at den renser huden og trækker porerne sammen. Havregrynene gør, at behandlingen får en let slibende effekt, som er gavnlig for den, som plages af både fedtet hud og akne. Citroner bør dog ikke bruges ved meget rødme/sart hud med akne.

Opskrift: 3 spsk citronsaft, 2 spsk mandelolie og 2 dl smuldret havregryn blandes ammen og tilsættes destilleret vand, til du har en jævn masse. Læg cironmasken på og lad den sidde i cirka et kvarter. Skyl den af med lunkent vand. Citron er også god til at fjerne ru og hård hud på albuer og knæ. Halver en citron og pres albuen ned i den, så saften får lov til at arbejde på huden. Sid med citronen i ca 10 min. og kom creme på bagefter.

Havregryn:
Til uren hud. Men kan også bruges som en dybderensende maske til andre hudtyper.

Dybderensende/peelende til uren hud. Indeholder proteiner og mineraler. Fintsmuldret havregryn trækker urenheder ud af huden og blødgør den.

Opskrift: bland 3 spsk fintsmuldret havregryn med rigeligt yoghurt naturel til en tyk masse. Smør det i ansigtet og lad det sidde og tørre i et kvarter. Skyl masken af med lunkent vand. De steder, hvor der er urenheder, nulres masken blidt af med fingerspidserne (virker som peeling).

Figner:
Blødgørende slibecreme til træt/fedtet hud.

Indeholder meget A-vitamin og blødgørende enzymer. Er også god til knopper og bumser på ryggen.

Opskrift: mos en hel figen, både skind og kød, og lad saften dryppe af. Smør massen i ansigtet og skyl den af med lunkent vand efter 5 minutter.

Tomater:
Til uren hud.

Rensende, til hud med urenheder, åbne og grove porer. Saften fra friske tomater er rig på A-, B- og C-vitaminer og mineralske salte. Det trækker huden sammen, er lægende, styrkende og rensende.

Opskrift: skold 2 tomater og flå dem. Mos kød og kerner og tilsæt 4 spsk tomatpuré. Det hele blandes med smuldret havregryn til en blød masse. Smør massen i ansigtet og læg dig ned og slap af en halv time. Fjern masken med lunkent vand.

Ferskner:
Til tør hud.
Til går og træt hud og hud udsat for meget sol og meget rygning.

Nærende ansigtsmaske. God til tør hud og ti l hud, der føles irriteret efter barbering. Fersken er meget fugtighedsbevarende og har en lindrende virkning på huden. Kød og saft fra friske ferskner indeholder berigende olier og fugtighedsbevarende enzymer. Ferskensaft virker opfriskende på den grå og trætte hud.

Opskrift: fjern skindet og mos ferskenkødet. Dup massen på ansigtet. Lad masken tørre ud og skyl den af med vand.

Bananer:
Til alle hudtyper.

Banan blødgør huden, virker fugtighedsbevarende og er meget nærende.

Opskrift: mos 1 banan og tilsæt 1 spsk honning og 5 spsk smuldrede havregryn. Rør det hele sammen og tilsæt destilleret vand, hvis masken bliver for hård. Bananmasken har en let slibende effekt, og den skal sidde i mindst 15 min. I stedet for havregryn kan du bruge søde fintmalede mandler, og honning kan erstattes med glycerol, der birker beroligende og fugtgivende. Har du fedtet hud og gerne vil have, at ansigtsmasken har en sammentrækkende virkning, bør du bruge yoghurt i stedet for både honning og vand. Vask af med lunkent vand. Rå bananskiver på ansigt og hals er gode til at blødgøre solbrændt og udtørret hud.

Agurker:
Til fedtet hud.

Agurkerne køler og beroliger huden og kan være dejlige og lindrende efter en dag i solen. Agurkeskiver kan også bruges som øjenmaske. Er godt mod trætte og hævede øjenomgivelser (til alle hudtyper).

Opskrift: skær agurken i 2 mm tynde skiver og læg dem på ansigtet i 10-15 minutter. Som øjenmaske lægges en skive på hvert øje i 15 min.

TIPS: inden solbadning er det vigtigt, at huden er renset for døde hudceller. Brug en peelingmaske, men pas på, den ikke er for skrap, især hvis du har sart hud, for så virker solen for stærk. Brug tidligst masken aftenen før.

Der findes fire typer ansigtsmasker:

Fugtgivende masker: indeholder meget fugt, især til tør (efter solbadning) og lidt ældre hud. Er også god til hud, der har været udsat for overdreven soldyrkning. Fugtgivende masker er også gode om vinteren. Deres primære formål er selvfølgelig at tilføre huden fugt, så den ikke udtørrer og bliver rynket.

Nærende masker: er til ældre hudtyper, der trænger til næring. Vitaminer, mineraler og urter i masker og cremer kan give nyt liv til sådan en hud. En maske med brændenælder vil fx sætte gang i blodcirkulationen. Alle hudtyper har brug for næring, men man skal også passe på ikke at tilføre huden for meget næring, for så bliver huden doven og holder op med at arbejde selv.

Peelingmasker: fjerner de døde hudceller, så den nye hud kan komme til. Engang troede man, at jo mere man skrubbede huden med masker/cremer med diverse knuste kerner, salte mm, des bedre var det. Men sådan er det ikke mere. Pas på, du ikke ridser huden i stedet for at pleje den. En for ”krads” peelingmaske stresser huden og giver flere døde hudceller i stedet for at fjerne dem. Fintmalede mandler i fugtighedscreme er en god kur ofr huden. Kør rundt med bløde bevægelser. Pres ikke.

Dybdrerensende masker: trænger længere ned i huden og indeholder bakteriedræbende midler, fx kamille. Disse masker er lidt skrappere i det, så inden du bruger dem, er det vigtigt at være opmærksom på, hvordan din hud har det netop nu.

Få blød hud med kaffegrums
Genbrug det gamle kaffegrums til at skrubbe ansigt og krop. Det giver en blød hud og erstatter de dyre hudplejeprodukter. Du kan også bruge grumset til at få olie af hænderne.

Billig bumsecreme
I stedet for at købe bumsecreme kan man lave den selv. Hvis man har fedtet hud skal man bruge citron og gær - har man tør hud er det honning og gær.
Og så er der lige en opskrift på en ansigtsmaske til tør hud. Her gør Creme fraiche og revet agurk underværker.

Kommentar
Fra : ThomasG

Dato : 23-04-03 16:02

Hej Clan

Tak for dit meget lange svar....

Du kunne jo bare ha' skrevet linket :
( www.naturlig-hudpleje.dk/referencer/artikel2_2.asp?x=7 )

Men hvis du gennem læser det lidt nøje er dette på almindlige frugt masker og ikke muddermasker som jeg leder efter.

Men tak anyway

Thomas

Kommentar
Fra : ture

Dato : 19-11-03 06:13

Hehe... plus det er nogle skod opskrifter!!!
Agurk i ansigtet, !? LOL
Beklager CLAN, vist kun fra film og dårlige reklamer :)!

Accepteret svar
Fra : mango

Modtaget 120 point
Dato : 19-11-03 08:47

ture nope...agurk i ansigtet er skam stadig brugt..prøv bare, det er meget opfriskende *GG*

Mango

Godkendelse af svar
Fra : ThomasG

Dato : 19-11-03 08:52

Tak for svaret mango.

Jeg må hellere slutte mit spørgsmål.....

Jeg havde faktisk glemt det..

ThomasG